Kontrollrummet

thaROCker - Good times ahead

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Låten kom tvåa i senaste festivalen på studioforumet. Temat var att göra en låt på en given melodislinga. Jag fick ganska snart lite retrofeeling för slingan och så skrev jag "Good times ahead". Var jag hämtat inspiration från framgår ganska tydligt antar jag, (Phil Lynnot, frid över ditt minne!!)

Kände ganska snart att jag behövde lite riktiga trummor, och vem passar bättre till det än aROCKER? Han högg direkt och la trummor och passade även på att hitta på ett snyggt körarr till refrängen! Förutom trummor och en del körer har han också bidragit med en hel del värdefull input samt även mixat låten. Mao kan vi tacka honom för den varma och väl balanserade ljudbilden! Den här versionen har han slipat ytterligare lite på, aningen mer rum på gitarrerna och körerna håller ihop lite bättre!

Kommentarer motages tacksamt :)

/therocker


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul - det här gillar jag skarpt. Spontant så känns det som att rösten ska upp lite i volym framförallt på verserna men även refrängen vi snackar inte om mycket men nåt snäpp. Snyggt lagda trummor och guror men det saknas lite djup på något sätt som jag inte riktigt kan förklara en plugg med stereowidener kanske?
Men missförstå mig rätt låten är skarp som den är och jag kan inte minnas något ThaRocker-inlägg från förut så welcome brother.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Tack för responsen Eddi! Har främst hängt på studioforumet men varit reggad här ganska länge utan att göra nåt väsen av mig. Ska nog hänga här lite mer framöver tror jag bestämt!
 tharocker va en liten lek med therocker / aROCKER   ^_^

/therocker


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Mycket kompetent och bra på alla positioner!  Det hörs att du/ni lagt ner en hel del krut. Denna skulle lätt platsa på "Thin Lizzys outgivna album"!  :)     Bra jobbat!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ös och bra drag och samtidigt en städad ljudbild där man hör allt.
Kul med de tvåstämmiga gitarrslingorna, väldigt bekant från den tiden då det begav sig.
Slutet imponerar stort! Ni är grymma!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow. Snyggt. Wah-solot är kanon. Hittar inget att såga på.... rock on. Och välkommen med mer sånt här :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag är inte speciellt förtjust i den här typen av musik, men jag imponeras av
framförandet, mixen och soundet! Riktigt proffsigt!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Håller med Asti, ingen jätteanhängare av stilen men det var riktigt bra spår. Skulle gärna hört lite biffigare ljudbild (tror det är trummornas mix som ger det tunna intrycket för min del), men det är nästan så att det skulle förta charmen. Hatten av!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det kan ju vara så att det bara är mastringen som saknas jag menar resten sitter som en smäck!
« Senast ändrad: 04.09.2011, 00:23:12 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej!
Äntligen lite tid över...innan jag lägger mig helt enkelt!

Tack för positiv kritik, tror att jag har närmat mig en hållbar produktionsnivå på mina mixar.
Som ni vet så jagar jag ju det charmiga i 70-talet och där ingår inte alltför feta pukor/kaggar.
Så jag tror eller törs lova att jag hört tunnare trummor på både Sabbath och Nazareth skivor etc.

Däremot så har jag nog varit lite feg med kompressionen på varje enskilt instrument och det gör en ganska klar ljudbild som inte kanske var så vanlig...jag får skärpa mig där.

Fast djupare gitarrer/ stereowidener ocg klickEQ på trummor går fetbort...släng på nåt gammalt och lyssna objektivt så hittar ni en hel del grus i det...jag tycker nästan detta vart för "religiöst", mera smuts...vi jobbar vidare!
Tack för all kritik...man lär sig hela tiden, känns super!

Och missa inte Beatles-festivalen, det är då vi skiljer männen från pojkarna eller tjejerna från tros...

Kör hårt!


Utloggad Girly

Efter att ha lyssnat på några andra låtar var jag bara tvungen att gå tillbaka och lyssna på den här igen. Känner nästan de utsvängda polyesterbyxorna fladdra runt anklarna :D Fastnade personligen mer för 80-talets melodiösa/symfoniska hårdrock. Men jag gillar verkligen det här!
Beatles-festivalen låter ju spännande ;) lol
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Hehe, ja dom byxorna är inte så långt borta :D
Hade en rockdänga med i studiofestivalens 80 talstävling också, you spin me around, finns på min myspace om du vill lyssna, www.myspace.com/jfg100 kanske inte så symfonisk men lite mer 80 i alla fall :)
Beatlesfestivalen blir nog en höjdare, tyvärr fick jag ingen beatlesfeeling...


Utloggad Girly

åhhh...vilka VanHalen-vibbar i början... tack! var tillbaka i mitt 80-tal  :D det gick så livat till att Adobe Flash kraschade  :rolleyes:
Startar om... vill ju höra mer :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
åhhh...vilka VanHalen-vibbar i början... tack! var tillbaka i mitt 80-tal  :D det gick så livat till att Adobe Flash kraschade  :rolleyes:
Startar om... vill ju höra mer :)


Hej!
Kommenterar du en annan låt nu känner jag va!?
Den som låter som ett klockrent Van Halen gäng eller!?
Har glömt vad den heter eh!? :huh:



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Extremt mycket Lizzy i detta. Svängig men traditionell för den tid då Lizzy begav sig.
Skönt gung - har inget att säga om mixen - funkar för mig :)
Tja basen är lite för ploppig i ljudet för mig, men det ska säkert vara så!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Girly

åhhh...vilka VanHalen-vibbar i början... tack! var tillbaka i mitt 80-tal  :D det gick så livat till att Adobe Flash kraschade  :rolleyes:
Startar om... vill ju höra mer :)


Hej!
Kommenterar du en annan låt nu känner jag va!?
Den som låter som ett klockrent Van Halen gäng eller!?
Har glömt vad den heter eh!? :huh:



he, he... var lite otydlig där, sorry...  :rolleyes:... jag menar 'You spin me around' som jag hittade via din länk.  :D
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
åhhh...vilka VanHalen-vibbar i början... tack! var tillbaka i mitt 80-tal  :D det gick så livat till att Adobe Flash kraschade  :rolleyes:
Startar om... vill ju höra mer :)


Hej!
Kommenterar du en annan låt nu känner jag va!?
Den som låter som ett klockrent Van Halen gäng eller!?
Har glömt vad den heter eh!? :huh:



he, he... var lite otydlig där, sorry...  :rolleyes:... jag menar 'You spin me around' som jag hittade via din länk.  :D

Hej!
Jag tror det är vi som har varit lite otydliga också.
throcker är killen som gjort bägge låtarna och jag har hjälpt han med lite trummor och mixning så det är therockers sida du varit in på...men kul att du gillar det.
Är du sugen på mera retrorock ala 70-tal så kan du gå in på min användare och lyssna igenom filerna.
70-talsrock!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det handlar om att återskapa den musik man älskar. På den gamla tiden, när man var ung - beroende på hur gammal man är - hade man i bästa fall en 4-spårig kassettbandspelare, men det räckte ju inte långt. Nu med modern teknik närmar man sig idolerna.,, ja, nästan...
Gott jobbat boys in town!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Det handlar om att återskapa den musik man älskar. På den gamla tiden, när man var ung - beroende på hur gammal man är - hade man i bästa fall en 4-spårig kassettbandspelare, men det räckte ju inte långt. Nu med modern teknik närmar man sig idolerna.,, ja, nästan...
Gott jobbat boys in town!

Ja, det är verkligen kul samtidigt som mystiken har försvunnit.
En vinylskiva var ouppnåeligt/ skivsläpp.
Idag trycker man upp sina T-shirts, drämmer in en egen logga i photoshop, spelar in sig själv och slänger dit alla taggar för att kunna lansera sig på nätet och då har man släppt en skiva och har releasefest som kostar pengar för folk att gå på...man är "låtsastjärna", bra så, hehehe! :o :D



Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Här rockar det riktigt skönt !
önska att det var lite mer tryck i mixen
eller jag menar ju att den borde mastras lite fetare

Topp klass

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
åhhh...vilka VanHalen-vibbar i början... tack! var tillbaka i mitt 80-tal  :D det gick så livat till att Adobe Flash kraschade  :rolleyes:
Startar om... vill ju höra mer :)


:) Tack! Ska nog slänga upp den här också, aROCKER har erbjudit sig att mixa om den vilket nog inte är helt fel.

Extremt mycket Lizzy i detta. Svängig men traditionell för den tid då Lizzy begav sig.
Skönt gung - har inget att säga om mixen - funkar för mig :)
Tja basen är lite för ploppig i ljudet för mig, men det ska säkert vara så!

Gurano
Spelar basen med plektrum, kanske därför du upplever den ploppig? Tycker själv den smälter ihop ganska bra med trummorna. Tack!


Det handlar om att återskapa den musik man älskar. På den gamla tiden, när man var ung - beroende på hur gammal man är - hade man i bästa fall en 4-spårig kassettbandspelare, men det räckte ju inte långt. Nu med modern teknik närmar man sig idolerna.,, ja, nästan...
Gott jobbat boys in town!
Tack Tokai! Det svåra är att få till en skön retrokänsla med all teknik, tempot är spikrakt och man redigerar alla fel....men jag kan ju inte säga att jag gjorde bättre ifrån mig med en 4-kanalig porta precis.. ;)
Här rockar det riktigt skönt !
önska att det var lite mer tryck i mixen
eller jag menar ju att den borde mastras lite fetare

Topp klass

Mvh Ola

Thank you! Detta är en fråga för aROCKER som är mixansvarig, men jag kan tänka att det blir mer som en nyproduktion om det blir för mkt tryck i den.. ?