Kontrollrummet

Tokai - När jag var ung

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: När jag var ung
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: pop/schlager
LÅTLÄNGD: 3,34
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: densamma
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011


Är lite osäker på introt, som är en nerbantad version av refrängen och utan sång. Känns som om det inte är rätt på nåt sätt. Men nåt intro måste det vara, går inte att börja med versen direkt.
Som vanligt lattjar jag rätt mycket med harmisar. Är det pop så är det.
Versen Bb, D#, G#, C#, C - Am - D7
Bryggan Am - Hm - C - D
Refr Em - G, Em -C - G - Am - D - G
Mellanparti D# - D - Cm - G# - D

Visst är det mycket 60-tal - det handlar ju om den tiden. Närmare bestämt sommaren 1966. Kanske kan man säga att det är en dag i livet i Uppsala - då
I refrängen ville jag återskapa lite av soundet med dåtidens engelska 60-tals stjärnor som Petula Clark, Cilla Black, Dusty Springfield, m fl. Fast jag trevar lite i det okända. Minns bara rätt så pompösa saker, som jag ogillade då när det begavs sig, men faktiskt gillar nu.
Det är bara stråkarna som saknas. Men med dom blev det bara too much.

Instrument:
Trummor, bas, tremelogitarr, kompgitarr, baklänges gitarr, akustiskt gitarr, tamburin
I refrängen tillkommer Marimba, Gurka och Timbala


När jag var ung

refr
När jag var ung
blev jag en popkung
När jag var ung
var jag en popkung

1.
Vi låg på gräset på Fyrisbadet
käkade Marie kex
På transistoradion var det
pop 66

Vi tryckte oss närmre högtalarkon
när Klas Burling spelade Sunny afternoon

refr
När jag var ung
blev jag en popkung
När jag var ung
var jag en popkung

2.
Vi stack till replokalen
Där plockade vi ut
texten och vokalen
och ackorden till slut

Och för en stund var jag Ray
och alla tyckte det var helt okey.

refr
När jag var ung
blev jag en popkung
När jag var ung
var jag en popkung

B-tema
Alltid sommar och sol
minns det som ifjol
Man förträngde
det dåliga som hände

refr
När jag var ung
blev jag en popkung

Version 2
Ny sång i verserna. Ändrat lite i balansen mellan instrumenten, lättat upp ljudbilden något och lite sånt.
« Senast ändrad: 21.10.2011, 12:23:36 by Tokai »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Ja här har Du ju sannerligen hittat 60-talskänslan.. Denna kunde lika gärna ha varit inspelad 1966 som Du skriver..
Bra låt - även om jag inte är nåt större fan av den årgången, om man bortser från Beatles då..
Dock tycker jag sången låter oövad. Den flyter inte riktigt på utan jag får känslan av att Du läser texten samtidigt som Du sjunger?? Det kanske ska vara den stilen på dylika låtar, men jag tror det blir bättre om Du försöker hitta flytet där...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Helskönt spår, gillar speciellt refrängen. Oväntat tillbakahållen, på ett positivt sätt.

Håller med ovanstående om sången, den sitter inte riktigt rätt även om tonerna är på plats. Jag är helt novis på sången som instrument, så dåligt med tips tyvärr. I övrigt ett riktigt bra popspår!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ganska så precist kan jag tycka - introt är guld och tidstroget. Skulle gärna vilja höra versionen med stråkar då jag tycker att någonting saknas.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
hogge
Intressant det du skriver om sången. Faktum är att jag för en gångs skull sjöng utan att ha texten framför mig. Kan det vara så att när jag för det mesta har texten i handen koncentrerar jag mig att sjunga som om jag inte har texten framför mig, och att det motsatta blir tvärtom? Kan vara så att jag inte har lärt mig texten tillräckligt och måste tänka på den när jag sjunger?
Hur som helst gör jag gärna om sången, den var kul att göra - och då med texten i handen
Tack för input

CunningCode
Tack för att du gillar. Trodde lite att refrängen var nåt som man kanske inte gillade pga referenserna till popschlagers från 60-talet. (Glömde säga att det finns kastanjetter också med där)

Eddi
Sorry - inga stråkar. Blev för smetigt eller så är jag för dålig att programmera dylika.
Introt - du menar i det instrumentala partiet början fram till versen? Kul i så fall att du gillar det. Alltid något.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kan vara så att jag inte har lärt mig texten tillräckligt och måste tänka på den när jag sjunger?

Jag tror Du slog huvudet på spiken där... Åtminstone upplever jag det så.. Eftersom jag har sånt uselt minne så blir det, om jag inte har texten framför mig, att jag hela tiden tänker på nästa text-snutt och då låter det jäkligt "inläst"...
 
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tycker att du har hamnat rätt i soundet med referens til 60-talet. Flytet i sången kanske kan bli bättre. Kanske behöver fyllas ut med fler ord då det känns lite tomt nu, lite som att det släpar. Gillar det som rytminstrumenten tillför i refrängen.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
martinm
Tack för dom trevliga orden  :rolleyes:


Har nu delvis lagt ny sång + lite andra småfix.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt läckert arr, speciellt vad gäller refrängen!
Kunde kanske varit lite mer reverb på sången.....?
B-temat känns lite överflödigt.
Skön låt och cool refräng!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Asti och lycka till med festivalen (kul att du vann!)!

