Kontrollrummet

Asti - Amelia (ny version)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har skurit i basfrekvenserna på sången och pianot, dragit ner dubbsången och även minskat reverbet på den,
editerat i sångspåren för att få bort biljud, samt flyttat om några instrument för att särskilja dom bättre.
Efter att ha lyssnat 2,5*10E6 gånger vet jag inte om det låter bättre.....?

Plockade med harmoniföljder i Alicia Key's-pluggen och fastnade för den här.
Byggde på med lite gitarr, ståbas och cello, men är rädd att temat blir lite för tjatigt....?
Texten är snott från Paul Simon, Pink Floyd m.fl.  :rolleyes:  Tråkigt, tjatigt...?
Något annat att anmärka på...? Förbättringstips?

Titel: Amelia
Artist: Asti
År: 2011
Längd: 3:10
Text & Musik: Asti m.fl.

« Senast ändrad: 28.08.2011, 19:23:55 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Asti!
Du är mästare på dubbsång men här känns det det nästan too much. Det blir enligt mitt tycke alltför fylligt. Men gillar att du sjunger lägre (inte i volym)
Kan också vara att sången är snäppet för hög. Vore kanske trevligt om du gick upp en oktav kanske i slutet, varför inte med den undre stämman?
Lite variation i kompositionen behövs nåt. Inte nödvändigtvis nya instr. men kanske andra arr mellan dom olika partierna. Vet inte vad?
Pianot låter kanonbra i början. Tycker du ska ska plinka mer med det i låten.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Måste först säga att det är himla kul att du e tebax  :wub:

Dina melodier är helt magiska. Dom e så självklara men ändå genomarbetade med en tanke bakom varje diftong och stavelse som får det att flyta på ett helt underbart sätt. (Vet inte om det är så i skaparstunden, men det är så det upplevs i mitt huvud iaf).

Jag gillar när det är enformigt på ett snyggt sätt, när arret nästan omärkligt byggs upp. Detta har du gjort bra! En låt som jag älskar som bygger på samma fyra ackord genom både vers och ref är Mutemath-"You are mine" . Inte samma stil som din låt men ändå...

Förbättringstips då:

1. Jag tycker sången är för basig och tar över ljudbilden. Försök att få in den mer i mixen.
2. Dina smaskljud låter inte kul. Låter som om du sjunger in under en måltid. Jag tycker du letar upp smaskljuden och klipper bort dom.
3. Som vanligt när jag kommenterar dubbar här på KR. Dom måste vara tighta. Så fort dom inte limmar mot varandra så rycks man ur illusionen av det feta sångljudet.

Ett litet tips om du inte redan provat det är att sjunga in sin lead som vanligt, effekter efter smak osv. Sjung sen in en TIGHT dubb. Dubben kan vara lite uttryckslösare i framförande samt att man försöker undvika att sjunga/betona hårda och väsande konsonanter som t.ex T, K, P, S osv. Dom kommer ändå att höras bra i leaden och är ofta boven till att att det låter otight och man får en t-t effekt. T.ex "Hold me tight". För att undvika att det låter "hold-d me tight-t" Så sjunger man dubben "Hol´me tigh´"
När du e nöjd så gör du en kopia av ditt dubspår. Förskjut det 15-25ms i tid och panorera ut dessa dubbspår spår fullt ut hö-vä. Skicka dom sen till en gemensam grupp så att alla eq, volym och effektförändringar du gör påverkar båda spåren lika mycket, skär alltid mer bas i dubben än i leaden, och vill man få den att låta mer subtil så skär aven diskant, själv brukar jag inte avända reverb eller delay på dubbar, utan det är endast leaden som får använda sån lyx. Smyg sen upp volymen på gruppspåret till det fyller ut leaden på ett skönt sätt och skapar ett brett och fett sångljud. Men låt aldrig dubvolymen vara lika stark som leaden utan låt den ligga på en volym där det fyller ut bra utan  att det egentligen märks. När man trycker på mute-knappen på dubben så ska det bli en a-ha upplevelse.

Nu blev det en liten novell, men det är bara att hoppa över tekniksvamlet och suga åt dig av det andra  :)

Good Stuff

Micke
« Senast ändrad: 27.08.2011, 18:05:49 by jonnerstone »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Melodin e skön, stämningsfull fin låt. Magisk som Jonnerstone skrev. Testa att skära en aning i det lägre registret... det dundrar en aning, speciellt om man lyssnar via ett system med subwoofer. Jonnerstone skrev om vikten av att vara tight när man dubbar. Håller med. Småsaker när låten är så fin som denna.

  :D :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hej Asti!
Du är mästare på dubbsång men här känns det det nästan too much. Det blir enligt mitt tycke alltför fylligt. Men gillar att du sjunger lägre (inte i volym)
Kan också vara att sången är snäppet för hög. Vore kanske trevligt om du gick upp en oktav kanske i slutet, varför inte med den undre stämman?
Lite variation i kompositionen behövs nåt. Inte nödvändigtvis nya instr. men kanske andra arr mellan dom olika partierna. Vet inte vad?
Pianot låter kanonbra i början. Tycker du ska ska plinka mer med det i låten.

Har haft en känsla av att sången är lite för "kraftig"! Då fick jag det bekräftat!  :)
Hade faktiskt en idé om att gå upp högre i sista "Oh how I wish", men visste inte om jag klarade det...
Ett stick eller omtag av "refrängen" kanske vore på sin plats....?
Kul att du gillar pianot! Det kanske inte är alltför tjatigt då!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Måste först säga att det är himla kul att du e tebax  :wub:
Dina melodier är helt magiska. Dom e så självklara men ändå genomarbetade med en tanke bakom varje diftong och stavelse som får det att flyta på ett helt underbart sätt. (Vet inte om det är så i skaparstunden, men det är så det upplevs i mitt huvud iaf).
Jag gillar när det är enformigt på ett snyggt sätt, när arret nästan omärkligt byggs upp. Detta har du gjort bra! En låt som jag älskar som bygger på samma fyra ackord genom både vers och ref är Mutemath-"You are mine" . Inte samma stil som din låt men ändå...
Förbättringstips då:
1. Jag tycker sången är för basig och tar över ljudbilden. Försök att få in den mer i mixen.
2. Dina smaskljud låter inte kul. Låter som om du sjunger in under en måltid. Jag tycker du letar upp smaskljuden och klipper bort dom.
3. Som vanligt när jag kommenterar dubbar här på KR. Dom måste vara tighta. Så fort dom inte limmar mot varandra så rycks man ur illusionen av det feta sångljudet.
Ett litet tips om du inte redan provat det är att sjunga in sin lead som vanligt, effekter efter smak osv. Sjung sen in en TIGHT dubb. Dubben kan vara lite uttryckslösare i framförande samt att man försöker undvika att sjunga/betona hårda och väsande konsonanter som t.ex T, K, P, S osv. Dom kommer ändå att höras bra i leaden och är ofta boven till att att det låter otight och man får en t-t effekt. T.ex "Hold me tight". För att undvika att det låter "hold-d me tight-t" Så sjunger man dubben "Hol´me tigh´"
När du e nöjd så gör du en kopia av ditt dubspår. Förskjut det 15-25ms i tid och panorera ut dessa dubbspår spår fullt ut hö-vä. Skicka dom sen till en gemensam grupp så att alla eq, volym och effektförändringar du gör påverkar båda spåren lika mycket, skär alltid mer bas i dubben än i leaden, och vill man få den att låta mer subtil så skär aven diskant, själv brukar jag inte avända reverb eller delay på dubbar, utan det är endast leaden som får använda sån lyx. Smyg sen upp volymen på gruppspåret till det fyller ut leaden på ett skönt sätt och skapar ett brett och fett sångljud. Men låt aldrig dubvolymen vara lika stark som leaden utan låt den ligga på en volym där det fyller ut bra utan  att det egentligen märks. När man trycker på mute-knappen på dubben så ska det bli en a-ha upplevelse.
Nu blev det en liten novell, men det är bara att hoppa över tekniksvamlet och suga åt dig av det andra  :)
Good Stuff
Micke
Det är roligt att vara tillbaka! Det var inte så lätt att bara släppa kontakten med alla KR-vänner!  :wub:
Jag ska gå igenom sången noggrannt och skära i basen, klippa "smaksljud", samt tajta till dubben!  :)
Tack för utförligt tips! Så´na noveller läser jag gärna!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Melodin e skön, stämningsfull fin låt. Magisk som Jonnerstone skrev. Testa att skära en aning i det lägre registret... det dundrar en aning, speciellt om man lyssnar via ett system med subwoofer. Jonnerstone skrev om vikten av att vara tight när man dubbar. Håller med. Småsaker när låten är så fin som denna.

  :D :D

Space
Ja, jag ska skära i basen, absolut! Ska också som sagt se över sång och dubb!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Behaglig låt med snygg ackordfigur på pianot. Skulle kanske vinnas på att transponeras upp minst en ters då allt låter basigt nu. Men det är jobbigt att ändra sånt när låten kommit så långt. Kanske funkar att skära i basen som beskrivits. Någon otajthet vid 01:49 annars prickfritt i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du är sannerligen en magiker Asti. Dig skulle jag vilja se live nånstans med bra PA och en åtminstone halvnykter lyssnande publik. Fint med djup tonart, i andra låtar går du ju högre. Du är sannerligen nåt extra. Jag har inte förrns nu skrivit att jag är glad att du återigen är med här, fast det är jag förstås!
Dubbarna för tankarna lite grann till JJ Cale för mig. Hans dubbar är rejält mkt otajtare men funkar ändå.

Uppträder du live nåt?
« Senast ändrad: 28.08.2011, 11:02:08 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Behaglig låt med snygg ackordfigur på pianot. Skulle kanske vinnas på att transponeras upp minst en ters då allt låter basigt nu. Men det är jobbigt att ändra sånt när låten kommit så långt. Kanske funkar att skära i basen som beskrivits. Någon otajthet vid 01:49 annars prickfritt i mina öron.
Jag vill inte transportera upp pianot, vill ha kvar den djupa klangen i det!
Däremot behöver jag nog begränsa basområdet i framför allt sången.
Ska kolla upp otajtheten vid 1:49!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du är sannerligen en magiker Asti. Dig skulle jag vilja se live nånstans med bra PA och en åtminstone halvnykter lyssnande publik. Fint med djup tonart, i andra låtar går du ju högre. Du är sannerligen nåt extra. Jag har inte förrns nu skrivit att jag är glad att du återigen är med här, fast det är jag förstås!
Dubbarna för tankarna lite grann till JJ Cale för mig. Hans dubbar är rejält mkt otajtare men funkar ändå.

Uppträder du live nåt?
Du säger att du tycker det är fint med djup tonart, men du nämner inte om du tycker det är för basigt som övriga gjort.....?
Jag brukar uppträda som "Asti the Magician" där jag trollar fram otajtheter och andra otrevligheter!  :D
Nej, jag uppträder inte live. Känner mig för nervös och osäker nuförtiden....
Dessutom ges inga sådana tillfällen i Vetlanda eftersom det aldrig finns en halvnykter publik här!  :rolleyes:
Som sagt, det är jättekul att återknyta kontakten med KR-medlemmar och inspirationen har börjat komma tillbaka.
JJ Cale har jag faktiskt inte lyssnat så mycket på, det får jag nog göra framöver....
Tack för lyssning, kommentar och välkomsthälsning!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du är sannerligen en magiker Asti. Dig skulle jag vilja se live nånstans med bra PA och en åtminstone halvnykter lyssnande publik. Fint med djup tonart, i andra låtar går du ju högre. Du är sannerligen nåt extra. Jag har inte förrns nu skrivit att jag är glad att du återigen är med här, fast det är jag förstås!
Dubbarna för tankarna lite grann till JJ Cale för mig. Hans dubbar är rejält mkt otajtare men funkar ändå.

Uppträder du live nåt?
Du säger att du tycker det är fint med djup tonart, men du nämner inte om du tycker det är för basigt som övriga gjort.....?
Jag brukar uppträda som "Asti the Magician" där jag trollar fram otajtheter och andra otrevligheter!  :D
Nej, jag uppträder inte live. Känner mig för nervös och osäker nuförtiden....
Dessutom ges inga sådana tillfällen i Vetlanda eftersom det aldrig finns en halvnykter publik här!  :rolleyes:
Som sagt, det är jättekul att återknyta kontakten med KR-medlemmar och inspirationen har börjat komma tillbaka.
JJ Cale har jag faktiskt inte lyssnat så mycket på, det får jag nog göra framöver....
Tack för lyssning, kommentar och välkomsthälsning!  :)
/Asti
Jo du har nog staplat lite väl många basiga ljud på varandra. Men du kan väl eqá bort lite av det djupaste i tex pianot. De övriga här är säkrare än mig på att kommentera det tekniska...

Jag bor själv i en mindre industriort, Ljusne/Söderhamn, här dricker man inte ett glas vitt till fisken för att det är gott, nej, här bälgar man i sig öl o grogg för att bli dyngfull, i alla fall många av de som söker sig till krogarna på helgerna. Jag spelar sånt som passar för sån publik med mitt enmansband, mkt covers folk känner igen å med ett rejält tryck o backtrax, mycket sologitarr o bröt, det gillar fyllona. Men det du gör passar ju inte alls på såna ställen, knappt värt att försöka... Men på senare år har jag upptäckt att man faktiskt kan spela i många andra sammanhang, musikintresset är väldigt stort bland såna som aldrig skulle drömma om att sätta foten på ett "normalt" fyllehak. Kyrkorna har ofta musikgrejer, inte alls kopplade till religion, vi har även en otroligt vacker drygt 100 år gammal teater här. Har ni bibliotek så sitter det nog anslag där om musik som anordnas för nyktert lyssnande folk. Det är en otrolig kick och utmaning att sjunga o spela inför de som verkligen lyssnar. Det är lätt att få en felaktig bild av samhället, att alla bara vrålsuper och har ev livemusik som nåt tjafs i bakgrunden, skit samma vad det är, och så är det ju på krogen, många som varit ute i krogsvängen ett tag lägger av att spela live, det är faktiskt mer som att jobba på psyk med gravt förståndshandikappade än att vara musiker.
Men som sagt, det finns många andra som verkligen vill höra musik. Ordna ett litet musik-cafe med fika plus dig själv på scenen, går bra nu i höstmörkret på vardagskvällar. Kommer det tex bara 25 pers blir det säkert jättetrevligt ändå. Du har säkert enormt mycket att ge även med bara Martinen som komp. Eller gå ihop med nån annan lite modigare så kan ni spela en avdelning var. Garanterat suveränt blir det!

Jag spelar då och då även på servicehus, då har jag bara gitarr, munspel på ställning o notpapper med mig, sjunger riktigt gamla låtar då, som "Hälsa dem där hemma", " nån enstaka psalm som "Blott en dag" osv. Det är också trevligt, och att sjunga helt utan mick eller nåt är en utmaning. Alla tanter blir så otroligt glada, och även jag. De sitter ju bara och har tråkigt annars... En häftig grej är när tanter på 95 år sjunger med, med tunn röst, de sjunger då lika som man gjorde för snart 100 år sen, det är som att åka tidsmaskin till 1900-talets början. Så kan ingen yngre sjunga idag.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra dubbskola av Jonnerstone också. Ska försöka komma ihåg och tillämpa dessa tips. Låter behagligt - du som är bra på sångdubbar har lite putsande kvar om du vill använda dig av Jonnerstones tips.

Det första jag kom att tänka på i främst sång-rytmiken, är Beatles Dear Prudence, som din bit "bitvis" är i närheten av.

Citat från: Håkan Nilsson
Jag spelar då och då även på servicehus, då har jag bara gitarr, munspel på ställning o notpapper med mig, sjunger riktigt gamla låtar då, som "Hälsa dem där hemma", " nån enstaka psalm som "Blott en dag" osv. Det är också trevligt, och att sjunga helt utan mick eller nåt är en utmaning. Alla tanter blir så otroligt glada, och även jag. De sitter ju bara och har tråkigt annars... En häftig grej är när tanter på 95 år sjunger med, med tunn röst, de sjunger då lika som man gjorde för snart 100 år sen, det är som att åka tidsmaskin till 1900-talets början. Så kan ingen yngre sjunga idag.  Cool

En guldstjärna från mig till dig  :wub:, som för denna tradition vidare. Min pappa har gjort som du tidigare, då han hade minnet i behåll och oj så många som har uppskattat det lilla han givit under nån timme en kväll här och där, i en (för de äldre) annars relativt händelselös tillvaro. Det är mycket uppskattat. Och vem som berättade det minns jag inte men det var något med en gamling som oftast inte rörde en min men under en sån här sammankomst såg man hur gamlingens fot höll takten. En stor händelse i det lilla.
« Senast ändrad: 28.08.2011, 14:24:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du är sannerligen en magiker Asti. Dig skulle jag vilja se live nånstans med bra PA och en åtminstone halvnykter lyssnande publik. Fint med djup tonart, i andra låtar går du ju högre. Du är sannerligen nåt extra. Jag har inte förrns nu skrivit att jag är glad att du återigen är med här, fast det är jag förstås!
Dubbarna för tankarna lite grann till JJ Cale för mig. Hans dubbar är rejält mkt otajtare men funkar ändå.

Uppträder du live nåt?
Du säger att du tycker det är fint med djup tonart, men du nämner inte om du tycker det är för basigt som övriga gjort.....?
Jag brukar uppträda som "Asti the Magician" där jag trollar fram otajtheter och andra otrevligheter!  :D
Nej, jag uppträder inte live. Känner mig för nervös och osäker nuförtiden....
Dessutom ges inga sådana tillfällen i Vetlanda eftersom det aldrig finns en halvnykter publik här!  :rolleyes:
Som sagt, det är jättekul att återknyta kontakten med KR-medlemmar och inspirationen har börjat komma tillbaka.
JJ Cale har jag faktiskt inte lyssnat så mycket på, det får jag nog göra framöver....
Tack för lyssning, kommentar och välkomsthälsning!  :)
/Asti
Jo du har nog staplat lite väl många basiga ljud på varandra. Men du kan väl eqá bort lite av det djupaste i tex pianot. De övriga här är säkrare än mig på att kommentera det tekniska...

Jag bor själv i en mindre industriort, Ljusne/Söderhamn, här dricker man inte ett glas vitt till fisken för att det är gott, nej, här bälgar man i sig öl o grogg för att bli dyngfull, i alla fall många av de som söker sig till krogarna på helgerna. Jag spelar sånt som passar för sån publik med mitt enmansband, mkt covers folk känner igen å med ett rejält tryck o backtrax, mycket sologitarr o bröt, det gillar fyllona. Men det du gör passar ju inte alls på såna ställen, knappt värt att försöka... Men på senare år har jag upptäckt att man faktiskt kan spela i många andra sammanhang, musikintresset är väldigt stort bland såna som aldrig skulle drömma om att sätta foten på ett "normalt" fyllehak. Kyrkorna har ofta musikgrejer, inte alls kopplade till religion, vi har även en otroligt vacker drygt 100 år gammal teater här. Har ni bibliotek så sitter det nog anslag där om musik som anordnas för nyktert lyssnande folk. Det är en otrolig kick och utmaning att sjunga o spela inför de som verkligen lyssnar. Det är lätt att få en felaktig bild av samhället, att alla bara vrålsuper och har ev livemusik som nåt tjafs i bakgrunden, skit samma vad det är, och så är det ju på krogen, många som varit ute i krogsvängen ett tag lägger av att spela live, det är faktiskt mer som att jobba på psyk med gravt förståndshandikappade än att vara musiker.
Men som sagt, det finns många andra som verkligen vill höra musik. Ordna ett litet musik-cafe med fika plus dig själv på scenen, går bra nu i höstmörkret på vardagskvällar. Kommer det tex bara 25 pers blir det säkert jättetrevligt ändå. Du har säkert enormt mycket att ge även med bara Martinen som komp. Eller gå ihop med nån annan lite modigare så kan ni spela en avdelning var. Garanterat suveränt blir det!
Jag spelar då och då även på servicehus, då har jag bara gitarr, munspel på ställning o notpapper med mig, sjunger riktigt gamla låtar då, som "Hälsa dem där hemma", " nån enstaka psalm som "Blott en dag" osv. Det är också trevligt, och att sjunga helt utan mick eller nåt är en utmaning. Alla tanter blir så otroligt glada, och även jag. De sitter ju bara och har tråkigt annars... En häftig grej är när tanter på 95 år sjunger med, med tunn röst, de sjunger då lika som man gjorde för snart 100 år sen, det är som att åka tidsmaskin till 1900-talets början. Så kan ingen yngre sjunga idag.  B)
OK, du håller med övriga om att ljudbilden är lite för dov/basig!
Nej, det var förstås lite överdrivet från min sida! Det finns säkert liknande möjligheter här att spela inför "städad" publik.
Har faktiskt funderat en del på att pröva lite på servicehus. Det är säkert väldigt uppskattat och man känner sig nog själv bra till mods av det.
De är säkert inte så krävande heller, vilket kanske skulle dämpa min nervositet och osäkerhet!  :unsure:
All heder åt din insats i Ljusne/Söderhamn!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra dubbskola av Jonnerstone också. Ska försöka komma ihåg och tillämpa dessa tips. Låter behagligt - du som är bra på sångdubbar har lite putsande kvar om du vill använda dig av Jonnerstones tips.
Det första jag kom att tänka på i främst sång-rytmiken, är Beatles Dear Prudence, som din bit "bitvis" är i närheten av.
Citat från: Håkan Nilsson
Jag spelar då och då även på servicehus, då har jag bara gitarr, munspel på ställning o notpapper med mig, sjunger riktigt gamla låtar då, som "Hälsa dem där hemma", " nån enstaka psalm som "Blott en dag" osv. Det är också trevligt, och att sjunga helt utan mick eller nåt är en utmaning. Alla tanter blir så otroligt glada, och även jag. De sitter ju bara och har tråkigt annars... En häftig grej är när tanter på 95 år sjunger med, med tunn röst, de sjunger då lika som man gjorde för snart 100 år sen, det är som att åka tidsmaskin till 1900-talets början. Så kan ingen yngre sjunga idag.  Cool
En guldstjärna från mig till dig  :wub:, som för denna tradition vidare. Min pappa har gjort som du tidigare, då han hade minnet i behåll och oj så många som har uppskattat det lilla han givit under nån timme en kväll här och där, i en (för de äldre) annars relativt händelselös tillvaro. Det är mycket uppskattat. Och vem som berättade det minns jag inte men det var något med en gamling som oftast inte rörde en min men under en sån här sammankomst såg man hur gamlingens fot höll takten. En stor händelse i det lilla.
Jo, jag får "slipa" på sångtagningarna!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra dubbskola av Jonnerstone också. Ska försöka komma ihåg och tillämpa dessa tips. Låter behagligt - du som är bra på sångdubbar har lite putsande kvar om du vill använda dig av Jonnerstones tips.

Det första jag kom att tänka på i främst sång-rytmiken, är Beatles Dear Prudence, som din bit "bitvis" är i närheten av.

Har suttit o dubbat min egen Maskrosfrön nu, men att sjunga två ggr exakt lika den ganska fria rytmiken jag sjunger förstaspåret i är ganska hopplöst. Jag gör det nog lite bättre än vad JJ Cale gör på en del av sina låtar, men det vete 17 om det tillför nåt positivt.

Citat från: Håkan Nilsson
Jag spelar då och då även på servicehus, då har jag bara gitarr, munspel på ställning o notpapper med mig, sjunger riktigt gamla låtar då, som "Hälsa dem där hemma", " nån enstaka psalm som "Blott en dag" osv. Det är också trevligt, och att sjunga helt utan mick eller nåt är en utmaning. Alla tanter blir så otroligt glada, och även jag. De sitter ju bara och har tråkigt annars... En häftig grej är när tanter på 95 år sjunger med, med tunn röst, de sjunger då lika som man gjorde för snart 100 år sen, det är som att åka tidsmaskin till 1900-talets början. Så kan ingen yngre sjunga idag.  Cool

En guldstjärna från mig till dig  :wub:, som för denna tradition vidare. Min pappa har gjort som du tidigare, då han hade minnet i behåll och oj så många som har uppskattat det lilla han givit under nån timme en kväll här och där, i en (för de äldre) annars relativt händelselös tillvaro. Det är mycket uppskattat. Och vem som berättade det minns jag inte men det var något med en gamling som oftast inte rörde en min men under en sån här sammankomst såg man hur gamlingens fot höll takten. En stor händelse i det lilla.

Jag har en fru som är sjuksköterska i äldrevården sen många år, så jag vet lite hur det funkar. Även rejält dementa människor kan sjunga med i sista orden på varje vers i tex Rönnerdal, "gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol". En annan favorit är "Vi gå över daggstänkta berg" då kan alla klämma i med "fallera" även om de inte sagt ett ord på flera år. Ibland ser jag på personalen hur de häpnar över någons reaktion. Jag har tom hört att det som definierar när man är helt hjärndöd efter en olycka, sjukdom eller för att man blivit riktigt gammal är förmågan att uppfatta musik. Uppfattar man inte musik längre då är det slut med en även om man fortsätter att andas, musiken ska visst vara det man har kvar allra sist.
De dementa är ju så att de glömmer allt efter en halv minut, men händer det nåt som gör dem oroliga sitter oron i hela dan sen, fast de inte har en aning om vad som hände som gjorde dem oroliga. Samma fast tvärtom med en musikstund när de har trevligt, när jag lagom packat ner gitarren och de ska iväg o äta har de glömt alltihop, men den trivsamma känslan sitter visst kvar hela dan.
Många på servicehusen är ju helt klara i huvet med, intressant att få snacka lite med dem om vad de jobbat med och så, så det är inte bara en "uppoffring av godhet" att spela för dem. Jag gjorde det intensivt ett drygt år, två entimmas gig varje vardag! På kuppen blev jag rejält mkt tonsäkrare, men fick sluta med det då jag tyvärr började få röstförändringar, jag sjöng sönder stämbanden


Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar det här, stämningen, det dova repetitiva och välsjungna fraserna.

Kunnat tänka mig nån fiol som spelade vad pianohögerhanden och cellon spelar mitt i låten. Men det kanske skulle minska själva känslan.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul att du gillar Div!
Antar att du menar att fiolen skulle vara i sticket....?

Har lagt upp en ny version där jag försökt dra ner på basfrekvenserna vad
gäller sång och piano, minskat dubbsången i volym och reverb, samt ändrat
lite i instrumentens placering för bättre tydlighet (förhoppningsvis).
Har också editerat sångfilerna för att få bort oönskade ljud.
Möjligen skulle jag också minskat volymen på kontrabasen...?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter mycket bättre nu. Behövs ingen fiol. Kontran tycker jag du ska låta vara som den är :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter mycket bättre nu. Behövs ingen fiol. Kontran tycker jag du ska låta vara som den är :)
Tack det var skönt!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaa, nu låter det bättre, mycket bättre. Nu är det riktigt njutbart att lyssna till. Killar kontran ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jaa, nu låter det bättre, mycket bättre. Nu är det riktigt njutbart att lyssna till. Killar kontran ^_^

Space

Killar du kontran på halsen?  :D
Härligt att ändringarna är till det bättre!
Tack för lyssning och feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaa, nu låter det bättre, mycket bättre. Nu är det riktigt njutbart att lyssna till. Killar kontran ^_^

Space

Killar du kontran på halsen?  :D
Härligt att ändringarna är till det bättre!
Tack för lyssning och feedback!
/Asti

En kontra med en kille om halsen :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu har du fått till den lite ljusare än första gången jag hörde den för en månad sedan bra drag att oktav eller ters-höja piano och stråkar i början - bumligheten är borta och resten är njutbart - ska man vara petig tror jag att jag hör en kontrasnubbling vid 110/111 på KR-mätaren men varför ska man vara petig undrar man ju då?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
ska man vara petig tror jag att jag hör en kontrasnubbling vid 110/111 på KR-mätaren men varför ska man vara petig undrar man ju då?

Varför ska man inte vara petig?  ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bättre. Tycker ändå att basen på pianot och kontran krockar fortfarande. Skulle vara intressant att höra hur det låter utan de nedersta tonerna i pianot och låta kontran regera där?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja nu har du fått till den lite ljusare än första gången jag hörde den för en månad sedan bra drag att oktav eller ters-höja piano och stråkar i början - bumligheten är borta och resten är njutbart - ska man vara petig tror jag att jag hör en kontrasnubbling vid 110/111 på KR-mätaren men varför ska man vara petig undrar man ju då?
Jag har inte oktav- eller tershöjt pianot eller stråkar utan skurit i basfrekvenserna på sången och pianot.
Ska kolla kontran vid 110/111! Tack för tipset!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu har du fått till den lite ljusare än första gången jag hörde den för en månad sedan bra drag att oktav eller ters-höja piano och stråkar i början - bumligheten är borta och resten är njutbart - ska man vara petig tror jag att jag hör en kontrasnubbling vid 110/111 på KR-mätaren men varför ska man vara petig undrar man ju då?
Jag har inte oktav- eller tershöjt pianot eller stråkar utan skurit i basfrekvenserna på sången och pianot.
Ska kolla kontran vid 110/111! Tack för tipset!
/Asti
Åh fasen att enbart det kan ge sådan skillnad för det är det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bättre. Tycker ändå att basen på pianot och kontran krockar fortfarande. Skulle vara intressant att höra hur det låter utan de nedersta tonerna i pianot och låta kontran regera där?
Jag gör ev ett test på detta!
Tack för ytterligare feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja nu har du fått till den lite ljusare än första gången jag hörde den för en månad sedan bra drag att oktav eller ters-höja piano och stråkar i början - bumligheten är borta och resten är njutbart - ska man vara petig tror jag att jag hör en kontrasnubbling vid 110/111 på KR-mätaren men varför ska man vara petig undrar man ju då?
Jag har inte oktav- eller tershöjt pianot eller stråkar utan skurit i basfrekvenserna på sången och pianot.
Ska kolla kontran vid 110/111! Tack för tipset!
/Asti
Åh fasen att enbart det kan ge sådan skillnad för det är det.
Jag höjde även diskanten och höga mellanregistret samt sänkte volymen en aning på sången!
Det var kanske den som i första hand var orsak till det dova ljudet.....?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu har du fått till den lite ljusare än första gången jag hörde den för en månad sedan bra drag att oktav eller ters-höja piano och stråkar i början - bumligheten är borta och resten är njutbart - ska man vara petig tror jag att jag hör en kontrasnubbling vid 110/111 på KR-mätaren men varför ska man vara petig undrar man ju då?
Jag har inte oktav- eller tershöjt pianot eller stråkar utan skurit i basfrekvenserna på sången och pianot.
Ska kolla kontran vid 110/111! Tack för tipset!
/Asti
Åh fasen att enbart det kan ge sådan skillnad för det är det.
Jag höjde även diskanten och höga mellanregistret samt sänkte volymen en aning på sången!
Det var kanske den som i första hand var orsak till det dova ljudet.....?
/Asti
Bra skruvat :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt sound i låten. Luftigt och fina instrument och sång.
En proffsönskan skulle vara volymändringar ibland på cellon, då dess toner klingar ut. Nu är soundet som att den är spelad på klaviatur.
Basen, spelas den live eller via klaviatur? Den knorrar till gott ibland.

Ja du gubben, se över dubben
42-45
74 (höger sida)
86-87
Kanske fler ställen?

Skönt att pianot kommer in här
Underbara körstämmor kommer in vid 101
Fin fint att dra ner på arret vid 120
Härlig låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt sound i låten. Luftigt och fina instrument och sång.
En proffsönskan skulle vara volymändringar ibland på cellon, då dess toner klingar ut. Nu är soundet som att den är spelad på klaviatur.
Basen, spelas den live eller via klaviatur? Den knorrar till gott ibland.
Ja du gubben, se över dubben
42-45
74 (höger sida)
86-87
Kanske fler ställen?
Skönt att pianot kommer in här
Underbara körstämmor kommer in vid 101
Fin fint att dra ner på arret vid 120
Härlig låt!
Jag har kämpat med cellon, som jag har svårt att få till i den här låten..... :wacko:
Men jag känner precis som du att den är lite mekanisk och livlös.
Basen spelas via klaviatur och har lite "knarrljud" på sina ställen.....
Gubben ska kolla dubben igen!  :D Bra att du pekar ut ställena, jag hör dom inte längre.....
Roligt att du gillar låten!
Tack för lyssning och feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten