Måste först säga att det är himla kul att du e tebax

Dina melodier är helt magiska. Dom e så självklara men ändå genomarbetade med en tanke bakom varje diftong och stavelse som får det att flyta på ett helt underbart sätt. (Vet inte om det är så i skaparstunden, men det är så det upplevs i mitt huvud iaf).
Jag gillar när det är enformigt på ett snyggt sätt, när arret nästan omärkligt byggs upp. Detta har du gjort bra! En låt som jag älskar som bygger på samma fyra ackord genom både vers och ref är Mutemath-"You are mine"
. Inte samma stil som din låt men ändå...
Förbättringstips då:
1. Jag tycker sången är för basig och tar över ljudbilden. Försök att få in den mer i mixen.
2. Dina smaskljud låter inte kul. Låter som om du sjunger in under en måltid. Jag tycker du letar upp smaskljuden och klipper bort dom.
3. Som vanligt när jag kommenterar dubbar här på KR. Dom måste vara tighta. Så fort dom inte limmar mot varandra så rycks man ur illusionen av det feta sångljudet.
Ett litet tips om du inte redan provat det är att sjunga in sin lead som vanligt, effekter efter smak osv. Sjung sen in en
TIGHT dubb. Dubben kan vara lite uttryckslösare i framförande samt att man försöker undvika att sjunga/betona hårda och väsande konsonanter som t.ex T, K, P, S osv. Dom kommer ändå att höras bra i leaden och är ofta boven till att att det låter otight och man får en t-t effekt. T.ex
"Hold me tight". För att undvika att det låter "
hold-d me tight-t" Så sjunger man dubben "
Hol´me tigh´"
När du e nöjd så gör du en kopia av ditt dubspår. Förskjut det 15-25ms i tid och panorera ut dessa dubbspår spår fullt ut hö-vä. Skicka dom sen till en gemensam grupp så att alla eq, volym och effektförändringar du gör påverkar båda spåren lika mycket, skär alltid mer bas i dubben än i leaden, och vill man få den att låta mer subtil så skär aven diskant, själv brukar jag inte avända reverb eller delay på dubbar, utan det är endast leaden som får använda sån lyx. Smyg sen upp volymen på gruppspåret till det fyller ut leaden på ett skönt sätt och skapar ett brett och fett sångljud. Men låt aldrig dubvolymen vara lika stark som leaden utan låt den ligga på en volym där det fyller ut bra utan att det egentligen märks. När man trycker på mute-knappen på dubben så ska det bli en a-ha upplevelse.
Nu blev det en liten novell, men det är bara att hoppa över tekniksvamlet och suga åt dig av det andra

Good Stuff
Micke