Synd att det inte blev ett par bidrag till - 13 eller 14 låtar ska det vara på ett Beatlesalbum!

Försöker bedöma låtarna kvalitet, framförande och hur bra de produktionsmässigt skulle passa in i 1967 års ljudlandskap. Jag tycker arren överlag är bra, sången lite sämre. Skriver ganska rakt om vad jag tycker, hoppas ingen tar illa upp.
01 Hey Where Are You GoingGladpop och Bungalow Bill med mr Kite som oväntad gäst, kul! Trumljudet är för modernt och låten känns lite otajt emellanåt. Men bra driv i refrängerna och hög sjunga-med-faktor.
02 CalleidoscopeSömnig sång med en text som kanske är angelägen men som inte har så mycket med tidsepoken att göra, trots den lovande (fast felstavade) titeln. Slutpartiet känns lite lånat, och några ljud känns väldigt bekanta.
03 Insanity is hereSköna ringofills och trovärdig instrumentering. Sångaren kanske inte låter som en 25-årig Paul men det blir bra ändå. Mångfald och fina olika partier. Sång genom Leslie och riktigt bra basspel. Jag smälter…
04 Aughtums carpetFörstår inte riktigt vad som är Beatles i detta. Lustig/skum titel, eller är det bara en felstavning för Autumn?.
05 No Discretion RegardFör modernt sound överlag. Påminner lite om sena 60-talets stones i sång och låtuppbyggnad, men när monosynthen kommer med blir det ”för sent”, 1969 allra minst.
06 It's a dreamJag förstår intentionen men uttalet är nästan mer svengelskt än Svenne Hedlund. Kul orkesterkomp deriverat ur Walrus och påminner mycket om ELO. Kompositionen är för mycket 50-tal och ”Stand by me” i Lennons utförande.
07 Velvet hands still in a dreamHär har vi mellotron, ja. Då blir det ju med ens ganska tidstypiskt. Men låter lite släpigt, blir nästan som en 45-varvare på 33 varv. Svengelska här med. Slutpartiet går nog lite väl högt för sångaren.
08 Why Did You LeaveFel trumljud här med. Låter ganska bra och sen-Beatleskt överlag, men stör mig på att basen spelar fel vid 39 och 81 s. Sologitarren är lysande, låter som George Harrison, men inte vid 1967 utan runt 1990. Eller kanske var Clapton inlånad redan 1967? Ståbasen känns lite malplacerad.
09 TomorrowTexten och sången får en att tänka på Forbes’ ”Beatles” och Ringos ”Early 1970”. Kanske inte två av världens bästa låtar, och den här blir lite corny den med. Ett stort plus till alla roliga ljud. Mellotron är ju inte fel som sagt.
10 Sticks can't get his mind togetherCatchy men ändå oförutsägbar. Tidtrogen i i minsta detalj. Skitbra sång i uttrycket, låter mest 60-s av alla låtar. Men den är lite otajt i grunden. Ringo känns väldigt spak och Paul inte helt nykter. Melodin växer dock med varje lyssning.
11 lucid awakening waltzMono-inledning som blir breddad eftersom. Avsaknaden av sång gör den faktiskt svår att skilja från äkta 60-talspsykedelica. Beatles? Ja, varför inte. Rolig idé, kanske saknar lite urballade överlagrade ljud som krydda. Känns lite jämntjock emellanåt. Fräckt slut med ritardandot!
Poängen:
10p Låt nr 3 insanity is here
8p låt nr 10 Sticks can’t get his mind together
6p Låt nr 11 Lucid awakening waltz
4p Låt nr 1 Hey where are you going
2p Låt nr 9 Tomorrow
1p Låt nr 6 it’s a dream