@ Wernborg:
Du kan ju traktera pianot hyfsat hör jag, jag förmodar att du i tidiga år fått någon form av lektioner innan du började ägna dig åt gitarrspelet?!? (i slutet hör man lite av 1 Ungersk dans av Brahms, baserade på folkmelodier/danser skrivet för 4-händigt piano, finns en kanon CD fr. 90-talet med tvillingsystrarna Labeque, Katia och Marielle, rekommenderas varmt)

Om ljudupptagningen då; det låter helt ok i versionen utan rev. aningen tunt i botten men det beror säker på dels mickarna och dels preampen i H4 + att du skurit av med högpass...jag kan ej kolla monokompatibiliteten på min surfdator men det är en jätteviktig grej vid all stereo eller flermikrofons-inspelning!
Oavsett vilket så visar detta exempel att det duger med enkla medel, skulle denna upptagning ingå i ett sammanhang och bättre filtrerat så satt den som en smäck i mixen, ljudbilden alltså och i ett mer arrangerat läge, detta är ju en jam-demo!
Vore kul att höra hur du får till det med dina andra/bättre mikrofoner, jag tippar att du får maxat resultat med B1 på basen och ADK'n på diskanten, experimentera lite men ett tips är att du bestämmer dig för ett stycke/jam och kikar på vilka hammare som jobbar mest, vissa låtar håller sig ju inom vissa register, därför sätter du B1 där hammarlagen är mest aktiva i basen och närmickat, samma med ADK'n men normalt sett i registret för högerhanden som ju oftast ligger fr. 1-strukna C och uppåt, med närmickat menar jag ca 10 cm fr klubborna, tag bort alla lock förstås, blir det för kraftigt mekanikljud så backa en bit med avståndet men inte för mycket...allt beror som sagt på hur pass bra instrumentet är precis som med gitarrer och trummor, sunkiga strängar på en gura eller gamla skitskinn låter skit och med ett piano eller en flygel är det superviktigt att hålla instrumentet i skick för att inte få mekaniska missljud och gnissel, det kostar en slant men för en klaviaturspelare är det A och O och högprioritet av naturliga skäl*
@ MaxB:
Du kan ju klinka du med

och i ditt fall låter det lite luftigare/öppnare för att du placerat din H4 på 1.5 m, samma tunnhet i botten dock upplever jag det så prova du med med bättre närplacerade mickar & pre's så ska du få se på andra grejor!
Schimmel är bra pianon för övrigt det hörs även här jämfört med Wernborgs pjäs, också givetvis som jag sa tidigare beroende på skick och mekanik*
Jag har en hel del pianoinspelningar någonstans som jag kan lägga upp framöver men inte just nu eftersom jag bor inneboende ett tag till och all min utr. + arkiv är på ett magasin tills jag skaffar ny kåk...
Till sist, kan vi komma överrens om att man INTE säger analogt piano om ett riktigt piano det låter bara för löjligt och hör hemma i andra terminologiska uttryck gällande studiovärlden, ett analogt eller digitalt reverb/eko etc är ok men när det gäller instrument (förutom syntar förstås) så finns det inget fog för att säga så och man har i hela världshistorien aldrig sagt så tidigare, analoga trummor etc no no no!!!
Fortsätt laborera med placeringar och öka på syftet i samband med annat på sikt så skall ni få se att det är fan så mycket snyggare och dessutom roligare att använda riktiga instrument än vst's...