Kontrollrummet

Jugas - LDR (Long Distance Relationship) feat. Linn Höglund

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
hej, hej... har inte varit här på lääääänge nu... lade upp några heminspelningar för ett par år sedan, sedan packade datorn ihop o jag lackade ur... nu har jag fått tillgång till en fin liten studio här i Falun med bra rum, några bra mickar och burkar... o så har jag så sakteliga jobbat mig in i musikmakeriet igen - lärt mig jobba med logic o mac... provat mig fram till vilka mickar som funkar till vad etc... ja och så har jag upptäckt det här med midi också... allt enligt trial and errorprincipen :wacko: det har sannerligen tagit tid...

första låten handlar om hur det kan vara att ha en relation på mycket långt avstånd - 7tim tidsskillnad... har stundtals spelat på vänners inspelningar o därigenom lärt känna Linn från Borlänge som sjunger så fint, tycker själv att våra röster funkar skitbra ihop..

tar gärna emot kommentarer om både musik o teknik  :)
« Senast ändrad: 04.10.2011, 05:29:57 by jugas »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön stämning och du har mycket skönt att bjuda på. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hallå Robert!

Riktigt nice stycke detta som gillas här uppe i norr.Underbar sångerska,kompletterar fint med din pipa.Lite osynk mellan rösterna i några slut ord(alltså ni håller ut olika långt)..Det går ju att fuska bort i mixeriet,om man stör sig på det - typ jag  :D

Ackeljudet är ju ta mig tusan grymt!
Jag stångas för tillfället med det i några låtar som jag donar med.Får fram nån middig halvburkig ton som stinker..hå hå ja ja..Det kan ju också bero på gitarristens lir,alltså jag  :)

Nåväl,kul att se dig här igen.Jag har inte kvar dawen(härdsmälta typ)och spåren med saxliret du bjöd på till min souldänga för ett bra tag sedan..Däremot finns det en mix som stundtals låter grymt!
Jag serverade den aldrig här av nån anledning  :wacko: kanske det är dags att göra det..

Mike


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Tjenare Mike..

Tack för responsen... jo jag vet det där med "ordsvansarna" i duettpartierna men har inte tagit ställning än till om det ska redigeras.. personligen har jag inte stört mig på det men om det skämmer helheten för mycket så får man väl åtgärda :)

Jo acke är ack så svårt att få till. Trots en gitarr som låter bra o både mickar o preampar av hög kvalité så är det ingen självklarhet att git.ljudet sitter... brukar rigga en Line Audio CM3(en relativt billig mic - men låter skitbra på många akustiska instrument) och sen brukar jag få halka jag omkring en bra stund med lurar på en rullpall o hitta rätt läge o avstånd mellan gura o mic... hamnar ofta längre ifrån micen än vad som brukar rekommenderas, annars blir transienterna för hårda -spelar ju med hårt plektrum för det mesta.

Är inte säker på att det var rätt saxar till din låt.. det var kul att göra o det lät rätt fett har jag för mig, men som sagt inte säker på att verkligen var rätt till just den låten.. så det var kanske bäst som skedde - finns en mening med allt, eller nåt sånt - men jag gillade låten så den tycker jag du ska bjussa på..

Robert



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svårbestämbar genre.
Tycker det var riktigt bra. Linn sjunger bra. Är det två dubbar du panorerat ut 100%? Alltså i första refrängen.

Jättretrevlig känsla i den här, man sitter och gungar med efter ett tag. Jättebra sångprestation. Blir ju en duett men får för mig att du på back-sång (mer i bakgrunden) hade varit bättre. Men jag kan ju ha helt fel, men en tanke.

Du sjunger också bra ;)

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En verkligt skön och luftig mix - jag kan känna att trummorna ska fram lite mer men ändå inte kanske. Din röst är en blandning av Sting och MaxB - väldigt skön att lyssna till och Linn från Borlänge her en klass för sig själv undrbara överstigningar som hon gör.
Låten är 5 av 5 om man säger så och jag ser fram emot att få höra mer.
Tack
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Din röst är en blandning av Sting och MaxB - väldigt skön att lyssna till...

Hmmm  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt skön låt med snygga röster, ni kompletterar varann alldeles förträffligt, de är styrkan i sammanhanget.

Min enda invändning är att ni kanske skulle göra duett hela vägen..

Ren och fin ljudbild, mycket avkopplande att lyssna på :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fint spelat och sjunget. Vad är midi i låten? Väldig snygga crashcymbaler.
"7 tim tidsskillnad" - har antagligen med gruppnamnet att göra. Är det åt öst eller väst? Tippar på USA nånstans.
En ren och klar mix. Kanske lite avsaknad av botten.


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
hoppas det går bra att jag skriver ett "gruppsvar" :)

först o främst - jo ordsvansarna ska redigeras - har pratat med Linn o hon var väldigt tydlig på den punkten  :rolleyes:

Divi... jag kör dubfritt ;), däremot har jag klonad acke med full panorering i första halvan av verserna... jag förstår att det hade varit behagligare att ha Linn i förgrunden genom hela låten hehehe, men hela upplägget redan när jag skrev låten var att det skulle vara mitt perspektiv(vers 1), Irénes (ja damen i fråga hette så)perspektiv(vers 2) o det gemensamma perpektivet (brygga/ref + stick)

Eddi... jag har brottats jättemycket med trummorna, såväl liret som klang o nivå... kommer säkert att justeras ytterligare.. oj, att utnämnas till felande länken mellan Sting o MaxB, hmmm inga dåliga grejer om man säger så :D .... ja Linn är ett guldkorn förvisso..

Marre... kul att du vill höra mer duett :) men jag tror det är bra för låten att vi sjunger varsin vers också... jag o Linn kommer att fortsätta samarbeta, har i skrivande stund tre låtar på gång där vi delar på sången (på lite olika sätt), vi har varit i studion senast idag o jobbat..

Tokai... det är inte så jättemycket midi i den här låten, men en del är det... stråkarna i slutrefrängen förstås, hihat, baskaggen som eg är två olika kaggar i verserna o tre styck kagge i refrängerna... o så finns där en "kartongvirvel"(från ett hiphopset) som kanske hörs mest i verserna - den låter ju inte klokt egentligen men binder ihop trumkompet jäkligt effektivt samtidigt som den lämnar mycket luft till sång o annat som inte den riktiga virveln gör på samma sätt..
cymbaler, kantslag, ak. virvel och fills har jag spelat in själv när jag förgripit mig på studiosetet :blink:

ja just det... LDR är låttiteln, inte bandnamnet... förlåt om jag var otydlig... hmmm, fast vid närmare eftertanke framstår det som ett rätt bra bandnamn - tack för tipset :D

ja just det en gång till... det var österut  :)

jättemycket tack allihop för fina kommentarer... uppskattas mycket..!!