Kontrollrummet

För hög signal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Har funderat lite över en sak, som kanske är ganska basic egentligen. Om man har ett antal spår med effekter, där ljudnivån når upp såpass högt att mätarna på effekterna indikerar rött, dvs, når över 0 nivån så att signalen riskerar börjar klippa, kan man justera detta enbart genom att sänka masterregeln, eller måste man sänka ljudnivån in till varje enskild effekt på avrje enskilt spår?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror att svaret är att det är masterregeln som är den viktiga.
Att de separata spåren ibland når över är inte farligt för resultatet.

Men kanske nån annan visar att jag minns fel?  :unsure:
« Senast ändrad: 08.10.2011, 22:53:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Se till att ha rätt nivå på varje enskilt spår..sen är det fritt fram att maxa på mastern om man nu vill... :)


Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Att jag frågar beror på att jag märkt att jag får distorsion när jag använder Waves H-compressor, även om jag sänker masterregeln. Att ha rätt volym på varje enskilt spår kräver en del jobb, känns som man får sänka varje nytt spår rätt mycket för att det ska funka, känns som att ha spåren på 0 från början är alldeles för högt. Finns det något sätt att ställa in så att varje nytt spår man skapar automatiskt har en viss volym, ex -20?
« Senast ändrad: 08.10.2011, 23:20:39 by Dariuz »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..tycker ju att det är som god handhygien, förhindrar fortsatt smitta  :D Om du komprimerar spåren rätt så ska det ju inte vara några problem, men den biten bör du ju ta när det är dax att mixa, då börjar man ju från noll sas å drar i reglarna efter behov. Har du kompressorn på mastern? annars är det ju enskilt spår eller group där du korrigerar...


Utloggad tsmalmbe

Jag vet inte på vilken nivå du är av inspelning och saker så där generellt, så det blir både basic och överkurs.

Läs in dig på gainstruktur.

Nej, det är helt onödigt att ha mixreglerna på -20 när man börjar. Se till att spela in signalen på resonlig nivå, pekaer på -10 är resonligt i min smak. Kör du sen mera gain med kanalkompressorer - lär dig som en princip att ställa utnivån på kompressorerna som en rule-of-thumb. Internt har din DW (vilket du inte nämer vad den heter) en större upplösning vilket ger möjlighet att köra enskilda kanaler väldigt "heta" (för att låna ett analogt uttryck). Kör du en h-kompressor på mastern? Okei, det finns säkert en orsak till det så vi tar det för givet att det är rätt arbetssätt för dig. Kör du in väldigt hård signal på mastern (kom ihåg att mastern är en summa av hela kardemumman så bör du antagligen få ner gainen före du kör in i kompressorn. Den verkar vara en "effektkompressor" av något slag (icke en masterbusskompressor), så den ska väl färga (dista). Men kör du den för het, så blir det bajs. Kolla me olika inställningar för din insert, pre- och postregel. I ena fallet kommer inte masterregeln att påverka insignalen för din insert. Om det här är överkurs för dig så gör vi det enklare: sätt en gainplug som första insert på mastern och dra ner den till -20 (detta är något som i läker symptomet, inte sjukdomen dock), då för di in en mildare signal i din kompressor.

Och så ett tips till: lär dig att mixa via grupper så är ditt liv så mycket enklare. Inte bara att dra ner alla nivåer, utan på alla sätt.

Sammanfattat: gainstruktur, pre-post och gruppmixning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack för svaret. Kör inte H-compressorn på Mastern, utan på en group-track, dit jag skickar några enskilda spår, dom jag duckar mot bastrumma. Verkar som jag får försöka ta ner signalen in till kompressorn ja. Har aldrig tidigare varit med om att en kompressor börjat dista så tydligt på de nivåer jag använder, men det är väl för att denna kompressor är gjord för att efterlikna gamla rörkompressor som disten blir så tydlig när nivån blir lite för hög. 


Utloggad tsmalmbe

jag tror du är inne på rätt spår i din analys. Effektkompressorerna som denna tydligen också är, vill tycka om drive (insignal) för att ge karaktär (dist).

Men kolla med en gainplug, från g-serien exempelvis. Före kompressorn.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
jag tror du är inne på rätt spår i din analys. Effektkompressorerna som denna tydligen också är, vill tycka om drive (insignal) för att ge karaktär (dist).

Men kolla med en gainplug, från g-serien exempelvis. Före kompressorn.

Fast kör du med Cubase så behövs ingen gainplugg. Sitter en ratt för input-gain ovanför varje kanalstrip (även på group och master-regel) i mixern. Glöm inte att hålla inne shifttangenten bara när du vill skruva på den.

Många Cubase användare som missat att denna lilla smidiga ratt existerar  :)

« Senast ändrad: 09.10.2011, 14:21:00 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

...och många i dagens läge som verkar ha shittangenten i bottnet hela tiden....

(sorry, kunde inte låta bli)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
...och många i dagens läge som verkar ha shittangenten i bottnet hela tiden....

(sorry, kunde inte låta bli)

Förstod inte riktigt  :unsure:


Edit: Nu såg jag....shit!! tangent  :lol:

Ändrar mitt stavfel till shift nu i mitt första inlägg  ;)
« Senast ändrad: 09.10.2011, 14:20:03 by jonnerstone »