Kontrollrummet

karl-less is >MORE

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN: Less is MORE
ARTIST/karl
GENRE: Float
LÅTLÄNGD: 3:12
KOMPOSITÖR:k
PRODUCENT: k
EV. MEDVERKANDE:k
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3
LÄNK:Less is More
En låt tillägnad mina 15 åriga döttrar....har jobbat med sub's och pillat med sångljudet, skurit freqs i basen och...?
för platt ? klar för radio  B)  :unsure: ?

[mp3=200,20,0,center]http://pianoservice.se/lessismore.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 30.08.2011, 01:37:33 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Första trumslaget (boddhran?) överraskar, skulle kunna ha lite lägre volym.

Hur gör du kören som början c:a 53 sekunder in i låten? Från början tänkte jag på låga toner på en mellotronflöjt, som blandas med sång men sen tänker jag att det kanske bara är processade sångstämmor - vad består dessa körstämmor av?
Bra blev det!

Det är basfattigt men jag vet inte om det behövs nån mera bas, kanske borde sången behålla mer i de lägre frekvenser men det överlåter jag till andra att bedöma om det skulle bli bättre.

Sköna sound och bra låt och fan vad Peter Gabriel skulle gilla det här om han hörde.
« Senast ändrad: 29.08.2011, 07:33:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker att det är alldeles förträffligt, väl avmätt och behagligt att lyssna på!

Fin låt
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu när jag lyssnat ett antal gånger så hör jag dock ett missljud som stör rätt så rejält vid 2,54 i mediaspelaren - går det att ta bort?

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En ny pärla från Karl som förgyller måndagen!
Snyggt gitarrkomp och dom "tassande" visparna man känner igen.
Jag älskar harmoniövergången vid t.ex 48 sek, vilken är rätt typisk för Karl!
Basen skulle jag velat ha lite mjukare och fylligare.....
Kören som kommer in vid ca 53 sek upplevde jag vid första lyssningen som lite "svajig",
men reagerade inte vid följande lyssningar. Hur är den processad? Chorus?
Finstämt och mycket njutbart!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tack Max för lyssning...Vanlig baskagge (addictive) och tänkte lägga två seperata spår på "kören" men som du misstänkte har jag processat ett spår genom duochoir som blir lagom svajigt och har använt det i flera år nu till och från...Vad PG har för peronlig smak vet jag inte men tror det är för mycket country för honom ;)

Gurano... stränggnissel igen tror jag (lär mig aldrig) ska se om jag dränker in fingrarna i olja till the final cut ;)

Asti, tack för lyssning, jag har skurit rejält och det är lite tunt neråt för min egen smak men måste få ordning på frekvenserna och hitta någon slags defaultpryl för inspelningarna som funkar låt efter låt utan att det blir så skiftande kvalité...kul att du gillar / karl

Har försökt att ladda in den i KR:s spelare men får ett fel meddelande "Bad Request" ?? Anyone??
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nädå denna gång är det inte stränggnissel jag menar ... tror jag - låter inte så!
Även om det finns gnissel, men nu är det mesta av det på en bra nivå ;)

Jag hör det där ljudet på ett ställe till nu - ju mer jag lyssnar desto tydligare blir de liksom. Nu hör jag dem vid 0,46 och 2,54. Du gör som du vill med dem, men jag hade försökt jobba bort dem i alla fall - kanske att det ändå är gnissel ?!?

Ha de
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
En ny pärla från Karl som förgyller måndagen!
Snyggt gitarrkomp och dom "tassande" visparna man känner igen.

Ja, så fick inte jag skriva det då...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mysig låt med de gamla Karl-greppen o jag tror visst att PG skulle gilla.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Angående basfrekvenserna så handlar ju helt om vad det är du vill ha i dom nedre frekvenserna. Bas eller trumma eller sång eller gitarr osv. Låt inte två ljudklanger tävla om samma utrymme i basen då blir det bumligt och basigt på ett "fult" sätt. Jag tycker att du har skurit helt korrekt i ditt material nu. Nu har du nämligen gjort plats för ett fylligt basljud. Länkar till ett klipp av låten där jag helt sonika bara lagt på en synthbas ovanpå din mp3:a. Vet inte om det 100% rätt toner jag spelar eller så, det är heller inte mixat på nåt sätt, jag vill bara visa att du nu har utrymme att fylla ut botten med än vad som passar dig utan att det blir bumligt :)

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/lessismorebas.mp3[/mp3]

Tycker du att det är ett övertramp att länka till ett klipp så här, så säg till så tar jag bort det omedelbums  :unsure:

Låten i övrigt tycker jag är skitbra och den tilltalar mig verkligen!

Micke
« Senast ändrad: 29.08.2011, 17:00:18 by jonnerstone »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hej Micke,
fattar vad du menar och det var skitbra att visa på rent praktiskt att basen får utrymmet även om du väljer en hel del toner jag inte skulle använda ;) Nice, då jag verkligen tog fasta på dina tips vid förra låten , sen tar det väl ett tag innan man fattar hela grejen  :unsure: Stort tack iaf ...och inga övertramp känner jag ;) Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Jay Thomas

  • Gäst
Bra! :) Faller för det lågmälda framförandet och den fina sången! :)
Tänkte på det samarbetet vi gjorde för länge sedan, The Gap och hör definitivt D'n B trummor på denna låt i en remix-version.  ;)
Är ovanligt förtjust i det basfattiga, trots att jag gärna håller mig till de låga regionerna själv. :)
« Senast ändrad: 30.08.2011, 14:51:43 by Jay Thomas »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Först när jag lyssnade viste jag inte riktigt vad jag tyckte :unsure: men jonnerstones bas satte bitarna på plats... låten blev liksom hel på nåt sätt... tycker alltså jag :)

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Väldigt fin låt. Skönt med en låt i taget i stället för sju hopklippta. Oftast i alla fall.
Basen... Kunde kanske vara lite mer sånt... Men skitbra som det är.

Edit: Jonnerstones extrabas var väldigt snygg! Ruskigt fin låt. Sånt här får man aldrig höra på radio. :mellow:
« Senast ändrad: 30.08.2011, 23:00:03 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Jocke för lyssningen och roligt att kunna förgylla en Måndag  :rolleyes:  B)

Tnx Eddi, Ja jag känner också att den låter mer åt hållet jag skrev åt för ett par år sedan och har saknat det lite grann  ...men vad gör man ??det som kommer kommer ;) kul att du gillar sen vad PG tycker bryr jag mig inte om....kan inte göra det ;)    k O

Tar tillbaka min baskommentar Micke, mer liv i din bas än vad jag nånsin kan få till själv...roligt att du orkade ;) / k

Ja Jay , The Gap gjorde du bra ;) och vi tänker nog olika eftersom jag inte hör det du hör dvs D n' B men go a head om du vill ;) Tack för sångbedömningen , det värmer... karl

Spacetrucker, tack för lyssningen  ja jag tror du har helt rätt och jag lyssnade inte ordentligt på Jonners player men har gjort det nu.....Allt gott karl ;)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Tar tillbaka min baskommentar Micke, mer liv i din bas än vad jag nånsin kan få till själv...roligt att du orkade ;) / k



Nej nej, det där gör du bättre själv. Jag plockade bara några toner som passade för att visa möjligheten.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Riktigt bra och finstämd låt detta. Perfekt utförd som alltid.. Måste hålla med om att Jonnestones pålägg gav ett extra lyft till låten..
Well done!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En första tanke är "congas", rytmen i låten är sådan att sådana hade passat bättre än den trumsektion som föreligger.

Älskar låten, blir riktigt glad av det här. Bra verbat, speciellt på sången, bättre än din förra.

Men, som sagt, tråkiga trummor och trumslagandet där är ju överflödigt :D
« Senast ändrad: 01.09.2011, 18:04:13 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882