Kontrollrummet

aROCKER "Twang that poppy thang"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Denna låt påbörjades av mig och Bölla.
Sedan låg den inspelad med trummspår och slaskbas plus gitarrer och gitarslinga.
Trots att melodin var utstakad och klar så tog vi en paus från denna.
Vi hann göra "Vid korsvägen" och efter det så har vi inte haft tid riktigt.
therocker kom att minnas denna låt som jag hade lagt ut starten på i en tråd här och han ville gärna avsluta den med mig och sagt och gjort så kommer han upp med ett helt nytt soloparti över mina redan lagda trummor plus att han lägger ny stötig bas och sköna riff i gammal god Alice Cooper-stil!

Detta är jag nöjd med...rena partyt!

Tack för alla insatser:
Bölla
therocker
aDADDY


EDIT:
Har med lite tips ändrat på saker i mixen...Eq och kompressor på handklapp, gitarrer , körer , sax , trummor etc.
Håll till godo, en lite vassare version tycker jag.
« Senast ändrad: 20.10.2011, 23:23:58 by aROCKER »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
ur ball  :wub:
det låter T rex /alice

 :ph34r: det som jag tycker är lite på gränsen bitvis är sången

annars Topp klass

 
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
ur ball  :wub:
det låter T rex /alice

 :ph34r: det som jag tycker är lite på gränsen bitvis är sången

annars Topp klass

 
Tack för lyssning!
Det blir så när en trummis sjunger, fast det behöver inte vara så!
Kul att du kände nån typ av T-rex i detta...var inne i en rejäl lyssningsperiod på Marc Bolan när denna började ta form.
Då har du en ännu kraftigare dos T-Rex i denna:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=23532


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt med T-rex - today
Låter förbaskat bekant och tryggt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Busskön nostalgitripp med Bolan, ACDC och t.o.m. Rolling Stones-vibbar finns. Framförallt är det ju PartyParty. Skitkul :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej alla!
Kul att så många är bekanta med genren...lite T-Rex, Cooper och Slade & Mott the hoople i en salig sörja, det är så det brukar vilja bli för min del.

kul att låten uppskattas och ha en skön kväll, jag måste jobba lite med min Beatleslåt imorgon, så det är bara att lägga sig i tid eller!?
 :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ska bli intressant att höra hur du tacklar en Beatles Seargent Pepper, the lost tape. Kan det bli så att du hamnar in det vita albumet, där det är mer rock?
Med tanke på vad jag hör här.
Ian Hunter, en av mina stora idoler faktiskt på 70, 80-talet. David Bowies låt All the young dudes bidrog förstås.
Jag tycker du förvaltar ditt musikaliska intresse med bravur, eller hur!
« Senast ändrad: 16.09.2011, 23:51:48 by Tokai »


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Ska bli intressant att höra hur du tacklar en Beatles Seargent Pepper, the lost tape. Kan det bli så att du hamnar in det vita albumet, där det är mer rock?
Med tanke på vad jag hör här.
Ian Hunter, en av mina stora idoler faktiskt på 70, 80-talet. David Bowies låt All the young dudes bidrog förstås.
Jag tycker du förvaltar ditt musikaliska intresse med bravur, eller hur!
Ajaj...Tokai, du är mig på spåren! <_< ^_^
Men det blir inte det hårda från "White Album" jag tar med mig...hm!?
Vad kul att du har uppfattat vad jag älskar, det är när killar i min närhet och som i detta fall "cyberkompisar" förstår vad jag går igång på och så levererar dom rena rama nostalgilösningarna på gitarrer och bas mm.
För mig är det STÅPÄLS...sedn försöker jag få ihop det till en hyffsat proffsig lyssning men det är ju där jag vandrar omkring just nu.
Ian Hunter var och är en riktig ROCKER...vad dom slet i det bandet sedan kom snillet Bowie och löste knuten för en sekund eller så.
Jag skämtade med Conny Bloom i Electric Boys när han var på väg hit till vår studio i ö-vik att vi skulle köra "Crash street kids" femtioelva ggr, så folk förstod hur cool Ian var, hehe!
Hoppas att många sliter ute i stugorna för att få ihop festivalen!



Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Har varit in och pillat på låten allt eftersom folk hade lite åsikter,så efter detta så ger jag mig:
Se logg:

Changelog (Se hela ändringsloggen)
•MERA COWBELL!
•Fixat iordning trasienterna och styrt upp en bättre fungerande kompressor...vill ändå ha ett mera utsmashat handklappsljud...tar det på nästa låt!
•EQ, at gitarrerna (vässat dom en aning)
•och höjt dom en uns.
•Eq:at om saxen och körerna!
•Så...nu är det färdigkladdat...på nästa rockstycke.
•Titel klar: "Blind frustration"
•ÄNDRAT:
•Eftersom jag EQ:ade gurorna vart dom lite för höga, har tagit ner dom och sedan ändrat på basens EQ och lugnat ner en hel del kompressor på mycket av grejorna på låten.






Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitbra! Jättesnygg ljudbild som även för mig ger vibbar av framför allt T-rex!
Det enda lilla jag har att anmärka på är att sången låter lite vass i mina högtalare,
speciellt "Twang" (T-,k-,tj-ljud). Sköna gitarrer och trummor!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Skitbra! Jättesnygg ljudbild som även för mig ger vibbar av framför allt T-rex!
Det enda lilla jag har att anmärka på är att sången låter lite vass i mina högtalare,
speciellt "Twang" (T-,k-,tj-ljud). Sköna gitarrer och trummor!
/Asti
Ok, tack för tips, ska rätta till det, plus att jag tycker att hi-hat låter stickig, inget du upplever!?

Är så S-ans less på lurarna...måste köpa monitorer snart, dom är missledande för mig.

Tack för lyssning och tips.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitbra! Jättesnygg ljudbild som även för mig ger vibbar av framför allt T-rex!
Det enda lilla jag har att anmärka på är att sången låter lite vass i mina högtalare,
speciellt "Twang" (T-,k-,tj-ljud). Sköna gitarrer och trummor!
/Asti
Ok, tack för tips, ska rätta till det, plus att jag tycker att hi-hat låter stickig, inget du upplever!?

Är så S-ans less på lurarna...måste köpa monitorer snart, dom är missledande för mig.

Tack för lyssning och tips.
Nä, det var inget rörande hi-hat ljudet som jag reagerade över!
Dra inte alltför stora växlar på min kommentar om du inte hör något liknande från någon annan....
Det är svårt det där med högtalare/hörlurar och få en "neutral" men ändå detaljerad återgivning.
Ibland blir man förvånad över hur det låter i högtalare när man tyckte det lät perfekt i lurar!
Jag har läst om professionella ljudproducenter som kontrollyssnar även i en enkel "bergsprängare"...
/Asti
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Skitbra! Jättesnygg ljudbild som även för mig ger vibbar av framför allt T-rex!
Det enda lilla jag har att anmärka på är att sången låter lite vass i mina högtalare,
speciellt "Twang" (T-,k-,tj-ljud). Sköna gitarrer och trummor!
/Asti
Ok, tack för tips, ska rätta till det, plus att jag tycker att hi-hat låter stickig, inget du upplever!?

Är så S-ans less på lurarna...måste köpa monitorer snart, dom är missledande för mig.

Tack för lyssning och tips.
Nä, det var inget rörande hi-hat ljudet som jag reagerade över!
Dra inte alltför stora växlar på min kommentar om du inte hör något liknande från någon annan....
Det är svårt det där med högtalare/hörlurar och få en "neutral" men ändå detaljerad återgivning.
Ibland blir man förvånad över hur det låter i högtalare när man tyckte det lät perfekt i lurar!
Jag har läst om professionella ljudproducenter som kontrollyssnar även i en enkel "bergsprängare"...
/Asti
/Asti
Precis det där stämmer...men ljust det där vid 3khz låter liksom bara detaljrikt i mina ATH-50 lurar medans man hör direkt när man plockar ut spåret att det blir kallt och hårt på sång och hi-hat just där.
Minns att min producentpolare och jag gick alltid ut till min bil och liksom referenslyssnade i den stereon, för han hade lite lågbas i det kontrollrummet som han inte hade fått ordning på vid studioflytt.

Ha en bra helg!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat mig igenom en hel del 60-tals influerad musik, och har nu, uppenbarligen, hamnat i 70-talet...
Detta låg på skivtallriken 1973 hemma i pojkrummet.  :P

Riktigt bra detta!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat mig igenom en hel del 60-tals influerad musik, och har nu, uppenbarligen, hamnat i 70-talet...
Detta låg på skivtallriken 1973 hemma i pojkrummet.  :P

Riktigt bra detta!!

Vad kul att du gillar denna!
Har precis fått fler mixtips som jag tagit fasta på så den version som ligger ute nu är med tätare sång (mindre delay), mindre kick och lite mindre bas.
Sedan är den mindre stickig på sången, dragit ner kring 10khz

Sedan är det Magnetic tapewarmer som ligger på master ut.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
He-he Underbart.. Denna hade jag missat,skitbra och autentisk ljudbild,låter verkligen 70:tal.. :D
Basen skulle jag kunna önska var lite djupare,men det är nog bara en personlig grej.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tack för det!
Djupare bas, mer delay...jag har försökt att lyssna in alla..tror att många har glömt hur det verkligen lät,hehe!

Rock on!
 :mellow: :unsure: :wacko: :o :D :lol: