Kontrollrummet

Ganga - Lahiri

gäst · 10 · 1567

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lazarus

  • Gäst
Tog ett steg åt sidan från den vanliga "proggvägen" jag brukar gå.
Det fick bli en virtuell resa nerför floden Ganges  B)

Det händer inte mycket, men det ska det inte i sån här musik (tycker jag).

Har använt mycket av Native Instruments Komplete-paket
+ sitaren
+ RA-biblioteket
+ Omnisphere
+ BFD2

/Lazarus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste erkänna att jag inte hade tålamodet att lyssna på hela utan hoppade lite - det var en riktigt lång låt va?
Du har fått till stämningen perfekt med det bubblande Ganges och instrument på håll som man kände att man passerade på resan. Du lirar alltså med din DIY-sitar på detta - otroligt snyggt tycker jag men har du inte blandat upp med digitala sitarer också? Finns det sitar i Komplete - såg det hos en kompis igår - 90Gb och 10.000 ljud man baxnar!
Känner att jag inte är riktigt hemma på biblioteken vad är RA och BFD2 - borde man väl kunna men som sagt undrar lite?

Kort sagt skön låt men lite för lång för min nuvarande sinnesstämning.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Lazarus

  • Gäst
Måste erkänna att jag inte hade tålamodet att lyssna på hela utan hoppade lite - det var en riktigt lång låt va?
Du har fått till stämningen perfekt med det bubblande Ganges och instrument på håll som man kände att man passerade på resan. Du lirar alltså med din DIY-sitar på detta - otroligt snyggt tycker jag men har du inte blandat upp med digitala sitarer också? Finns det sitar i Komplete - såg det hos en kompis igår - 90Gb och 10.000 ljud man baxnar!
Känner att jag inte är riktigt hemma på biblioteken vad är RA och BFD2 - borde man väl kunna men som sagt undrar lite?

Kort sagt skön låt men lite för lång för min nuvarande sinnesstämning.

He he. Ja, lång är den....som en följetång.
Sitaren är inte min IKEA/DIY utan min riktiga sitar. Några digitala sitarer är där inte men däremot Tampuran från min iPhone;)
RA är ett bibliotek med endast etniska instrument. BFD2 är trumpluggen jag styr från mitt trumset (BigFuckinDrums).

/Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat på väg till jobbet, på lunchpromenad (och lugnare bergsklättring) och på väg hem.
Gillar stämningslandskapet mycket. Tycker det skulle sitta fint med en del inmixade ljud från indien, här och där i spåret.

Det är är fullt av liv runt moder Ganges - både liv och död förresten, alltid rörelse, aldrig tyst...  :wub:
« Senast ändrad: 29.08.2011, 20:48:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag lyssnar mycket på Klaus Schulze... jämfört med hans låtar är denhär låten sisådär medellång :D
Men du har rätt, i sån här musik skall det inte hända för mycket och om det händer nåt skall förändringen komma lååångsamt.
Förresten, dedär "ljudet" vid 590 på KR-spelaren... är det en riktig röst eller... hur som helst, det satt som pricken på i.

Hittar inget att invända emot eller nåt att såga på... musik helt i min smak :wub:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Sköna vibbar, tummen upp tycker jag! Det enda jag reagerade på var att baspartiet var lite starkt. Inte direkt så det störde, mest ovanligt eller oväntat kanske för sådan här drönig musik. Fantastisk sitar, himla klar och fin. Mycket avundsjuk på den!


Lazarus

  • Gäst
Tack så mycket för kommentarerna. Rösten som återkommer med jämna mellanrum kommer från något ljudbibliotek jag hittade för länge sedan.
Visst kunde man slänga in lite autentiska ljud från Indien Max. Kanske vore det ett litet lyft, kanske blir det bara för övertydligt. Det är ju redan uppenbart vart influenserna kommer ifrån.
Kan nog stämma att basen är lite för framträdande CunningCode. Det är svårt att låta bli att "fläska på".

/Lazarus


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt fin ljudbild, snygg mix och sköna instrumentljud!
Kompetent framfört också, men musiken är tyvärr inget som tilltalar mig.
Det blir för enformigt i längden för att hålla intresset uppe för min del.
Men som sagt - en snygg produktion!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med asti om ljudbild, mix och val av instrument.

Tycker däremot inte att det är enformigt alls, de korta fraserna som fyras av i olika kombinationer påminner mig om spegelytan i en liten sjö, sommartid med vita fluffiga moln och krusningar. Som helhet tilltalar det m a o. Avslappnande.
« Senast ändrad: 01.09.2011, 18:23:40 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Lazarus

  • Gäst
Tackar!

Lustigt att du också associerar till vatten.  B)

/Lazarus