Kontrollrummet

Tokai - En Sann Vän Av Camping

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag fortsätter att lägga ut i halvfärdiga demos. Varför lägga ut i färdiga när man önska få förbättringar på ens alster? Om den anses färdig behöver man ju inga synpunkter på att ändra något. Eller fattar jag fel?

Skrev lite svenska texter i somras varav en handlade om camping. Fråga mig inte varför. Pennan bara löpte.
Hur som helst, så här blev det. En ganska knäpp sak. Massor av olika stilar. Passar dom ihop? Tar tacksamt emot åsikter om andra saker som kan bli bättre!

Låten är 3.52 lång
Instrumenten enkla: trummor, bas, 2 elguror, en akustisk, en orgel + sång å kör.

Ändrade volymen på andra versen
Ny version. Mindre bas, mer sång!


Text: En sann vän av camping

1.
Att vara i naturen
är rena rama kuren
för oss som bor i stan
stressade som fan

Så nu har vi beställt
ett litet tvåmans tält

refr
Camping, camping!
Camping min vän det är livet
Camping min vän rensa tvivlet
inse detta är livet!
Nu måste du ta klivet
till att bli en sann vän av camping!

2.
Det blåser, det är kallt
det regnar in överallt
Vi ser inte ett skvatt
man kan hålla sig för skratt

Allt är upp och ner
vi bönar och vi ber

refr

3.
När myggorna är döda
tar vi oss med möda
ut ur vårt tält
på ett lerigt åkerfält

Men när solen stiger opp
känns allting topp!

refr
« Senast ändrad: 24.09.2011, 18:51:25 by Tokai »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul låt med varierat arr! Lite Torsson med Gyllene Tider orgel.  :)
Sången borde förstärkas i refrängen antingen via dubbning och/eller andrastämma.
Den blir lite för anonym där tycker jag. Snygga gitarrer i refrängen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej!
Tack för lyssning och kommentarer
Jag har faktiskt en dub i slutet på refrängen i alltså titelpartiet. Upp med den kanske?
Om jag vetat att orgeln lät som Gyllene Tider hade jag tagit bort den direkt. Jag som ville ha nåt tufft reaggieaktigt :mellow:
Kanske grisa till den lite?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med Asti om att sången bör få mer tyngd. Schysst låt annars med en svängig refräng... den fastnar. Även om jag tycker att camping är en pina - åtminstone kalla höstdagar. :D

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hej!
Tack för lyssning och kommentarer
Jag har faktiskt en dub i slutet på refrängen i alltså titelpartiet. Upp med den kanske?
Om jag vetat att orgeln lät som Gyllene Tider hade jag tagit bort den direkt. Jag som ville ha nåt tufft reaggieaktigt :mellow:
Kanske grisa till den lite?
Nej, Torsson och Gyllene Tider var väl lite överdrivet...  :)
Ja, det kanske inte är fel att försöka göra orgeln lite tuffare.
Tror att en andrastämma i refrängen vore fräckt....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är nog inte en reggaeorgel men den här orgeln är go i den här låten.

Jag tycker basen är onödigt hög i mixen och sången för tyst.

Jag tycker det skulle passa att ha en bas som spelar nedåtgående toner i svängen med
Så nu har vi beställt
ett litet tvåmans tält
och
- Allt är upp och ner
- vi bönar och vi ber

och
Men när solen stiger opp
känns allting topp!


Du börjar med det i de första två tonerna på basen och jag tror att en sån basgång som vandrar neråt ton för ton skulle sitta perfekt i den svängen.

Nu vill jag lyssna igen, det händer en hel del i låten.  
Det låter 10CC  :)

Jag tycker det är roligt att det läggs ut halvfärdiga och man kan höra att de växer. Men jag fattar att alla utom man själv tröttnar då man dag efter dag kommer med en ny mix som bara är liite annorlunda en den dagen innan. Det märker jag då jag gör på det sättet.
« Senast ändrad: 23.09.2011, 23:11:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Gurano!
Lagt på en extra stämma på reffen, så lite mer tyngd. Kul att du gillar! Själva låten är väl en slags ironisk betraktelse över campingen. Först har har man positiva visioner, sen kryper verkligheten närmare...

Asti

Även om du tycker din jämförelse var överdriven så är ens första reaktion guld värd, precis den kommentar jag vill ha. Blev bara lite snopen.
Så jag behåller nog Gyllene Tider-orgeln ett tag till.
Bra tips det där med en stämma på refrängen! Så jag la en överstämma på första halvan av refrängen, sen understämma på den senare delen av refrängen.

MaxB

Tjänare!
Basen är nu nerplockad, du hade rätt, den var på tok för hög.
Vad gäller ditt förslag på sticket före refrängen så kan jag inte hålla med. Det är ett parti som fyller sin funktion, nämligen att lugna ner, att skapa vila - innan det rullar på i refrängen.
Kul att du tycker det låter 10cc. Tänkte inte på det själv. Men visst, olika stilbyten, lite riff rock i versen, lite Kinks i sticket, pop i refrängen, jazzreaggie i det instrumentala...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul låt med tonarts- och rytmväxlingar och jordnära text. Hör lite Troggs, Kinks, Torsson men framför allt Tokai. Låter live med spelglädje och munter publik(?). 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tror "färdiga" är för dom som vill ha komplimanger? :D Lägger aldrig ut nåt där sen ett år tillbaka!

Jag har inte så mycket att komma med, men tyckte det var roande att följa låtens svängningar. Liksom, vilken text som helst skulle passa till det här. :lol: Allt från 70-tals progg till beatles och rolling stones. Spelar ingen roll, gillade detta på riktigt!

Angående mixen, låter väl allt bra. Förutom sången, som kunde höjas något. Bra trummor!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
equality
Hej, tack för lyssning, och du är som vanligt uppmärksam på mina ofta lekfulla ackordbyten. Går låten i A-dur eller i E-dur? Kanske både och.
Den muntra publiken missade jag, men fanns nog där bland buskarna.

Dividend
Ja, det är en salig blandning. Skrev texten först, funderade sen över musikstil. Kom inte på nån speciell, så det blev lite olika stilar.
Ska kolla upp sången om den behöver höjas något. Kul att du gillar!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..kul låt, men tycker verserna känns lite svaga sångmässigt, kanske gå ner i tonart.Refrängen sitter bättre tycker jag..helt galen mix av musik!   :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Clemens
Tjena!
Ang verserna, menar du svaga som i volym eller framförande? Första delen av versen kan jag inte gå lägre ner, antar du menar den andra halvan av versen: "Nu har vi beställt, ett litet tvåmanställt?"
Ok, här härmar jag Ray Davies i the Kinks, som ibland lät precis så. Men man skulle kunna lägga en understämma där?
Och visst är det en smula galet! Kanske för mycket att ta in har jag nog nu förstått.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Censurerad ety låtmakarn tog mer än illa vid sig.
« Senast ändrad: 27.09.2011, 22:13:56 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du stirrar dig blindögd på texten, lyssnar inte ett dugg på melodin och harmisarna. Noll fantasi. Det är en ironisk text. Jag blev förbannad på din sk recension. Jag hatar buskis och koppla för i helvete inte detta jävla ord in i  mina låtar! 
Tack för lyssning och skitkommentar!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du stirrar dig blindögd på texten, lyssnar inte ett dugg på melodin och harmisarna. Noll fantasi. Det är en ironisk text. Jag blev förbannad på din sk recension. Jag hatar buskis och koppla för i helvete inte detta jävla ord in i  mina låtar! 
Tack för lyssning och skitkommentar!
Ojdå - jag sa bara vad jag tyckte men jag ska genast ta bort min skitkommentar och hävdar härmed motsatsen med bestämdhet - vad nu det är?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Clemens
Tjena!
Ang verserna, menar du svaga som i volym eller framförande? Första delen av versen kan jag inte gå lägre ner, antar du menar den andra halvan av versen: "Nu har vi beställt, ett litet tvåmanställt?"
Ok, här härmar jag Ray Davies i the Kinks, som ibland lät precis så. Men man skulle kunna lägga en understämma där?
Och visst är det en smula galet! Kanske för mycket att ta in har jag nog nu förstått.


Understämma tror jag på! Känns lite tunt, tror jag att jag menade..  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Oj oj ojdå
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Till Eddi:
Ber om ursäkt för utbrottet  :(
Hade från början tänkt skriva "Tokai - En Sann Vän Av Camping (Ny låt. Buskis?)"
Men ville inte göra låten sämre än den är, så jag strök ordet buskis.
När nu du alltför träffande påvisar det buskisartade i låten kom du smärtsamt
nära sanningen. Och det fick mig att flippa ut. Trodde inte jag var så känslig för kritik.
Men jag hade dålig dag.
Sorry.
« Senast ändrad: 28.09.2011, 16:13:42 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Till Eddi:
Ber om ursäkt för utbrottet  :(
Hade från början tänkt skriva "Tokai - En Sann Vän Av Camping (Ny låt. Buskis?)"
Men ville inte göra låten sämre än den är, så jag strök ordet buskis.
När nu du alltför träffande påvisar det buskisartade i låten kom du smärtsamt
nära sanningen. Och det fick mig att flippa ut. Trodde inte jag var så känslig för kritik.
Men jag hade dålig dag.
Sorry.
Lugnt Staffan :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tänkte skriva att detta är skitkul.. Att det är en låt som man blir glad av.. Tänkte också skriva att jag gillar såväl melodi som sång och att jag mycket väl skulle kunna köra denna på högsta volym runt om på olika campingar till sommaren..

Men det var sån tråkig jävla stämning i tråden att jag skiter i det..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tänkte skriva att detta är skitkul.. Att det är en låt som man blir glad av.. Tänkte också skriva att jag gillar såväl melodi som sång och att jag mycket väl skulle kunna köra denna på högsta volym runt om på olika campingar till sommaren..

Men det var sån tråkig jävla stämning i tråden att jag skiter i det..
:lol: vi har inte längre någon tråkig stämning så jag tycker du ska skriva det - å fasen har du redan gjort det kanske.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
hogge
Jag funderade på om jag skulle svara på det du inte skrivit. Eller bara låta det vara. Men det vore ofint att inte göra det, även om det är jobbigt att mitt grova övertramp kommer upp till ytan igen. Fast det har det ju redan gjort. Sån här snedtändning händer mig ca en gång vartannat år. Så det är lugnt nu fram till 2013...

Så... Kul att du gillar låten! Av lite gladpop ska man ju bli glad av även om låten också visar på att livet som campare inte alltid är ljuv musik. Själv har jag ingen större erfarenhet men minns hur det var som barn.
Osby har en fin campingplats, så kom hit, sätt högtalare på biltaket och kräma på. Själv har jag inget körkort.
« Senast ändrad: 03.10.2011, 11:30:29 by Tokai »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kul liten låt. Virveln känns lite innestängd och plockgitarren lite för hög ibland den skjuter bort mig från sången. Arrangemanget är kalas och håller hela vägen.  :)