Kontrollrummet

Firewire 800-kort dubbel kapacitet även med FW400-enheter?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag behöver köpa ett firewire PCIe-kort till min PC eftersom mitt nuvarande inte räcker för att köra Konnekt 24D och LiquidMix 32 samtidigt.

Då undrar jag om ett FW800-kort kan klara båda mina enheter och därmed ge mig en ledig port, eller om jag iaf måste ansluta båda enheterna till varsitt kort, som med FW400? (För tydlighets skull: jag förstår att mina FW400-enheter inte kommer att bli snabba som FW800-enheter bara för att de kopplas på ett FW800-kort.)

Dessutom: Är det fortfarande Texas Instrument-kretsar som gäller även för FW800?
« Senast ändrad: 10.10.2011, 18:13:17 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag behöver köpa ett firewire PCIe-kort till min PC eftersom mitt nuvarande inte räcker för att köra Konnekt 24D och LiquidMix 32 samtidigt.

Då undrar jag om ett FW800-kort kan klara båda mina enheter och därmed ge mig en ledig port, eller om jag iaf måste ansluta båda enheterna till varsitt kort, som med FW400? (För tydlighets skull: jag förstår att mina FW400-enheter inte kommer att bli snabba som FW800-enheter bara för att de kopplas på ett FW800-kort.)

Dessutom: Är det fortfarande Texas Instrument-kretsar som gäller även för FW800?

Precis som du säger så blir ju inte dina FW400 enheter snabbare bara för att dom kopplas till en FW800 port, men om kortet skulle klara fler enheter enkom för att det är ett FW800 chipset, ska jag låta vara osagt. TI chipset är fortfarande det som rekommenderas ja, har iaf inte hört nåt annat. Själv körde jag på detta Kjell o Co kort som funkade clockers http://www.kjell.com/?item=68461&path=97000000,159500000,160000000, rekommenderade det även till ChromaWoods och det funkade även där. Det är ett FW800 kort med TI chipset och fyra utgångar (en 400 och tre 800). Jag har ju själv bara kopplat in en enhet till det men man tycker ju att det borde klara iaf tre(3) enheter eftersom det är det antalet FW800 ingångar som finns (man kan ju anta att om man kopplar in en enhet på 400 porten så stjäl den en av 800 portarna) 399:- gräver ju inte ett jättestort hål i plånboken heller  :)


Utloggad tsmalmbe

ifall du inta har brist på pcie-kortplatser, köp 2.

Jag tror mig gissa att en 400 enhet kommer att köra ner busshastigheten till 400 och således behövs ändå två kort.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
ifall du inta har brist på pcie-kortplatser, köp 2.

Jag tror mig gissa att en 400 enhet kommer att köra ner busshastigheten till 400 och således behövs ändå två kort.

Okej, rätta mig om jag har fel nu men som jag förstod det så är det inte hastigheten du är i behov av utan utångarna. Det finns således ingen 800-enhet som du tänker koppla in. Tror nog också att hastigheten på kortet rättar sig efter den enhet som har lägsta hastigheten men om det bara är 400-enheter som ska kopplas in så borde det väl funka att koppla in minst två sådana enheter till det kort jag rekommenderade plus en enhet i det redan befintliga kortet d.v.s sammanlagt tre enheter inkopplade till datorn. Tänker jag fel nu?
« Senast ändrad: 10.10.2011, 20:14:17 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

Teori och praktik.

Jag har aldrig lyckats koppla ihop två firewire-enheter på samma kort/buss. Det blir alltid problem. Och det har aldrig haft något att göra med bandbredd.  Det har räckt till att koppla ihop ett dsp-kort och ett ljudkort.

Så jag vet inte om teori. Bara lite i praktiken. Men min praktik kan vara helt annan än någon annans.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag har aldrig lyckats koppla ihop två firewire-enheter på samma kort/buss. Det blir alltid problem. Och det har aldrig haft något att göra med bandbredd.  Det har räckt till att koppla ihop ett dsp-kort och ett ljudkort.

Jo, men om jag kör bara en instans på Liquidmix (alltså endast en stereoeffekt) funkar det faktiskt bra på samma kort/buss (mitt nuvarande FW-kort har tre utgångar som delar på en buss) som Konnekt. Men två kanaler Liquidmix räcker inte långt...
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Frågan är inte så komplicerad i verkligheten. Jag köper ett FW800-kort och testar. Jag behöver ju ett i vilket fall och prisskillnaden är inte så stor.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag körde två firewire M-audiokort i min burk ett tag. Det ena för audio och det andra använde jag enbart till midi då mitt "riktiga" kort saknade midianslutningar. (Idag kör jag bara ett då jag har ett usb-midiinterface)

Men inga problem att välja det ena eller andra kortet i mitt Daw. Firewirekortet är det inbyggda i Dell XPS Studio. Ingen aning om fabrikat.