Kontrollrummet

Dividend - Sensommarvisa (Tisteln)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
18/8 ny version

Spånade vidare på den här, långt ifrån klar, i orkesterdiket och med en kyrkkör :D - ja där sitter den här lilla låten och väntar på bättre tider.
Piano funkade inte för mig :D, men kanske gör nytt försök nån annan gåg

Tyck gärna till.

-----
17/8
Ett nytt utkast i dalkulle-genren, som jag behöver tankar och idéer om. Står väl mellan pianotolkning med cello, eller orkesterköret.

Några infall som kan tänkas vara av nytta? Allt är omixat så långt, finns melodin?

:)
« Senast ändrad: 18.08.2011, 23:13:34 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra grund, som vanligt, att bygga på.
Tycker att du bygger upp en bra stämning med vändningar fram till 56, sedan börjar det liksom om igen. Jag tycker att du dra igång med fullt stomp efter 56 istället, men det är ju i mitt öra det :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou på dig PER!
Denna gillar jag hårt, mycket snygg och framförallt en njutningsbar sensommarunderhållning. I stället för stråkar såg och hörde jag en jättestor blandad kör som körde samma melodiska tongångar. Melodin finns, och den fastnar lätt ska jag tillägga! Piano då....  absolut inte! Stråkar eller/och körsång räcker, ...kanske en tunn tvärflöjt som delar på melodispelet nånstans.., inte mer I mixen bör ju melodin lyftas upp och kompstråkarna glida ut försiktigt men tillräckligt starkt för att stöda mellodin... jaja, låter råddigt men så tyckte Hyrkkölä guuben denna gång! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
dalkulle-genren
:lol:  Bra beskrivning.

Melodierna är jättefina. Arret är tämligen okänsligt än så länge. Liksom för mycket orkestralt sound  istället för spelmansstämma.

Kör vidare absolut!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjou på dig PER!
Denna gillar jag hårt, mycket snygg och framförallt en njutningsbar sensommarunderhållning. I stället för stråkar såg och hörde jag en jättestor blandad kör som körde samma melodiska tongångar. Melodin finns, och den fastnar lätt ska jag tillägga! Piano då....  absolut inte! Stråkar eller/och körsång räcker, ...kanske en tunn tvärflöjt som delar på melodispelet nånstans.., inte mer I mixen bör ju melodin lyftas upp och kompstråkarna glida ut försiktigt men tillräckligt starkt för att stöda mellodin... jaja, låter råddigt men så tyckte Hyrkkölä guuben denna gång! :)

h.  johan

Tjou! Jag ska fan se om jag kan få ihop en kör! 3-4 stämmor, alt/mezzo/sopran, eller förskjutet ner till baryton/alt/mezzo beroende vad jag kan få tag i ;) inget piano, kanske lite stråk! Hör samma som dig, inte alls "råddigt"

dalkulle-genren
:lol:  Bra beskrivning.

Melodierna är jättefina. Arret är tämligen okänsligt än så länge. Liksom för mycket orkestralt sound  istället för spelmansstämma.

Kör vidare absolut!

Tack! Får plocka fram spelemannen på noe vis!

Bra grund, som vanligt, att bygga på.
Tycker att du bygger upp en bra stämning med vändningar fram till 56, sedan börjar det liksom om igen. Jag tycker att du dra igång med fullt stomp efter 56 istället, men det är ju i mitt öra det :)

Håller helt med, från 56 börjar ju en ny melodi? :unsure: I och för sig en variant på den första ;) Tack!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väldigt intensivt stycke, vackert orkestrerat.
Jag upplever att det är väldigt tätt med instrument hela tiden, saknar små bomullsmoln att sväva vidare på till nästa del i stycket.
Cellon (11-33, 74-) upplever jag lite för nära i förhållande till övriga instrument. Den spelar väl samma melodi i första och andra deltagandet?
« Senast ändrad: 18.08.2011, 14:12:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Ännu ett stycke med förbålt bra melodi! :) Du är grym på att mejsla fram härliga och medryckande melodier! :D

Dock tycker jag att det blir lite för mycket glasyr på denna tårta. Skulle vilja minska det hela till en stråkkvartett, kan föreställa mig en bättre tonal balans på det hela. Mina fem €.



Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ännu ett stycke med förbålt bra melodi! :) Du är grym på att mejsla fram härliga och medryckande melodier! :D

Dock tycker jag att det blir lite för mycket glasyr på denna tårta. Skulle vilja minska det hela till en stråkkvartett, kan föreställa mig en bättre tonal balans på det hela. Mina fem €.



Flera bra poänger här J.T, fabulösa melodier sprutar ut därifrån :D

Störtgillar det här, men skala av lite grann på det orkestrala tycker jag oxå.

Annars 5/5

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ännu ett stycke med förbålt bra melodi! :) Du är grym på att mejsla fram härliga och medryckande melodier! :D

Dock tycker jag att det blir lite för mycket glasyr på denna tårta. Skulle vilja minska det hela till en stråkkvartett, kan föreställa mig en bättre tonal balans på det hela. Mina fem €.

Ok, så jag gjorde tvärtom :D efter att ha testat med enbart stråk. Kanske göra fler verrar?
Kul att du gillar melodierna! Ibland kan jag tycka de är lite samma, men va fan hela vår historia är ju full med låtar som låter så här så va sjutton :D

Väldigt intensivt stycke, vackert orkestrerat.

tog ½ minut att orkestrera/mixa så kul att du tycker det :D  Det var mest för att få ned melodin som jag tankade in instrumenten.

Citera
Jag upplever att det är väldigt tätt med instrument hela tiden, saknar små bomullsmoln att sväva vidare på till nästa del i stycket.
Cellon (11-33, 74-) upplever jag lite för nära i förhållande till övriga instrument. Den spelar väl samma melodi i första och andra deltagandet?

Nej, det är en rätt justerad från 2a takten jämfört med den som inleder, alltså en variant. Men det spelar ingen roll - ny version! Tack för lyssning båda :)


Störtgillar det här, men skala av lite grann på det orkestrala tycker jag oxå.

Antagligen är det min mix som stör och inte det orkestrala ;) Eller så ändrar jag mig sen och gör en visa eller kvartett :) Tack du med, Marre kul att du gillar mina melodier :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag ser raska timmerflottare, yppiga dalkullor, milsvida skogar och kan nästan höra SF-journalens Gunnar Skoglunds hurtiga hyllning till landskapet och dess inbyggare.  :) Ditt melodisnille märks även i denna även om jag tyckte det var fenomenalare i den förra. Arr och mix låter bra i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag ser raska timmerflottare, yppiga dalkullor, milsvida skogar och kan nästan höra SF-journalens Gunnar Skoglunds hurtiga hyllning till landskapet och dess inbyggare.  :) Ditt melodisnille märks även i denna även om jag tyckte det var fenomenalare i den förra. Arr och mix låter bra i mina öron.

Tackar!

Skalade ner allt till det väsentliga, så ny verre. 3 varianter på samma tema och sen ett hoppigt tema som kanske låter lite kines i onödan (?). Orkestern börjar ta form i allafall. Fortsätter nån annan kväll. :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Detta var väldigt melodiöst och sprittande! Föll mig på läppen som en smockfull botox-spruta!
Är mycket förtjust i dom snabba stråkdragen (vilket jag säkert påpekat tidigare).
Detta andas optimism och glädje och känns upplyftande.
Om jag ska drista mig att komma med något förslag skulle det nog vara att "ta ner"
mittpartiet till en "vilopaus" för att få större kontrast till avslutningen.....
Kanske att cellon (LASS?) behöver lite mer rymd för att smälta in med det övriga.....?
Mycket fint och njutbart!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta var väldigt melodiöst och sprittande! Föll mig på läppen som en smockfull botox-spruta!
Är mycket förtjust i dom snabba stråkdragen (vilket jag säkert påpekat tidigare).
Detta andas optimism och glädje och känns upplyftande.
Om jag ska drista mig att komma med något förslag skulle det nog vara att "ta ner"
mittpartiet till en "vilopaus" för att få större kontrast till avslutningen.....
Kanske att cellon (LASS?) behöver lite mer rymd för att smälta in med det övriga.....?
Mycket fint och njutbart!

Tjena asti. Tack, kul att det funkar även om det är på ett tidigt stadium. Ska absolut beakta dina idéer och iakttagelser när jag fortsätter! :)

Cellon är LAsS ja!

Kul att du gillade!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Föll mig på läppen som en smockfull botox-spruta!

Behöver jag en fettsugning, hör jag av mig.. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hör en melodi och sedan försvinner den där stråkarna tar en annan väg än jag tänk mig och det händer på ett flertal platser i detta välljudande stycke - om det är mening att det ska på sång på detta så inbillar jag mig att de stråkar jag hör bär en melodi kommer att bytas ut mot en röst till stora delar så det är ju egentligen omöjligt att trycka ut nåt tyckande känner jag mer än att det är till stora delar positivt medryckande och vackert men alldeles alldeles rörigt - min hjärna kan inte hantera så många mängder av utvecklingspotentiella grenar på en och samma gång är jag rädd för.
Eddi (stum av förundran härbärgerade han sina känsloideal i en liten röd sammetssäck som han bar i en tråd runt halsen - tills den sakta men oresonligt gick av)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för lyssning Eddi. Jo, den är kanske lite rörig för en del och det är helt okej. Jag kanske håller med om att melodi över 16 takter i detta tempo är för länge. Men man vänjer sig! :D

Det är ju bara två melodier, en enkel och en "hoppig" (över 16b).
https://soundcloud.com/user7789882