Ja, arr är kanske min specialgren. Vore kul om man fick till det nångång totalt.
Versen upplever jag nu som lite krånglig i förhållande refrängen. Och B-temat är nog som du
tycker överflödig. Roligt att du gillar ändå!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar ackordsföljd och det tidstypiska soundet.

Sångmelodin funkar tack vare uttryck och text, annars hade jag nog tyckt den varit lite för enkel (?). Fyris låter som nåt i uppsalatrakten. :)

Bra stämning, där allt i arret klaffar, i refrängen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan Divi!

Tackar så mycket att du tog dig tid att lyssna och kommentera detta!
Jag tycker du har träffat helt rätt i ditt tyckande efter vad jag förväntat mig.
Nu tror jag ändå att jag har lekt färdigt. Blir lite mer modernt och lite mer seriöst (allvarligare kanske) i fortsättningen...
Fast rötterna blir jag dock inte av med.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Refräng "När jag var..." boink från pukan.
Fixa nivåerna så att ung hörs på alla ställen där det förekommer.
Pukan är rolig att ha med.

Sen i halvtempot blir man helt skruvad av leslie / phaser / flanger  :wacko: men jag gillar det!

Kul med 60-tals plink.
« Senast ändrad: 09.11.2011, 18:29:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Nille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Jäklarns vilket gött 60-tals sound du fått till, inget jag skulle slänga på i lurarna vanligtvis men den va rätt intressant. inte förutsägbar nånstans. riktigt coola percussion grejer i refrängen också


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ja jäklar vilket sound :wub:. Rytminstrumenten sitter väldigt fint. Håller med Max om leslien/phasern/flangern.... rätt psykedeliskt, i synnerhet om man lyssnar i lurar :P

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
MaxB
Hej! Pukan är en orkesterpuka, timbala. Ofta förekommande i 60tals schlagers. Tyckte jag automatiserade sången där. Men visst, kan dra upp sången mer på det stället.
Mellanpartiet - ett typiskt Itchycoo Park (Small Faces) som jag ville härma. Lyssnar du i lurar kan man bli lite dizzy.
För lyssnandet och tyckandet tackar jag dig.

Nille
Hej! Och tack för lyssning! Uppskattar att du tycker att det inte är förutsägbart.
Var lite tveksam om vad man skulle tycka om timbalan, gurkan och marimban (+ kastanjetter) i refrängen.
Men det verkar gå hem ändå.

spacetrucker
Hej! Kul att du gillar soundet. Körde rätt mycket med "analoga" kompressor och eq, typ Fairchild, Chandler TG, Pultec Eqp1... (i Liquid Mix vill säga)
Jo, mellanpartiet blir rätt flummigt i lurar, men i stereon inte speciellt.
Tack för lyssning!



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag blir glad av att höra din musik, så även denna gång. Man flyttas bakåt i tiden. Skönt gung - inte bara när du var ung... du är fortfarande popkung! ;D

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack Gurano! Det värmer i november.
Vad gäller popkung så var det så man upplevde sig som ung grabb på 60-talet. Jag var med i en grupp som hette The Acts. Vi var proffs. Tog ledigt från skolan.
Turnerade överallt i Sveige - och i Tyskland (2 gånger). Vi gjorde en singel. Var med i olika popgalor med kända band - Vi varit väldigt nära ett genombrott. Men det kom aldrig. 1969 tog det slut.
Men skönt att höra att kronan sitter kvar på huvudet. Mitt huvudmål tills jag ligger på långvården är att göra den perfekta poplåten  :D


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, sitter och njuter av harmisarna, de är underbara !

robc


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tackar så hemskt mycket robc!
Rätt märkliga ackord egentligen i versen, borde inte funka men på nåt sätt gör dom det.
Refrängen är mer 60tals pop-schlager medan verserna och mellanpartiet mer 60tals pop. Så var det tänkt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul med historiken - The Acts - proffs!
Hatten av för det. Jag har inte hört gruppen men kul att det är så det var!
Ja, mycket kunnande har du fått och bjuder du på, tack för det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Javisst är det riktigt 60-tal! Det som behöver putsas på tycker jag dock är sången. Kanske du skulle ta i lite mer? Det låter lite blygt om sången nu, saknar riktiga känslan som texten är värd.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för lyssning! Det du hör är version två av sången, höll igen den lite för få den mer att flyta på. Kanske det första sångpålägget var bättre i det avseendet vad gäller känsla. Faktiskt en rätt svår låt att sjunga, många olika partier och inte så speciellt rockig. I huvudet hade jag nåt liknande John Sebastian i Lovin Spoonful.
Men jag är tyvärr ganska slö vad gäller sångpålägg, nöjer mig alltför ofta för fort, jobbar inte tillräckligt med det. Det är som om jag tänker mig att nån annan med större sångkapacitet ska lägga om den, att min låt bara är en prototyp.