Kontrollrummet

equality - Memory Park

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kollar in lite nya synthljud och kanske annat sound (förutom visparna då). Finns så himla mycket krafs i Sonar och än mer i X1:an. Förutom att rösten och nån gitarr låter ostämd håller det i övrigt?



2011-10-30: Grejat med denna under helgen. Skall dit ny sång, som är loopad och blajjig text (det mesta). Bara för att ge en idé ungefär hur jag tänkt mig. Tacksam synpunkter. Låter jämntjock och pianot spelar för mycket?  :wacko:

2011-11-05:
Tyckte jag fick den hyffsat dit jag ville. Inte 100% nöjd men när blir man det?  :huh: Sången och och kören på slutet är väl största frågetecknen. Om nån vill testa att sjunga denna går det bra att höra av sig!  :wub: Tack alla för tips!

2011-11-06:

Jaha, betraktar denna som klar då om inga allvarliga anmärkningar inkommer. Grunderna till låten gjordes när jag för en tid sedan genomgick kirurgi och läget tycktes betydligt allvarligare än vad jag först informerades om. Efter ytterligare undersökningar verkar det hyffsat lugnt på den fronten. En, vad jag trodde avsomnad, hypokondri bidrog säkert till denna för mig jobbiga höst. Skönt att kunna blicka framåt igen efter mest tillbakablickar och det är klart man är inte 25 år längre.  :o B) En hyllning till dom/den som varit ett stöd under denna besvärliga tid:



Memory Park

Summer ends in Memory Park
Now the nights get chilly and dark
But I remember you
Yes I do
Smiles were turning upside down
Everybody had worried frown
Everyone but you

Let’s go go go from Memory Park
The brightest stars bring me a magic spark
Leave this heavy load right_out in the dark
To get a shiny side of life within my heart

Nothing’s left in Memory Park
Nothing else but bruises and marks
And nothing I could do

When something hurts thinking gets sharp
When something’s lost
We could find a new start
And life begins with you


The Devil took a grip of my leg
Made no difference if I prayed or begged
He always stood on the top of the hill
And waited for me to get killed
« Senast ändrad: 30.11.2011, 01:57:10 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håller. Sångrösten är lite åt Neil Young-hållet upplever jag. Men det innebär för mig att det nya syntljudet är överflödigt. Allt annat tycker jag låter känsligt och bra tillsammans.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Japp håller! - jobba vidare med denna tycker jag.
Tycker att sång och synth krockar lite - de är åt det ljusa hållet båda två och slåss om samma rum i mitt öra.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för snabbt svar Max och Gurano! F-n, jag som nästan var barnsligt förtjust i den synthen. Tyckte den gav rymd och låg ljudmässigt långt från sången. Där ser man. Ja, ja får ser över detta. Får se till att skriva några verser till och ett stick också. Tack igen. KR is da shit.
« Senast ändrad: 25.09.2011, 16:42:45 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tror inte synthen behöver vara helt fel, men det blir lite för mycket när den ligger där hela tiden.
Är snyggt med den i introt. Använd den sedan t.ex enbart i refräng eller instrumentalparti för att fylla ut lite extra.
Lovande början på en låt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Den här gillade jag! Tycker absolut ambience ljudet skall ligga med..Nån gitarr låter lite ostämd i slutet  :unsure: Nice...  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Introt på akustisk gitarr och med ett munspel!
Sen kommer piano med mera in - och sen Neil Euality Young på sång - mumma!
Munspelet kunde även komma in på mellanpartierna mellan verser.

No synth here please!  ;)

Vill du ha ett munspels-spår av mig?
I så fall vill jag ha ett intro på gitarrerna.  B)
« Senast ändrad: 25.09.2011, 18:11:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jävlar.

Det här är ju riktigt grymt. Fortsätt på denna. Var ett tag sen man hörde dig bemästra syntharna på detta vis :)

Det du behöver (kanske) i senare hälften är lite electronica-trummor, dvs ett maffigt beat. Din sångröst håller utan tvivel här. Bra utkast, som kan utvecklas på många sätt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Asti: Du säkert rätt. Syntheffekten ska man nog hushålla med. Sk-t, har ju inte ens en refräng men ett stick tror jag... Tack för ditt säkra öra.
Clemens: Fattar inte...jag stämde ju innan. Sköna ord från en synthkramare annars. Jo, jag vill ha den där ödsliga feelingen synthen ger men kan tänkas hushålla mer. Thnx Cl!
MaxB: Hur ska jag kunna tacka nej till ett sådant fint erbjudande?  :wub: Grejen är ju att jag skulle vilja komma bort lite från mitt vanliga stuk och få fram ett eh...modernare sound som Clemens behärskar så mästerligt. Nu utesluter ju inte det ena det andra och vi kan ha munspelet vilande ett tag? Låten är i sin linda och får se var det barkar hän. Tack Max!
Dividend: Vad kul att du tycker det kan bli nåt! Inte främmande för ett annat beat men låten är ju ganska lugn (94 BPM) och i såna fall om det blir ett rejält break. Ser inte riktigt det för ögonen just nu men man vet aldrig. Tack Per!

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag förstår - munspelet vilar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Synth eller inte - det är frågan.
Störde mig inte på synthen, gav faktiskt en ny dimension till din sång. Och jag refererar till: Asti, Clemens, Dividend - om vilka jag håller med
Sen håller jag med om MaxB:s liknelse med mr Young.
Man ska testa olika grepp. Det är bra.


Jay Thomas

  • Gäst
Kalasbra men på tok för kort! ;) Jag tycker att du förvaltar ljudbilden bra! Byt ut samtliga instrument mot en tramporgel och vips har du en Neil Younglåt! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hm... har ju självklart lyssnat några ggr nu men visste inte vad jag skule säga för vettigt om den här fundamentala kulturkrocken - nu fattar jag vad du är ute efter. Om du vill låta modernare så blir ju allt lite knäppt om du börjar med ett skönt modernt syntljud och sedan fortsätter med 40-talsvispar och ett ståbasliknande ljud kantat med både rent piano och nån slags rent gitarrdito. Det går inte ihop liksom.

Tänk industri när det gäller trummor typ EMU och skitigare ljud på resten annars funkar det inte och sedan är det väl frågan om hur modernt du vill låta 96-beat på indie funkar men ska du till Kenthållet så gäller runt 140.

Tja lit tankar harmonierna gillade jag trots allt :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
MaxB: Kanske hinner göra klart den i helgen. Håller på med en ny dator som kommer ta lite tid också. Vi hörs.
Tokai: Kul med tummen upp för synt! Jag skall fila vidare. Tack, tack!
Tokai: Kul att synthen verkar funka hos dig. Jag kör vidare det spåret.
JT: Mr Young igen, det var lite nytt för mig men hedrande att ni tycker det. Moderna sounds som du och Clemens har sån fena på vore ju kul och jag skall försöka hitta en modern tramporgel också.  :) Tnx J!
Eddi: Många kloka synpunkter. Visst 40-talstrummor men gitarren är faktiskt från 70-talet. Skämt åsido, jag förstår hur du menar. Tyckte Guitar Rig-ljudet var modernt men andra trummor skall till och ståbasen kan väl "freakas till" lite? Bra feedb Eddi, tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En drömsk ljudbild du målar upp här..jag gillar alltihopa..och synten ska vara med tycker jag.

Lovande, följer denna :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En drömsk ljudbild du målar upp här..jag gillar alltihopa..och synten ska vara med tycker jag.

Lovande, följer denna :rolleyes:

/Marre


Hej Marre! Kul att du uppfattar den drömsk. Vill hålla den så. Håller på med ny dator och har inte hunnit göra nåt mer men det kommer. Tack för att du skrev och att du kan tänka dig att följa denna.  :)
« Senast ändrad: 01.10.2011, 03:01:41 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Nice work här EQ..
Riktigt mysig låt.. Sången kanske Du ska dra igenom några ggr, för ibland låter den väl ansträngd kan jag tycka..
Vill gärna höra mer av denna.. Jobba på!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ursäkta Hogge för uteblivet svar och dåligt fidbakande från min sida. Bättring kommer! Tack för lyssning. Testar nu en ny version som inte är klar men idéerna haltar här och jag behöver input.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj nu har du jobbat på bra fortfarande vispar men inte så framträdande - basen är helt lyckad tycker jag - gura solot låter nästan som slide och gillas utom de sista tonerna - visst låter det lite jämntjockt men på ett bra sätt - jag kommer inte ihåg om du körde med det här ackeljudet på förra versionen men jag tror det och det låter riktigt bra. Har inga större invändningar mot texten men säger du att det är blaj så är det väl det :D
Bra utveckling på denna tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jag är väldigt förtjust i titeln:  'Memory park'
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj nu har du jobbat på bra fortfarande vispar men inte så framträdande - basen är helt lyckad tycker jag - gura solot låter nästan som slide och gillas utom de sista tonerna - visst låter det lite jämntjockt men på ett bra sätt - jag kommer inte ihåg om du körde med det här ackeljudet på förra versionen men jag tror det och det låter riktigt bra. Har inga större invändningar mot texten men säger du att det är blaj så är det väl det :D
Bra utveckling på denna tycker jag.

Tack som f.. Nej inga vispar nu. Något konventionellt batteri (BAttery 3) och tillsammans med något afrikanskt. Ja, slutet på gurasolot är inte helt lyckat, hmm. Får göra om här. Acke och elgura tillsammans en doubler. Texten är till stora delar blaj men skall jobbas på. Thnx Eddi!

Jag är väldigt förtjust i titeln:  'Memory park'

OK! Tack! Själva låten då??  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det har blivit något annat än Neil Young nu och jag gillar det drömska soundet från flera instrument.
Så här är det bra! Gitarren snubblar vid 220 sekunder...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
OK! Tack! Själva låten då??

Nja, är nog mer förtjust i titeln än i låten, om jag ska vara ärlig    :P
Lite för mycket 'easy listening...'  Kan du inte ta titeln, dumpa låten
och göra nåt helt annat? Har du hört Paul Simons låt 'Old friends'  ?
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Citera
OK! Tack! Själva låten då??

Nja, är nog mer förtjust i titeln än i låten, om jag ska vara ärlig    :P
Lite för mycket 'easy listening...'  Kan du inte ta titeln, dumpa låten
och göra nåt helt annat? Har du hört Paul Simons låt 'Old friends'  ?

OK!  :lol: Old Friends är e snyg låt i mina öron men inte mina nån favorit av Paul Simon. Exekverande i majackord fast snygga melodier...
Eller tyckte du jag skulle försöka mig på nåt i den stilen?  :o

Det har blivit något annat än Neil Young nu och jag gillar det drömska soundet från flera instrument.
Så här är det bra! Gitarren snubblar vid 220 sekunder...

OK! Thnx! Solot skall fixas. Bra öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Eller tyckte du jag skulle försöka mig på nåt i den stilen
Jag vet inte .. 'Memory Park'  ger samma kopplingar för mig...  Antagligen helt fel...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Citera
Eller tyckte du jag skulle försöka mig på nåt i den stilen
Jag vet inte .. 'Memory Park'  ger samma kopplingar för mig...  Antagligen helt fel...

OK! Textidéerna i huvudet. Gäller att få dem på pränt bara.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
(ny version)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gillar... Sången låter Gordon Haskell, nice.
Vid nåt skede fick jag en liten känsla av att det var för många ingredienser i soppan...

Skön låt i alla fall.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte följt utvecklingen på denna utan lyssnar först idag. Jätteskön låt och ett superbt arr. Fint gitarrsolo också.

Invändningen jag har är sången som jag inte tycker passar till låten. Låta dottern finsjunga kanske?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm. Liite överaskande. :) Tycker iden är tilltalande. Möjligen skulle jag jobba lite mer med storleken på reverben så att det blev lite "intimare" så att sången kommer fram lite. Sångljudet är lite vasst i essen. Snygga harmonier bra låt. Ibland blir jag lite förvirrad över tonarten där sångmelodin blir mer otydlig. Precis innan gitarrsolot t e x. Svårt med den där kontrasten mellan hårt och mjukt. Har försökt får fram det själv flera gånger men det är svårt att få det precis som jag vill ha det. 
Jobba på :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Spacetrucker: Får kolla upp Gordon Haskell. Tagit bort några av kryddorna i anrättningen men fortfarande en del att sanera. Sången skall jobbas vidare på. Thnx.
Wernborg: Kul att du gillar låten (viktigast för mig). Möjligen avskedar jag mig själlv som sångare. Gör några försök till innan. Dottern i Spanien f n men det finns väl mikrofoner där också. Gracias W!
egghuvud: Bra feedback som alltid. Mina betänkligheter finns just där du anger. Kanske alltför stora modulationshopp. Tänkte försöka "smootha ut" dessa genom att skippa elguran i sticket och låta akkeguran ligga kvar. Tyckte först halvtonsnedgången där hade lämpliga ackord, en mer nykter syn dagen därpå gav en annan uppfattning. Ja, tack. Filar lite till (även på reverbet).
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Som någon sa är det lite "jämntjock" ljudbild, som jag tror delvis beror på
för mycket reverb/ambience! Gillar inte "piezo"-ljudet på ak.gitarren!
Snyggt piano, som jag inte tycker du ska skära ner!
Tycker trummorna är lite för diffusa, dom skulle nog markera takten bättre
eftersom övriga instrument inte spelar så "regelbundet" eller rytmiskt utan
kommer in mer "sporadiskt" om du förstår vad jag menar..... :)
Kanske lite variation på trummorna i refrängen och sticket skulle förstärka....?
Snyggt elgurasolo och sköna harmonier, gillar särskilt ackordet vid t.ex 60 sekunder....
Sången känns osäker ibland, speciellt i slutet på refrängerna och i sticket.
Jag låter väl lite väl kritisk, men låten har ju potential och det här blir säkert
bra efter lite filande!
/Asti
« Senast ändrad: 04.11.2011, 11:37:36 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Halloy eq
Jag tycker du har hittat en skön skör nerv
först så tänkte jag nämen,, sedan jamen jomen ! och föll in i låten.
el gitarren kommer in klockrent och med rätt närv först i början men kanske lite för mycket tvekan i slutet av solot
som jag tycker bör ses över

bra jobbat

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Asti: Bra tips. Minskade en del reverb men inte alla, vill ju ha lite ambience här ju!  B)
guran är faktiskt inte lajnad men har en del effekter som nog gör att det låter så. Har nog förlorat
den för mycket i detta för att få tillbaka den i ursprungsskick och jag pallar inte att spela in den igen.
Försökt få mer stadga i rytmmaskineriet. Också försökt få till sången och det är kenpigt (= knepigt + kämpigt)! Körerna på slutet...ja, jag vet inte
tror den här får vara nu. Tusen tack för dina råd!
Ola: Kul att den tycktes växa efter hand. Skruvat och spelat på solot igen. Hoppas det blev bättre. Tack för lyssning och råd!

Får nu betraktas som klar från min horisont nu. Tror inte jag ändrar nåt, möjligen får kören på slutet sjunga nån annanstans.  :rolleyes:
Tack alla som bidragit med tips!
« Senast ändrad: 06.11.2011, 05:16:28 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
precis när jag tänkte lyssna så tog du ner den då, pffft  ;)
Återkommer när du fixat "grodan" då  :D
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs