Kontrollrummet

Guile - Molten

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
LÅTNAMN: Molten
ARTIST/GRUPP: Guile
GENRE: Drone, Post Rock
LÅTLÄNGD: 9:23
KOMPOSITÖR: P. Hellström/M. Norrgård
PRODUCENT: P. Hellström/M. Norrgård
EV. MEDVERKANDE: P. Hellström/M. Norrgård
INSPELNINGSÅR:2010
MASTRING: M.E.Norrman
FORMAT: mp3
OMSLAG:http://a1.l3-images.myspacecdn.com/images02/139/2a3f73d4c22448669da375a030272a2e/l.jpg

Första låten från våran demo. Om ni gillar den finns demon att beställa som USB-sticka eller så kan man få den skickad till sig digitalt om man PM:ar en mailadress till mig.

/Patrik
« Senast ändrad: 03.09.2011, 23:25:53 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Girly

Va inte så förtjust i början på låten men tyckte att den växte allt eftersom. Men sången och även pratsekvens drunknar i resten av ljudbilden. Framför allt så tycker jag att gitarrerna kunde dämpas en aning, på vissa ställen tar de nästan helt över… även om det är gitarr-head-bangers-låt. Bara synpunkter av en glad amatör  :rolleyes:. Gillar den bitvis.
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för kritiken. Tänker att det är rätt smal genre och att alla inte kommer gilla den, inte ens de som gillar de här genrerna såklart. Samplingarna är tänkta att drunkna i ljudbilden då de mer är där för atmosfär, känner man igen dem så är det en bonus. Synd att du känner att sången drunkar då jag jobbat på att dra upp den, tyckte även jag dämpade gitarrerna väldigt mycket. Men man blir nog döv och hemmablind efter ett tag.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hatten av riktigt bra hantverk och det är ju knappast en låt det är snarare en rockinstallation eller verk eller vad man nu ska kalla det. Jag tror liksom Girly att den kan bli snäppet bättre genom att höja rösterna i inledningen och i stycket strax efter 350 på KR-spelaren och i slutet där falsetten kommer.
Bra jobbat so far.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Helskön låt, gillar melodier och harmonier väldigt mycket men mixen mindre så. Instämmer i kritiken ovan, upp med trummorna och sången, ner med gitarrerna. Hihatsen (som håller ganska bra mixvolym jämfört med andra delar av trummorna) låter lite för rumsdränkta  i det lugna partiet från 180s och framåt, skulle gärna haft lite mer definition där. Hoppas ni ger mixen en till chans, riktigt bra råmaterial och röstarbete!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inte min musiksmak men jag lyssnar och noterar.

Gitarrerna ligger högt som de troligen ska och jag upplever att alla komponenter kommer fram bra, i mina "bra" lurar. Trummorna hörs, basen i mitten kommer fram, trots att gitarrerna på sidorna ligger högre i volym. Allt är bra separerat i mina lurar. Sången och körer ligger bra i balans dem inbördes men hela sångpaketet borde komma fram bättre. Lead-sången ligger som ett smalt spår i mitten av ljudbilden. Undrar om den har bra volym i helheten men borde få dubbar eller nån effekt som breddar leaden så den blir fetare och därmed hörs mer?

Pitcha upp sången några cent vid 88-90 på KR-spelaren. Rösten kommer inte ända upp till den ton den vill...

Skönt parti som initieras och kommer fram runt 130.

Funderar på om trummorna skulle komprimeras efter 179, de låter lika snälla som i det lugna partiet. Drömskt blir det här efter, inte så spännande men stämningsskapande måhända.
Jag tycker dock det händer för lite men å andra sidan lyssnar jag inte på denna typ av musik annars.

Sen tappar jag fokus (måste ju koka råris och det tar ett tag innan det är klart) så jag klickar framåt på spelaren flera gånger, tills låten tar slut. Ta mina kommentarer för vad de är, kanske nånting ger något?
« Senast ändrad: 04.09.2011, 17:37:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra hantverk men jag tycker att sången ska upp!
Jag tycker inte att baspartiet från ca 174-290 riktigt passar in - det är enligt min smak för tråkigt jämfört med annat i låten och dessutom för långt ...men det är ju bara min smak det förstås!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Postrock, är inte det sånt som sigur ros pysslar med? Det antagandet gjorde att jag fick en liten chock när jag började lyssna, men jag gillade detta också :P

Håller med övriga om att mangel-gitarrerna kanske ska ner något snäpp, vilket skulle flytta fram sång och de andra gitarrerna i bakgrunden. Lite ansträngande att lyssna som det är nu, eftersom man nästan måste "höra förbi" den stora gitarren som blockerar vägen.

Låtmässigt gillar jag det mycket, och till slut blir det ju faktiskt postrock av det.
blargh


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för alla kommentarer och all kritik. Väldigt kul att ni tar er tid att lyssna och skriva trots att det är en rätt smal genre. Kul att läsa allt.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"