Kontrollrummet

Snabba till musikdatorn med xp som OS

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har lärt mig att det finns mångra processer i Windows som tar resurser.

Min xp burk är inte ens uppkopplad, helt tom förutom musikrelterade grejer, men verkar ha en massa saker som är i vägen och tar onödigt kraft och minne.
Hitta en interessant sida, http://www.tweakxp.com/performance_tweaks.aspx , som ger lite handfasta tips på hur datorn blir snabbare och hur man ska göra. Varje sak sparar lite kraft och många bäckar små :)

Vet inte om datorn blev stabilare eller om den klarar mer, men känns bättre iaf. Nu kör jag skärmen på 16bit, tagit bort program som kommer med installationen som msn, tagit bort saker som startas vid startup i services.msc och så vidare.

Kanske kräver en viss datorvana...så var försiktiga så ni inte gör något heltokigt....hmm...kanske borde lägga in en friskrivningsklausul, för jag har ingen aning om något kan skada datorn.  :lol:

Fyll gärna på med fler tweaktips till xp.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Windows XP Services Guide från The Elder Geek är en klassiker:
http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

Där kan man läsa och lära om vad de olika Windows-systemtjänsterna egentligen är för nåt, så man vet vilka man kan stänga av.

« Senast ändrad: 09.06.2007, 19:48:09 by Linkowich »


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
http://www.musicxp.net/tuning_tips.php
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Just nu står det att det inte går att komma åt databasen, annars finns det en hel del nyttigt där!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Just nu står det att det inte går att komma åt databasen, annars finns det en hel del nyttigt där!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har lärt mig att det finns mångra processer i Windows som tar resurser.

Min xp burk är inte ens uppkopplad, helt tom förutom musikrelterade grejer, men verkar ha en massa saker som är i vägen och tar onödigt kraft och minne.
Hitta en interessant sida, http://www.tweakxp.com/performance_tweaks.aspx , som ger lite handfasta tips på hur datorn blir snabbare och hur man ska göra. Varje sak sparar lite kraft och många bäckar små :)

Vet inte om datorn blev stabilare eller om den klarar mer, men känns bättre iaf. Nu kör jag skärmen på 16bit, tagit bort program som kommer med installationen som msn, tagit bort saker som startas vid startup i services.msc och så vidare.

Kanske kräver en viss datorvana...så var försiktiga så ni inte gör något heltokigt....hmm...kanske borde lägga in en friskrivningsklausul, för jag har ingen aning om något kan skada datorn.  :lol:

Fyll gärna på med fler tweaktips till xp.

Skit i de flesta tweak-tips, så fungerar det bättre.

Exempel från RME:
Citera
Disable System sounds

It is often recommended to totally exclude the 'Pro Soundcard' from any system access, so that it can only be used by special audio software. We don't think this is necessary when using cards from RME. We think it is a useful function when programs like the Mediaplayer are enabled to directly play their signals using the DIGI cards. But disabling the system sounds makes sense (as long as you don't have a blaster compatible card in your PC, reserved for such purposes.) System sounds are played back at any - even totally disturbing - times, and this might destroy the currently running record or playback. To disable: System control/Sounds, choose scheme 'No sounds'.

In case a Blaster- or clone is present it can play back the system sounds. System control/Multimedia. Choose the Blaster or clone as 'Preferred Device'. Note that 'Use only preferred devices' is checked.

Jag har alltid kört med ett Soundblaster eller ljudkort på moderkortet, som har fått hantera system- och spelljud - och det har fungerat ända sedan SB-kortet delade IRQ med mitt RME Hammerfall i Win98. Aldrig några problem - och numera, när XP är mycket bra på att hantera IRQ, så är det ännu mindre risk för problem. :)

Citera
Best Color Depth

As opposed to some authors of well known internet tuning tips (see below) we have checked and found out: The optimal color depth is 16 bit (High Color.) The reason is simple. At 256 colors the occupied memory is low, the PCI bus load too. But modern graphics accelerator chips and their drivers don't accelerate this (antique) color resolution at all, causing a high CPU load. At True Color (32 bit) the acceleration is not higher as under 16 bit, but both occupied memory and PCI bus load are doubled. Desktop, right mouse click, Properties, Settings, 'Colors' to 65k/16 bit/High Color.

Detta med 16-bit är dock ett väldigt gammalt tips, från tiden när man använde PCI-kort - och eftersom grafiken numera har en egen buss på AGP eller numera PCI-express - och grafikkorten har mer minne än de hade förr i tiden, så tvivlar jag på att det verkligen är relevant längre. Själv har jag alltid kört med högsta färgdjupet och inte upplevt några prestandaproblem...

Citera
Sensless tips:
...can be found in masses in the internet. It seems as if those are copied since generations, but no one ever tested them seriously. Two examples:

Reduce hardware acceleration of the graphics card.

Causes the opposite of the desired effect. De-creasing the acceleration (System, Performance, Advanced Settings, Graphics, Hardware acceleration) means nothing else as that the CPU now has the burden to perform these tasks. Congratulations...



Changing the virtual memory configuration (swap file) in regard of size and location (System, Performance, Advanced Settings, Virtual Memory, Let Windows do it all.)

Windows handles this perfectly, any changes include a lot of risks but no advantages. The main argument is: In case Windows REALLY begins to use this file (swaps) it doesn't matter whether the used storage device is a ZIP or Barracuda - you can't use your PC any longer for several minutes. The only serious advice: Buy more RAM.

De flesta "tweak"-tips som cirkulerar, sparar bara några få kB RAM - och hur relevant är det när man har 2GB RAM att ta av...? Det är bättre att ha en maskin som fungerar så bra som möjligt till allt, än att tweaka systemet så att det riskerar bli instabilt...

Enligt min mening är det bara följande två saker som behöver göras i XP.

Högerklick på "Den här datorn" - välj "Egenskaper". Klicka på fliken "Avancerat", klicka på "Inställningar" i prestanda-rutan. I fliken "Visuella effekter", välj "Justera för bästa prestanda". Klicka på fliken "Avancerat". I rutan "Schemaläggning av processor", välj "Bakgrundstjänster" (detta är den viktigaste åtgärden - ASIO är ju en bakgrundstjänst...). Klicka OK för att spara och gå ur inställningarna. Klart! :)

De flesta av bakgrundsprogrammen, tar bara resurser när de anropas - och i annat fall ligger de bara inladdade i minnet för att kunna köras omedelbart. Att stänga allt sådant gör mikroskopiskt lite för prestandan. Om man har en för seg dator som man egentligen skulle behöva byta ut, så kan det vara idé att titta på vissa sådana saker, så kan man undvika det oundvikliga datorbytet ett tag till - men med en någorlunda uppdaterad dator, är det meningslöst att lägga tid och energi på alla dessa "tweaks".
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Visst du har en poäng där, Claes. Det florerar en hel massa gamla och meningslösa Tweak-tips.

Men dom som nu gör skillnad gör det ju inte främst för att spara minne, utan för att undvika att processortid går till spillo.

Att processer bara tar resurser (utöver några kb minne då) när de anropas är visserligen sant, men problemet i ett multitaskat system som Windows är att de kan anropas också när man minst anar och vill det (till exempel mitt i en tagning).

Windows kan i sin defaultinställning få för sig att till exempel gå igång och optimera en hårddisk som för närvarande inte används. Eller justera disk-cachens storlek, eller skriva en cache från minnet till disken. Processen scheduler kan gå igång med allehanda tokerier när som helst om man inte sett till att städa där.

Och som vanligt: Ju fler program man installerat, desto större risk att fler processer vill autostarta, schemaläggas, ligga latenta "utifallatt" osv. (Antivirusprogram, Quicktime, Acrobat, Real player osv är ena riktiga grisar på det där). Då får man se till att städa och hålla rent.

Så visst finns det en del man kan göra för att höja prestandan. Men jag håller helt med dig om att när det börjar gå ut över funktionalitet så har det gått till överdrift.



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ok - vissa funktioner får man förstås hålla koll på. Jag låter aldrig några automatiska uppdateringar vara igång för olika program - eller för Windows självt för den sakens skull. Antivirus är bannlyst i musikmaskiner - speciellt Norton!!! :ph34r:

Om man summerar alla tweaks, så ger de kanske på sin höjd någon procents skillnad tillsammans. Är det verkligen värt att lägga tid på det då...? Jag vet folk som har gått igenom i princip alla tweaks som rekommenderas av diverse siter (med några krascher som "bonus" under tiden :lol:) - och som har gett upp när de har märkt att det är ytterst få som gör någon skillnad över huvud taget.
Vissa tweaks kan göra att man upplever att det blir rejält snabbare, som t ex det jag nämnde om "optimera för bästa prestanda" när det gäller grafiska effekter - men det är ofta en illusion i det fallet, eftersom det ju bara handlar om hur Windows hanterar uppritning av fönster, menyer o dyl - och faktiskt inte ger någon egentlig skillnad på prestandan i Cubase...



Jag kan ju nämna att jag utan bekymmer kör SETI @ Home i bakgrunden (ja - jag är nördig och vill hjälpa till att hitta utomjordingar... :rolleyes:) även när jag kör Cubase - åtminstone om jag håller på med små projekt. SETI lägger beslag på den prestanda som blir över och om datorn står oanvänd så körs SETI med 100% av prestandan (vilket också gör att min CPU - en Prescott 3.6GHz - nästan glöder, men det får man ta... ;)  80 grader när jag f.n. kör luftkylt med kylare med heatpipes och fläkt eftersom min vattenpump måste bytas - men annars 70 grader med vattenkylningen vid full belastning av CPU:n). Det fungerar alltså finfint ihop med Cubase - men ska jag köra tyngre projekt så stänger jag förstås av SETI för säkerhets skull. På min burk kör jag även Office och en hel del annat - men märker inga problem av det. Skulle jag någon gång behöva köra med groteska mängder spår och pluggar, så är det kanske läge att stänga ner det som ligger i aktivitetsfältet - och kanske även vissa processer, men det mesta är ju faktiskt sådant som bara drar lite kraft när man drar igång något speciellt program - men som är väldigt behändigt att ha och därför dumt att stänga av när man använder datorn till annat än musik... ;)
« Senast ändrad: 10.06.2007, 02:41:27 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil

Burnin Sven

  • Gäst
Det absolut bästa för att slippa krångel oavsett tweakar och sånt det är att ha musikinspelningen på en egen dator. Office Paketet surfning och sånt kan man ju göra på vilken gammal skräpdator som helst. Den här jag skriver på nu är en 233:a funkar skitbra på alla sätt. Jag meckar till mina lönerapporter i ett exel blad meckar med bilder i Photoshop gör presentationer och affisher och sånt i Publisher och surfar och laddar upp och ner filer no problems. En sån får man gratis nu för tiden. Gör man så då behöver man aldrig råka ut för några större problem i musikdatorn och kan tweaka den efter behov tycke och smak.
Göran


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jo flera burkar är förstås lyxigt...

Men själv har jag inte plats för mer än en dator i lyan. Dessutom skulle jag inte stå ut med att INTE ha internet på musikburken ... Hur göra om man tankar upp och ned ljud & musik via nätet, delar projekt med andra o.s.v. Bränna på CD och flytta över? USB-disk?



Utloggad tsmalmbe

Jo flera burkar är förstås lyxigt...

Men en burk kan man köra två OS i samma  burk. Bästa lösningen tycker jag, för hemmabruk.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Ställ den äldre burken utan monitor i graderoben och använda realvnc eller liknande i ett lokalt nät. Man kan även köra ett virtuellt os i samma burk och där göra sina internetprylar där.


Utloggad tsmalmbe

Man kan även köra ett virtuellt os i samma burk och där göra sina internetprylar där.

Men det kräver att host-maskinen har internet enablerat, så det måste man ta i beaktande genom brandmurar och skyddsanordningar på hosten ändå. Annars är lösningen galant. Virtualisering är kung.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Man kan även köra ett virtuellt os i samma burk och där göra sina internetprylar där.

Men det kräver att host-maskinen har internet enablerat, så det måste man ta i beaktande genom brandmurar och skyddsanordningar på hosten ändå. Annars är lösningen galant. Virtualisering är kung.


Jo men blir inte det ändå rätt stor isolation från illasinnade angrepp?


Burnin Sven

  • Gäst
Dockningsstationer eller USB minnen eller USB hårddiskar eller bränna på skivor eller trådlösa eller trådburna nätverk är ju ett sätt att flytta filer mellan datorer. Ska man ha allt i samma burk så skulle jag köra med dockningsstationer, kan ju vara bra i vissa situationer att skilja diskarna åt fysiskt.
Göran


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

I garderoben har jag ju mina gitarrer, där får ingen dator plats.  :P

Själv föredrar jag att använda Maskinvaruprofiler framför att köra dubbla OS. Dels behövs inga dubbla licenser, och dels har jag åtkomst till musikprogrammen även i "vanliga" profilen.

När jag behöver extra kräm och optimerat så bootar jag om i musik-profilen och slipper då ladda onödiga tjänster och hårdvara.  :)


Utloggad tsmalmbe

Det här är också ett bra  alternativ, men det löser endast problemen med hårdvaran, och möjliga drivers du klarar dig utan. Problemen med att registret kan skita på sig med en massa olika program som inta har med m usik att göra kvarstår. Problemet med att du mpåste köra antivirusprogram kvarstår. Och en hel del andra grejer som man inte uppnår på det här sättet.

Så, bra  försök, jag ger dig 6/10 möjliga  poäng :):)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det här är också ett bra  alternativ, men det löser endast problemen med hårdvaran, och möjliga drivers du klarar dig utan. Problemen med att registret kan skita på sig med en massa olika program som inta har med m usik att göra kvarstår. Problemet med att du mpåste köra antivirusprogram kvarstår. Och en hel del andra grejer som man inte uppnår på det här sättet.

Så, bra  försök, jag ger dig 6/10 möjliga  poäng :):)


Nä, då vill jag nog allt ha lite fler poäng...   :lol:
För jag kan ju även välja vilka systemtjänster som ska laddas i profilen. Stänger jag av Network Connections, DNS, DHCP, NIC's, Server osv så kan jag också stänga av residenta antivirusprocesser (om jag nu hade haft såna)... och mycket annat.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Virtualisering är kung.

Håller med om att lösningen är galant... Men ditt ordval här fick mig att fundera. Virtual, betyder ung. i praktiken,nästan. Som i virtual reality...
Men att använda det som substantiv? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Virtualisering är kung.

Håller med om att lösningen är galant... Men ditt ordval här fick mig att fundera. Virtual, betyder ung. i praktiken,nästan. Som i virtual reality...
Men att använda det som substantiv? :)

Vi använder ordet "virtualisering" på jobbet. :) Vi håller på att klona över våra kundsystem till virtuella miljöer istället, så jäkla smidigt! Håller med om att virtualisering är kung!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vi använder ordet "virtualisering" på jobbet. :)

.... och resten av världen som arbetar med detta också....  :D