Kontrollrummet

JT ft Marre - Chinese soup

gäst · 37 · 4945

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Då jag kommer att ägna mig åt annat än melodibaserad musik, så kommer här en av de sista alstren från Studio Hållplats 18. Inspirerad av Clemens spoken word låt.

http://soundcloud.com/busstop18/chinese-soup

OBS! Låten har inte ett dugg med Kina att göra. ;)

Marre hade den stora vänligheten att lägga lite(?) vox på låten och här är det spännande resultatet! :) Stort tack till Marre!

http://soundcloud.com/busstop18/chinese-soup-ft-marre
« Senast ändrad: 24.09.2011, 20:32:29 by Jay Thomas »


Jay Thomas

  • Gäst
Då detta sista alster har genererat 0 kommentarer, tolkar jag det som om den är helt färdig, det finns inte mer att förbättra. Därför flyttar jag den till färdiga istället.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är inte mycket fart på kommentarer, jag håller med.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja.. den gillas!, tycker att den går lite åt Jan Hammer hållet..inte för att jag hör vad som sägs, men spelar mindre roll.. Snyggt! /C


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skönt ljudlandskap och behagligt driv - en liten släng av azidjazz i mina öron. Har inga synpunkter på mixen - låter bra i mina öron.

Du skriver att du inte ska fortsätta med melodibaserad musik - hoppas att du inte menar att du ska lägga av med musik utan snarare menar att du ska göra melodifri musik :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Det är inte mycket fart på kommentarer, jag håller med.

Nope...

Ja.. den gillas!, tycker att den går lite åt Jan Hammer hållet..inte för att jag hör vad som sägs, men spelar mindre roll.. Snyggt! /C

Tack Clemens! :) Jan Hammer hörde jag talas om först igår, måste kolla in honon mer.

Skönt ljudlandskap och behagligt driv - en liten släng av azidjazz i mina öron. Har inga synpunkter på mixen - låter bra i mina öron.

Du skriver att du inte ska fortsätta med melodibaserad musik - hoppas att du inte menar att du ska lägga av med musik utan snarare menar att du ska göra melodifri musik :D

Gurano

Tack Gurano! :)
Jag ska inte lägga av med musiken utan bara, precis som du skriver, med den melodibaserade musiken. ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan också fortsätta med den melodibaserade i din studio utan att hoppas på, eller förvänta dig kommentarer på det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Kan också fortsätta med den melodibaserade i din studio utan att hoppas på, eller förvänta dig kommentarer på det.

Jepp.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här gillar jag! Fantasifullt och många sköna ljud!
Bra variation, det blir aldrig enformigt, som ibland den här typen av musik kan bli.
Gillar speciellt avsnittet som börjar runt 1:48 - någon sorts "stränginstrument"....
Snyggt tema också! Det är nog bara "snacket" som jag tycker man kan undvara.
Hellre någon form av sång enligt min mening. Det här får du inte sluta med!!!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Soft spår, gillar speciellt det nasala mellanpartiet. Vågat att byta trumparti tre gånger, men tycker det flyter ihop bra ändå. Fick lite preset-vibbar (Virus B, Virus C) av den sista stötiga leaden med envelopes på, men högst subjektivt och insöat eftersom jag använde den mycket förr i tiden. Passar ju mycket bra.

För kort i övrigt, tycker materialet håller för ett långt och drönaktigt spår. Trist att du inte ska bygga mer melodier på det här, känns som upplagt för mer harmonier och spel på de skarpa grundtonerna!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är bara så bra :P

Melodiöst och bra beat..sköna ljud, jag gillar :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Skön låt! Luftig och lätt med en massa svävande ljud ovan ett gott komp, bra rytm, gillar de avklippta trumljuden! Ger en fin vemodig känsla!


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Ja attans så du kan får till sköna låtar JT den här gillar jag skarpt! B)


Jay Thomas

  • Gäst
Det här gillar jag! Fantasifullt och många sköna ljud!
Bra variation, det blir aldrig enformigt, som ibland den här typen av musik kan bli.
Gillar speciellt avsnittet som börjar runt 1:48 - någon sorts "stränginstrument"....
Snyggt tema också! Det är nog bara "snacket" som jag tycker man kan undvara.
Hellre någon form av sång enligt min mening. Det här får du inte sluta med!!!  :)
/Asti

Tack Asti! :) Snacket fyllde ett syfte när låten spelades in men det kommer en "överraskning" vad det lider här istället! ;)

Soft spår, gillar speciellt det nasala mellanpartiet. Vågat att byta trumparti tre gånger, men tycker det flyter ihop bra ändå. Fick lite preset-vibbar (Virus B, Virus C) av den sista stötiga leaden med envelopes på, men högst subjektivt och insöat eftersom jag använde den mycket förr i tiden. Passar ju mycket bra.

För kort i övrigt, tycker materialet håller för ett långt och drönaktigt spår. Trist att du inte ska bygga mer melodier på det här, känns som upplagt för mer harmonier och spel på de skarpa grundtonerna!

Tack CunningCode! :) Har sagt det förr och säger det igen, jag använder bara presets! ;) Ljudmekartiden är över sedan 20 år...

Det här är bara så bra :P

Melodiöst och bra beat..sköna ljud, jag gillar :D

/Marre

Tack Marre! :) Spännande fortsättning följer. Väl... ;)

Skön låt! Luftig och lätt med en massa svävande ljud ovan ett gott komp, bra rytm, gillar de avklippta trumljuden! Ger en fin vemodig känsla!

Tackar therocker! :) Vemodig är helt rätt, i synnerhet en dag som denna... ;)

Ja attans så du kan får till sköna låtar JT den här gillar jag skarpt! B)

Tack Synth! :) Och välkommen fram i rampljuset igen! ;)





Jay Thomas

  • Gäst
Marre hade den stora vänligheten att lägga på trestämmig VOX på sopplåten så här är den spännande slutversionen:

http://soundcloud.com/busstop18/chinese-soup-ft-marre

Stort tack till Marre! :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är väldigt house-inspirerat. Eller "melodisk-trance-med-sång"

Det gungande partiet med sång+house-typiskt-staccato-ackord-somhamras-in- älskar jag.

Jag skulle kunna dansa till det här. För jäkla bra.


Jag skulle gjort en hel jävla skiva med det här :lol: Om det vore möjligt.


Överbra sång f ö, det här passar dig som handsken Maria + ett antal andra stilar. (Dansar.)
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Det är väldigt house-inspirerat. Eller "melodisk-trance-med-sång"

Det gungande partiet med sång+house-typiskt-staccato-ackord-somhamras-in- älskar jag.

Jag skulle kunna dansa till det här. För jäkla bra.


Jag skulle gjort en hel jävla skiva med det här :lol: Om det vore möjligt.


Överbra sång f ö, det här passar dig som handsken Maria + ett antal andra stilar. (Dansar.)

Tack Dividend! :)
Marres sång gjorde att torson fick en hel kropp, helt enkelt! :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det är väldigt house-inspirerat. Eller "melodisk-trance-med-sång"

Det gungande partiet med sång+house-typiskt-staccato-ackord-somhamras-in- älskar jag.

Jag skulle kunna dansa till det här. För jäkla bra.


Jag skulle gjort en hel jävla skiva med det här :lol: Om det vore möjligt.


Överbra sång f ö, det här passar dig som handsken Maria + ett antal andra stilar. (Dansar.)

Tack Dividend! :)
Marres sång gjorde att torson fick en hel kropp, helt enkelt! :)

Oj vad skoj att det gillades..men det är verkligen en svängig låt där man kan göra en del...väldigt angenäm musik som tilltalar mej så mycket :rolleyes:
Gillar mixen oxå.

Tack för gott samarbete J.T!!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Inlevelsefull och passande sång! Nu bytte låten karaktär åt det mer dansanta hållet...
Eftersom Marre är en fena på den här typen av sång antar jag att titeln handlar om hajfenssoppa...?  :unsure: :)
Bra colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker inte att du ska ge upp den melodiska musiken eftersom du där har mycket att ge. Det här funkar också men mest som komplement enligt mitt förmenande - det låter ju bra och så men kanske lite av just din själ försvinner kan jag tycka. Marre sjunger förtjänstfullt och det ligger en hel del i orden på just den här låten då "youre not a musician - you're a chef"
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja öva och träna på att skriva mer melodibaserat. Lyssnar inte bara på ambient :D utan på melodiös musik som du gillar ett tag.

Bara en rekommendation :rolleyes:
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Det är väldigt house-inspirerat. Eller "melodisk-trance-med-sång"

Det gungande partiet med sång+house-typiskt-staccato-ackord-somhamras-in- älskar jag.

Jag skulle kunna dansa till det här. För jäkla bra.


Jag skulle gjort en hel jävla skiva med det här :lol: Om det vore möjligt.


Överbra sång f ö, det här passar dig som handsken Maria + ett antal andra stilar. (Dansar.)

Tack Dividend! :)
Marres sång gjorde att torson fick en hel kropp, helt enkelt! :)

Oj vad skoj att det gillades..men det är verkligen en svängig låt där man kan göra en del...väldigt angenäm musik som tilltalar mej så mycket :rolleyes:
Gillar mixen oxå.

Tack för gott samarbete J.T!!

/Marre

Tack själv Marre! :D


Jag tycker inte att du ska ge upp den melodiska musiken eftersom du där har mycket att ge. Det här funkar också men mest som komplement enligt mitt förmenande - det låter ju bra och så men kanske lite av just din själ försvinner kan jag tycka. Marre sjunger förtjänstfullt och det ligger en hel del i orden på just den här låten då "youre not a musician - you're a chef"


Tack Eddi! :) Jag vilar nog bara ett (bra) tag. Har ju lovat mig själv att släppa en ny avslappnings/somnain-CD i höst.

Ja öva och träna på att skriva mer melodibaserat. Lyssnar inte bara på ambient :D utan på melodiös musik som du gillar ett tag.

Bara en rekommendation :rolleyes:

Men, det är ju det som är grejen... Jag lyssnar sällan på ambient utan just melodiös musik och int f*n hjälper det...  :lol:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag lyssnar en hel del på elektronisk pop/synt, men det blir mest gubbrock ändå :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Spännande arr! Du är en fena på ljudkombinationer och väldig smakfull.
Marres bluesröst sätter pricket över i:et. En varm, mänslig röst är vad som behövs i det digitala.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag lyssnar en hel del på elektronisk pop/synt, men det blir mest gubbrock ändå :)
:D Undrar om det är någon medfödd gen som bråkar med oss?

JT - bra med dom planerna tycker jag - får se fram emot nästa höst då!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Inlevelsefull och passande sång! Nu bytte låten karaktär åt det mer dansanta hållet...
Eftersom Marre är en fena på den här typen av sång antar jag att titeln handlar om hajfenssoppa...?  :unsure: :)
Bra colab!
/Asti

Nu blev det disco med haj fajv...eeh...men jo <_< :D

 
Spännande arr! Du är en fena på ljudkombinationer och väldig smakfull.
Marres bluesröst sätter pricket över i:et. En varm, mänslig röst är vad som behövs i det digitala.

Haj-fena javisst, J.T kan det här oxå, ett sant nöje var det att cirkla runt här B)

Jag gör gärna mer sånt!

Tackar :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det här är en av era bästa samarbeten, så därför förtjänar det en bump.

Det är bra känsla i sången, och egentligen - flera olika genrer som samsas på ett ovanligt men sammanhängande vis. JT är duktig på att sammanföra influenser, mest från electroniska världen. Det är innovativt utan att vara avantgarde, håller fasta vid vissa grundgrepp men når längre än skvalet.

Schysst sjunget också Marre - nästan så man inte hör vilken stil du sjunger ibland på JTs låtar :D (För du samsas med så mycket annat.)

Gör en skiva. Jag kommer tanka den :D
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Kul att du bumpade Dividend! :)

Skiva? Ja kanske det, men vi satsar på skottårssläpp i sådana fall... ;)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tycker det här är en av era bästa samarbeten, så därför förtjänar det en bump.

Det är bra känsla i sången, och egentligen - flera olika genrer som samsas på ett ovanligt men sammanhängande vis. JT är duktig på att sammanföra influenser, mest från electroniska världen. Det är innovativt utan att vara avantgarde, håller fasta vid vissa grundgrepp men når längre än skvalet.

Schysst sjunget också Marre - nästan så man inte hör vilken stil du sjunger ibland på JTs låtar :D (För du samsas med så mycket annat.)

Gör en skiva. Jag kommer tanka den :D

Kul att du bumpade Dividend! :)

Skiva? Ja kanske det, men vi satsar på skottårssläpp i sådana fall... ;)

Divi.: vaddå inte hör vilken stil jag sjunger här..hihi..jaja..försöker tajma in J.T:s harmer..och det gick nog rätt fint ändå ;) Tack för rara ord, blir glad här :D

J.T: det får bli till skottåret...gott :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Denna hade jag missat,skitbra sväng och ljud,och Marre funkar ju som Club sångerska oxo.(Vem är förvånad??) :huh: ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Häftigt! Jättebra sång. Ni borde co-labba oftare. Snygga ljud och grooves, dansant. Den studsiga synthen tar nog första pris ändå.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Häftigt! Jättebra sång. Ni borde co-labba oftare. Snygga ljud och grooves, dansant. Den studsiga synthen tar nog första pris ändå.

Tack EQ! :)
Det är något på G men mer än så får jag inte säga... ;)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Den här kommer helt klart sparas ner en skön låt så här på slutet helt klart din bästa! :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vad skoj att ni gillar den här låten,Synth, Bjurte, Equality, i mitt tycke bland det absolut bästa J.T gjort..åtminstone i den här genren :D

Tackar er!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan