Jag har ett roland TD3 som jag haft nu i snart 6 år. Mycket bra och hållbara trummor med nyanserade slagplattor och som faktiskt ger en hyfsat bra spelkänsla för pengarna. Jag tror inte det är bra att köpa de allra billigaste varianterna eftersom de är mer lekasker än vad de är instrument. Jag testade dåtidens olika fabrikat som typ Millenium, och jag måste säga att det var en enorm skillnad mellan de billigaste och de lite bättre.
En helt stum slagplatta med dålig midiöverföring är helt meningslöst, eftersom det inte ger dig något som helst spelkänsla. Det vore som att köpa en Guitarherogitarr för att spela gitarr på.
Det finns begagnade td3 kits för runt tre och fem som det här t e x : http://www.allaannonser.se/roland-td%E2%80%943.html
Hållbarheten är mycket bra faktiskt det är inte mycket som kan gå sönder eftersom plattorna är mycket solida. De kostar inte så mycket att byta ut en pad om det mot all förmodan skulle gå sönder. På mitt set är det mesh på virveln och det har också hållit för sex års bankande av både barn och vuxna. De andra plattorna är lite stummare men det är precis som ddrummer säger inte samma sak som vanliga trummor så man lär sig efter ett tag.
Jag kör mina midiout till Cubase där jag styr olika mjukvarupluggar. Det finns inbyggda ljud också men de låter inte så kul. Det är mycket lätt att köra midi out och de styr general midi så det bör funka med i stort sett alla mjukvarupluggar.
Det är mitt stalltips. Som gammal trummis behöver jag kunna choka cymbalerna och jag måste ha minst tre olika slagzoner på själva trumman för att kunna göra åtmindstone grunderna. Sedna finns det naturligtvis inga miditrumset som påminner om riktiga trummor. Trummor är ju trots allt ett akustiskt instrument med allt vad det innebär.