Kontrollrummet

Pianodatorn störtdyker [LÖST]

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Min laptop HP Compaq nx7400 (15.4" WXGA, Core 2 Duo T5500,1 GB,80GB,DVD±RW,WLAN) som går som "pianodator" och ljudmodul har börjat strula. Jag kör lite olika VSTi-pluggar med Reaper som host, M-Audio MIDISPORT 1x1 som midiinterface och ESI UGM96 som USB-audio interface. OS är Windows XP Home SP2.

Om jag kör Sampletank LE och laddar in ett piano kan jag spela hela dagen, kör jag NI Akoustik kan jag spela i 5-10 min och kör jag TruePianos störtdyker datorn så fort jag tar ett ackord. Med "störtdyker" menar jag att datorn slår av sig tvärt utan något felmeddelande, blåskärm el dyl. :angry:

Jag har kört minnestest och HD-test från BIOS och de säger att det är OK. Det verkar inte vara temperatur-relaterat eftersom samma sak händer vare sig datorn är kall eller varm.

En krona för dina tankar! Bifoga kontonummer :D...
« Senast ändrad: 10.10.2011, 19:17:02 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan du ha ändrat bufferinställningarna för ljudkortet.
Kanske har du ändrat/uppdaterat någon drivrutin för ljudkortet?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag skulle nog ändå gissa på minnet. Finns det två minnesmoduler, så testa att köra med en av dem i taget och se om det slutar bråka.

Stänger den av utan felmeddelande, så kan du ställa in att den ska visa felmeddelande istället.
Kör du XP så finns det här:
Högerklick på "Den här datorn" - välj "Egenskaper".
Klicka på fliken "Avancerat" och sedan på "Inställningar" i rutan "Start och återställning".
Ta bort bocken i rutan "Starta om automatiskt".
OK.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tack för goda råd :)! Ska kolla upp/ställa in och återkomma.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad tsmalmbe

Kör minnestest i ett dygn (read/write) så kommer nog minnesproblemen fram. Som minnestest duger INTE en test som snabbt kollar minnesadressernas teoretiska tillgänglighet, utan ett ordentligt läs/skrivtest.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Råkade se att jag inte uppdaterat tråden. Claes hade rätt som vanligt, jag köpte en extra minnesmodul och sedan dess har det funkat. Mysko då jag inte tagit ur något minne. :wacko:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare