Kontrollrummet

Cunning Code - Trekvartare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
God kväll musikanter.

Efter alla snälla ord om mitt förra spår smidde jag medan motivationen infann sig de senaste veckorna (tack för den). Spåret är ett shufflat stycke i trekvarts takt som lutar på pianot och klarinetten för melodin, med väldig möda lagt på trummorna likväl. Pianot är Vienna-pianot från Native Instruments, riktigt fin resonans i det tycker jag!

[mp3=200,20,0,center]http://www.cunco.se/216.mp3[/mp3]

Har försökt suga till mig kritiken och hållit en någorlunda stadig melodi denna gång, mycket tacksam för kritik!

Fidde


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj snyggt JJ här  i förstonde tyckte jag blåset låg lite högt men njä det är nog rätt. Härlig takt inga nits so far fast lite torrt om stå´n kanske eller mja - nä bra alltihopa.  Har sett att du skrivit lite men tror att det är det första jag hör och det var som sagt inte illa  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt med ytterliggare ett jam från dig. Kan du skriva upp alla instrument som deltar?
Det låter som många och jag skulle vilja att inte bara träblås spelar melodin (så där som då det brakar loss i den här låten) utan även låt säga ett dragspel (om det får vara med i någon form?) spelar melodin i någon passage i låten. Även pianot borde under nån eller några svängar agera mera som soloinstrument.

Det säger jag efter en lyssning men kanske upplever jag det annorlunda då jag lyssnat några gånger.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Lättlyssnad musik som man blir på gott humör om. Vid nåt skede önskade jag att klarinetten hade gjort en avstickare en oktav uppåt.
Låten blev inte långtråkig vid nåt skede trots att den var rätt lika från början till slut. Bra bra :)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och kanonfint pianospel!
Gillar inte basljudet. Tonerna dör ut för snabbt och ljudet skorrar.
Klarinetten är inte dum, men tonerna är lite för "stötiga", det blir inget bra flyt....
Tycker nog att trummorna är lite för starka, i övrigt är dom jättebra!
Den här musiken tilltalar mig!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så nu kommer nästa lyssning i bra lurar. Basgitarr via keyboard? Lite konstigt anslag på den, den växer i varje ton. Skulle nog ha lägre volym på basen eller skära i låga basfrekvenserna eller ha genomgående lägre velocity i basen.

Bra jazz i pianot och låten!

Nånstans efter den återhållna dynamiken (vid 160 sekunder i KR-spelaren) skulle jag vilja höra nån som spelar melodin med högre volym. Om pianot gör det är det överröstat av alla andra instrument.
Kanske ha något parti där inte så många spelar samtidigt?

Sen är det något metalliskt klingande (triangel?) som inte känns 100% rätt i lurarna.
« Senast ändrad: 02.09.2011, 15:10:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Tackar och bockar för eder kommentarer, mycket uppskattat.

Det första man tänker är det rätta, hade också lite reservationer på basljudet samt klockspelet som ligger och accentuerar. Basen (distad kontrabas) har en sidechainad kompressor mot trumkaggen, det är därför den får den svällande karaktären och låter lite udda. Funkar ju så bra för elektronisk musik, tänkte dra en rövare och testa på akustisk för att få lite karaktär. Den har stundtals väldigt hårda anslag så att strängen skorrar, tänkte att det skulle ge lite mer live-vibbar. Check på att basen är åt skogen, jag gör om den på alla sätt vid eventuell revision :ph34r:

@MaxB: Alla instrumenten är från Komplete 7, finns bara en ståbas och klarinett där (ståbas, piano, klarinett, trummor är hela uppsättningen för spåret). Pianot som sagt Vienna, med en kompressor som slätar upp det lite (Ableton 1976). Angående dragspel - oh yes. Skulle verkligen vilja ha ett sådant, men dom är så förbaskat svåra att få till på digital väg. Så mycket rassel, blås och knäpp som inget samplingsbibliotek jag använt iaf, förmedlat.
« Senast ändrad: 03.09.2011, 01:40:45 by CunningCode »