Kontrollrummet

Fingerpicking - vem använder det?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hoppas få svar dessa enkla frågor från er som använder gitarr.

1) hanterar du någon form av fingerpicking, enkel eller avancerad?
2) använder du fickerpicking då du gör låtar och spelar in låtar?
3) hur/var har du lärt dig tekniken/teknikerna?
« Senast ändrad: 17.08.2011, 13:24:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Hoppas få svar dessa enkla frågor från er som använder gitarr.

1) hanterar du någon form av fingerpicking, enkel eller avancerad?
2) använder du fickerpicking då du gör låtar och spelar in låtar?
3) hur/var har du lärt dig tekniken/teknikerna?

Tråkig som man är blir svaren tyvärr...

1) Väldigt, väldigt simpel
2) Om jag måste vara tyst med el-gitarren icke inkopplad blir det fingrar....
3) Självlärd  :D
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
1) Ja
2) Ja, så gott som alltid när jag använder akustisk gitarr i inspelningar
3) Har lyssnat mycket på Bob Dylans "The Freewheeling", Paul Simon, James Taylor m.fl.
och försökt ta efter... Letade efter kurser/instruktioner för rätt många år sedan utan
att hitta något då, men nu finns säkert en hel del sån't på nätet.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hoppas få svar dessa enkla frågor från er som använder gitarr.

1) hanterar du någon form av fingerpicking, enkel eller avancerad?
2) använder du fickerpicking då du gör låtar och spelar in låtar?
3) hur/var har du lärt dig tekniken/teknikerna?

1. Ja, skulle nog klassa den som enkel.
2. Ja, då och då.
3. Självlärd.

Skulle vilja kunna, men har inte riktigt kommit till skott. Sen är ju nyttan tämligen begränsad i rock och electronica också.  :D Tur att man häver ur sig en och annan visa så den lilla kunskap som finns inte är helt i onödan.


Burnin Sven

  • Gäst
Jag kör lite men det är hemkört. Alternating bas med tummen och två och tre fingrar beroende på figur etc. Har en bekant Jan Olof Strindberg som är en jäkel på det där och har lirat så länge jag minns och lite till. Det var efter att ha lyssnat på honom för första gången nån gång för 30 år sedan som jag började försöka själv. Janne är kult här när det gäller amerikansk folkmusik så googla på honom och hans dotters band Edit Strindberg Trio (som han är gitarrist i) dom är bra.

Fingerpicking är väl föresten bara det engelska ordet för fingerspel så våra viskomp kvalar nog in lite granna oxå även om det inte är ragtime direkt  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt med svar ! Fler svar önskas!
 
Edith Strindberg Trio var en ny bekantskap. Tydligen ett tryggt litet band. Gillar hennes röst också och hans gitarrspel. Verkar vara en skön grupp!
« Senast ändrad: 17.08.2011, 17:40:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
1) Yepp fast inte så avancerat. Jag var tvungen att utveckla tekniken lite när jag började med försöka fuska lite med bluegrassbanjo. Fast det är egentligen helt olika eftersom man där bara använder tummen och två fingrar.
2) Ibland så fast jag skriver kanske inte så många låtar i fingerpickinggenren
3) Har nog alltid försökt att spela lite med fingrarna och sedan har jag plockat up lite här och lite där. Chet Atkins är ju en gammal husgud. Jag kollade en instruktionsvideo med min fingeridol Tommy Emmanuel men det var mycket för svårt och tidsödande att ens lära sig de enklaste sakerna.
Emanuel och Atkins gjorde förresten en platta ihop Smakprov:


 :)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
1. Ja, jag spelar med fingrarna
2. Japp, både fingerspel o plektrum på inspelningar.
3. Spelade klassisk musik på kommunal musikskola under skoltiden och utvecklingen har fortsatt från det.
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hoppas få svar dessa enkla frågor från er som använder gitarr.

1) hanterar du någon form av fingerpicking, enkel eller avancerad?
2) använder du fickerpicking då du gör låtar och spelar in låtar?
3) hur/var har du lärt dig tekniken/teknikerna?

1. Ja enkelt plock
2. ja ibland
3. självlärd
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vi är flera som använder fingerpicking ibland. Jag lärde mig en viss variant av fingerpicking förra sommaren och det krävde en hel del övning men trots all övning är det ändå lätt att inte göra rätt. Det finns två bra filmer på tuben som visar steg för steg hur man kan lära sig den här varianten:



Nu har jag kollat en del på youtube efter banjo-fingerpicking eftersom jag tycker det kan låta läckert. En banjo är ofta stämd som gitarrens tunnaste strängar, om man stämmer ner gitarrens E-sträng till D så till viss del är banjoplocket applicerbart på en gitarr, även om man på gitarren saknar den tunna strängen som en 5-strängad banjo har placerad högst upp och den strängen spelas med tummen.

Jag har som sagt tittat på några youtube-klipp och testat några varianter som inte verkar helt omöjliga. Med tiden kan viss övning ge något om man lär sig att spela grejerna snabbt och om man lär sig att växla mellan olika metoder. Om man tids nog dessutom lär sig spela melodier samtidigt, ja då kan det vara dags att inhandla en banjo...

« Senast ändrad: 18.08.2011, 01:12:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vet inte vad du såg för klipp med banjo, men om man spelar åt bluegradsshållet så skuiljer sig stämmnigen ganska mycket från gitarr. Det traditionella är ju en öppen G stämmning där strämngarna är stämda:
D - 1st string
B - 2nd string
G - 3rd string (one octave lower than the 5th string)
D - 4th string (one octave lower and the 1st string)
G - 5th string (the short string on top when holding the banjo)

Det finns andra varianter också med de är inte lika vanliga. Det finns mängde med youtube tutorials om hur man gör olika former av rolls dvs ollika sätt att gå upp och ner för strängarna. Man anväder bara två fingrar pek och långfingret så tekniken skiljer sig ganska mycket från gitarrpicking.
Det finns ju också den andra tekiken som kallas Clawhammer, vilket är mer översättningsbar till bluegrassgitarr. Det går faktiskt att spela Clawhammer på gitarr. men det låter oftast lite skrammligt och jag var nog mest ute efter den där snabba "Foggy Mountain breakdown" känslan. Earl Shruggs som skrivit just Foggy Mountain har till och med en egen Roll.
Det var inte meningen att snöa in på banjo. Det var ju meningen att det skulle vara en picking tråd, men det är svårt att bortse från bluegrass när man pratar picking.
Delar med mig av Foggy Mountain med Steve Martin som faktiskt är ganska bra på banjo...






Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Merle Travis (Travis picking) säger jag bara!  Varför använda fler fingra än nödvändigt?!  =P   

     

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken stämning!

Citat från: maxb
banjo är ofta stämd som gitarrens tunnaste strängar, om man stämmer ner gitarrens E-sträng till D

Citat från: egghuvud
Det traditionella är ju en öppen G stämmning där strämngarna är stämda:
D - 1st string
B - 2nd string

G - 3rd string (one octave lower than the 5th string)
D - 4th string (one octave lower and the 1st string)
G - 5th string (the short string on top when holding the banjo)

Vi pratar om samma stämning.

Jag är intresserad av länkar till bra fingerpickingövningar på youtube för gitarr men även såna som gäller banjon. Om man börjar öva på gitarr med G-stämning och tycker det är kul kan man ju nån gång investera i en banjo. Jag bor ute på landet, så det vore inte mer än rätt att sitta med en banjo här på verandan...

Citat från: fuzzbub
Merle Travis (Travis picking) säger jag bara!  Varför använda fler fingra än nödvändigt?!

Han var grym! Som i det partiet där han spelar bassolot 49 sekunder in. Vem behöver ett band?  :P
Yes gitarrist, Stewe Howe, har också kört en del grejer i den här stilen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Burnin Sven

  • Gäst
2
« Senast ändrad: 21.08.2011, 01:34:13 by Burnin Sven »


Burnin Sven

  • Gäst
Vi är flera som använder fingerpicking ibland. Jag lärde mig en viss variant av fingerpicking förra sommaren och det krävde en hel del övning men trots all övning är det ändå lätt att inte göra rätt. Det finns två bra filmer på tuben som visar steg för steg hur man kan lära sig den här varianten:



Nu har jag kollat en del på youtube efter banjo-fingerpicking eftersom jag tycker det kan låta läckert. En banjo är ofta stämd som gitarrens tunnaste strängar, om man stämmer ner gitarrens E-sträng till D så till viss del är banjoplocket applicerbart på en gitarr, även om man på gitarren saknar den tunna strängen som en 5-strängad banjo har placerad högst upp och den strängen spelas med tummen.

Jag har som sagt tittat på några youtube-klipp och testat några varianter som inte verkar helt omöjliga. Med tiden kan viss övning ge något om man lär sig att spela grejerna snabbt och om man lär sig att växla mellan olika metoder. Om man tids nog dessutom lär sig spela melodier samtidigt, ja då kan det vara dags att inhandla en banjo...



Häftigt med fingerpicking men det är lurigt och speciellt när man ska ta upp tempot till full fart, jag har aldrig lärt mig det så det blir eget hemmagjort istället  :D.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
1. jag hanterar fingerplock hyfsat
2. ja..använder det ofta i låtproducerandet
3. självlärd & antagligen fellärd åxo..använder bara tumme,pek & långfinger
men tycker att man kan hålla igång rullet bra med den tekniken ändå

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
1. jag hanterar fingerplock hyfsat
2. ja..använder det ofta i låtproducerandet
3. självlärd & antagligen fellärd åxo..använder bara tumme,pek & långfinger
men tycker att man kan hålla igång rullet bra med den tekniken ändå

Ja, av dig vill jag lära mig din metod, kommer inte ihåg från då du tidigare visade mig hur du gör.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Hoppas få svar dessa enkla frågor från er som använder gitarr.

1) hanterar du någon form av fingerpicking, enkel eller avancerad?
2) använder du fickerpicking då du gör låtar och spelar in låtar?
3) hur/var har du lärt dig tekniken/teknikerna?

1. Ja. Vad är skillnaden på enkel och avancerad? Använder fingerställning med tumme för de tre översta strängarna sedan pekfinger för G-strängen, långfingret för H/B-strängen och ringfingret för tunna E-stängen. Sedan spela med fingrarna i den ordning som behövs för den speciella låten. Ofta uppifrån och ned och/eller vice versa.
2. Ja.
3. Kommunala musikskolan! (+ en massa egen träning där man försöker hitta egna varianter!)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll