Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Hoppa och Studsa - feat Wernborg, PEROWITCH och Roffe H

(1/21) > >>

MaxB:
Edit 2012-10-07
Roffe H har med god vilja och stort tålamod lirat saxofon på slutsvängen och nu tycker jag det står riktigt härliga till!
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_HoppaOchStudsa_20121007_feat_Roffe.mp3[/mp3]

Hoppa och studsa - Text och musik: Max Backström

- Vers 1:
Jag springer uppför Hornsgatatan - jag springer i full panik
Jag närmar mig Slussen - vilken kalabalik
Du och jag och vi och ni - trodde allt var under kontroll
men hur mycket man än förbereder sig - det spelar ingen roll

- Refräng:
Hur mycket man än planerar - finns alltid nånting kvar
Då man tror man är i hamn - är många sjömil kvar

- Vers 2:
Vi lämnar Götgatsbacken - så fort benen bär
Den plats vi lämnat bakom oss - är inte den vi har här
Du och jag och vi och ni - trodde allt var under kontroll
men hur mycket vi än förberedde oss - det spelade ingen roll

- Refräng:
Det är alltid nått man missar - sånt som ingen tänker på
Alltid göra den sista kollen - tills man är färdig att gå

- Stick:
Vi hoppar och studsar - och springer omkring - kom igen

- Refräng:
Hur mycket man än planerar - finns alltid nånting kvar
Då man tror man är i hamn - är många sjömil kvar
Det är alltid nått man missar - sånt som ingen tänker på
Alla gör den sista kollen - tills man är färdig att gå

Wernborg:
Lite afrostuk på detta. Eller skulle kunna bli i alla fall. Jag tycker det är alldeles för rörigt.

Gnällspikens förbättringsförlsag:

Ta bort orgeln.
Ta bort distade kompgitarren.
Minska tempot ca 10 bpm.
Basen behöver bli tydligare. Tror det blir naturligare med en något långsammare tempo. Vore gött med figurer som spelar ungefär så här i rytm: |-xxx----|-xxxx-x-|-xxx-x-x|-xxxx-x-| (varje tecken representerar en åttondel där x-en spelas)
Sedan behöver basen blir tjockare i ljudbilden samt höjas en del. Öka på kring 300-400 nånstans.
Addera en renare elgitarr som spelar lite racka-racka i högt register.

Kul text tycker jag. Melodi och sång funkar fint.
Akkegurorna låter strålande.

Trumkompet är lite fel. Jag tror du ska ha bastrumma på alla fjärdedelar samt hihat och sedan bara filla på virveln då och då.

Distade gitarren spelar lite som det skulle kunna vara en blåssektion. Testa det tycker jag.

Hej hej.

Eddi:
Jag har haft förmånen att lyssna på denna under utvecklingen av den nuvarande versionen och tycker att den har utvecklats på ett bra sätt - mot bakgrund av det blir jag smått fascinerad av hur Wernis föreslår förändringar - jag tycker du ska testa dessa förslag Maxen för att se hur det blir. Låten gillar jag men som sagt vad kan hända med den?

MaxB:
Många bra tips, Wernborg, tack, det inspirerar!

Har sjungit fram eventuella blåssektionens rytmer och toner. Får se vad det kan ge.
Fick också tipset från annat håll att sjunga en oktav högre upp. Ska testa det också.

Vill inte släppa fläskiga orgeln eller elgurans murriga livesound. Tycker de kompletterar livekänslan bra. Då jag började med riffet i tisdags eller onsdags var det den här hastigheten som gällde så jag fortsätter med 128 bpm. Och visst har jag sneglat på afrika-rytmer då jag lekt fram låten och basen är ett ständigt bekymmer då jag ska spela reggae, ska eller något som skulle komma från afrika. Jag ska öva det du så föredömligt tipsar om men vet inte om jag lyckas sätta det på den här låten. Kanske blir på nån annan som kommer senare. Suveränt med det tipset!

Racka racka är bra men jag är inte säker på vad du menar, är det rent gitarrljud och wah-wah-racka racka, du tänker på?

Jag hör basen bra i bra hörlurar/dåliga hörlurar/stereons högtalare/laptopens högtalare.
Tacksam om andra kommenterar och ger tips om behovet av förändringar av basens ljud.

Hoppas nån trummis skulle bidra med trummor får se vad som händer i denna värld...

Asti:
Kul låt som svänger bra! Texten funkar också.
Håller med Wernborg på det mesta utom vad gäller orgeln - den tycker jag ska höjas.
Tror att verserna hade mått bra av en högre tonart, sången blir lite låg och ansträngd där....
Skön nylongitarr!
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion