Kontrollrummet

Mappa note on till sustain i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Då jag numer har ett stort midifierat orgelpedalbord under fötterna vid mitt midikeyboard vore det smidigt att använda pedalerna för att t ex trigga sustain och sostenuto. Det känns som att det borde gå att göra i Cubase 4 som jag kör, men hur. Har varit inne på logical editor, men den verkar inte funka i realtid utan bara på redan inspelat material.

Jag vill alltså att ett note on-meddelande på en specifik kanal med en specifik ton ska transformeras till ett CC64 sustain-meddelande på 64 (eller vad det blir, samma som att trycka ner sustainpedalen) och att note off på samma ton ska på motsvarande sätt trigga CC64 value 0. allt i realtid förstås. :wacko:

Går det?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Klicka på midispåret. I översta menyn i Inspectorn, har du en knapp som ser ut så här:

|
|  ->
|_|

typ... ;)
Längst till höger, efter automations-knapparna är den i alla fall - och den heter Input Transformer.
Där kan du fixa allt sådant. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Visste väl att du skulle ha en lösning, Claes! :wub:

Ska testa så fort jag hinner... :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ok, då har jag kommit halvvägs. Efter att ha läst manualen upp och ner och slitit mitt hår (det som fanns kvar) över att Cubase Input Transformer av någon anledning vill att man anger Controller 64 (Sustain) som Controller E3 så har jag kört fast.

Det går inte att få Input Transformer att lyssna efter Note off-meddelanden! Note on går bra, så jag kan trycka ner sustain-pedalen med hjälp av tonen D#2 på min orgelpedal, men jag kan inte släppa upp den... :angry:

Nån som vet hur man gör?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Näej vet inte men kan man inte programmera C#2 att hantera note off.
Men den har väl ingen aning om vem eller vad den ska offa.
Eller skulle den kunna ha det?

Jag är troligen ute och cyklar. Det är jag ganska bra på, för det har jag gjort i hela mitt liv
(en stor del av livet på ett hjul).  :unsure:
« Senast ändrad: 21.09.2011, 00:20:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det verkar som om problemet är att cubase av någon för länge sedan bortglömd anledning inte spelar in note off, utan bara note on och hur länge noten varar. Detta borde gå att lösa rent programmeringstekniskt, men man har väl inte prioriterat det. Hursomhelst, nu går det bara inte och så är det med det. <_< (Ser gärna att någon överbevisar mig på den punkten...)

Verkar som om jag får se mig om efter någon plugg som kan göra detta i stället. Förslag?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Blev intresserad av detta. Blev tvungen att mecka lite i Cubase 5.

Med två Transformer (typ insert 1 och 2 alltså) kan jag nu se CC 64 = 127 vid valfri not "on" och CC 64 = 0 vid samma note "off".

Edit: fast vsti'n på den midikanalen verkar bara få CC64 = 127. Märkligt då jag kan se CC64 = 0 i midi Inspectorn  :blink:
« Senast ändrad: 21.09.2011, 02:38:54 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Blev intresserad av detta. Blev tvungen att mecka lite i Cubase 5.

Med två Transformer (typ insert 1 och 2 alltså) kan jag nu se CC 64 = 127 vid valfri not "on" och CC 64 = 0 vid samma note "off".

Edit: fast vsti'n på den midikanalen verkar bara få CC64 = 127. Märkligt då jag kan se CC64 = 0 i midi Inspectorn  :blink:

Intressant!
Hur ser "koden" ut för note off-->sustain 0 - meddelandet. Posta gärna en skärmbild om du orkar. :)

Jag kör ju cubase 4, kan det skilja från 5:an på den här punkten?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Verkar som om jag får se mig om efter någon plugg som kan göra detta i stället. Förslag?

Efter lite grävande har jag lyckats lösa det med hjälp av midiNotesToCC ur den utmärkta pluggsamlingen "Piz MIDI plugin collection" (http://www.thepiz.org/plugins/?p=pizmidi). Nu funkar det precis som det var tänkt. :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ett år senare har jag fortfarande ingen tillfredsställande lösning på det här problemet. Jag hade en lösning med hjälp av midiNotesToCC från "Piz MIDI plugin collection", men nu har jag glömt bort den. Vad jag minns involverade den en del avancerat midiskyfflande mellan olika spår i Cubase, vilket gjorde den bökig och svår att använda.

Tillbaks till Input Transformer, alltså. Den sitter ju på halva lösningen, bara att det dj...la Cubase som snällt byter ut vilket note on-meddelande som helst till vad som helst inte låter mig mappa note off till något över huvud taget. Cubase approach är att i stället för "note on-note off"-par jobba med note+duration. Finns det någon smart hjärna som kan hitta på något sätt att komma runt detta?

Kanske det funkar om jag uppdaterar från Cubase 4 till något modernare? Någon som vet?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fortfarande inget direkt kunnande men kan man använda nån workaround?
Jag tänkte på Velocity att i realtid kunna ändra den till 0 och att sen få den att återgå till tidigare värde eller ett fix värde. Men då han man kanske fortfarande 'Note on' då den återgår till annat värde? Eller tar duration hand om det? Det här är verkligen överkurs för mig. Jag brukar muta strängarna med handen men det funkar nog inte här...  :unsure:
« Senast ändrad: 20.09.2012, 17:49:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag brukar muta strängarna med handen men det funkar nog inte här...  :unsure:
Vad mutar du strängarna med? Funkar det med hundgodis, eller vill dom ha cash? :rolleyes:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Blev intresserad av detta. Blev tvungen att mecka lite i Cubase 5.

Med två Transformer (typ insert 1 och 2 alltså) kan jag nu se CC 64 = 127 vid valfri not "on" och CC 64 = 0 vid samma note "off".

Edit: fast vsti'n på den midikanalen verkar bara få CC64 = 127. Märkligt då jag kan se CC64 = 0 i midi Inspectorn  :blink:

Intressant!
Hur ser "koden" ut för note off-->sustain 0 - meddelandet. Posta gärna en skärmbild om du orkar. :)

Jag kör ju cubase 4, kan det skilja från 5:an på den här punkten?

Hade C5 filen kvar för den här tråden  B) testade lite till med Transformern.
Cubase midi insert "Transformer" kan alltså skicka CC64 = 127 (sustain on) vid en valbar NOTE ON. Problemet är att Cubase inte vet vad NOTE OFF är och följaktligen finns det inget sätt att få Transformer'n att göra NOTE OFF -> CC64 = 0. Man kan se NOTE OFF komma in till Cubase i Midi monitorn men det finns inget (?) sätt att hantera detta midimeddelande.

Du kan få CC64 = 0 på en annan NOTE ON men det är ju inget kul  :(

Med reservation för att jag kan ha tokfel i allt men det tror jag inte
« Senast ändrad: 20.09.2012, 19:12:48 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil

Hade C5 filen kvar för den här tråden  B) testade lite till med Transformern.
Cubase midi insert "Transformer" kan alltså skicka CC64 = 127 (sustain on) vid en valbar NOTE ON. Problemet är att Cubase inte vet vad NOTE OFF är och följaktligen finns det inget sätt att få Transformer'n att göra NOTE OFF -> CC64 = 0. Man kan se NOTE OFF komma in till Cubase i Midi monitorn men det finns inget (?) sätt att hantera detta midimeddelande.

Du kan få CC64 = 0 på en annan NOTE ON men det är ju inget kul  :(

Med reservation för att jag kan ha tokfel i allt men det tror jag inte

Ok, då vet jag att det inte lönar sig att uppdatera till Cubase 5 för att lösa detta problem iaf. Alltid något :). Tack!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag ställde samma fråga på steinbergs forum, och fick faktiskt en lösning från en kreativ själ. Men som han själv säger, man måste verkligen vilja göra detta för att ge sig på det... :rolleyes:

Citera
I succeeded, but you'll need Cubase 6...
(for info.. I created a VST Expression Map, and, using D#1 as a remote trigger, I send CC#64=127 from there.
It's really convoluted, but to get CC#64=0, I need to create a first slot, which transmits CC#64=0, and the D#1 slot in 2nd position, with "Latch Mode" set to "Off", such that, when I release D#1, it defaults to the first VST Expression slot, and therefore transmits CC#64=0 automatically.)

(Let me put this way.. you must really really want to do this, for it to be worthwhile!  )

från https://www.steinberg.net/forum/viewtopic.php?f=20&t=26748
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare