Kontrollrummet

Mr G - Remembrance

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN:            Remembrance
ARTIST/GRUPP:     Gurano
GENRE:                A piece of Ethno/a piece of trad
LÅTLÄNGD:           Okänt
KOMPOSITÖR:       Gurano
PRODUCENT:         Gurano
INSTRUMENT:        Batak-instrument, tal, sång, synth, elgitarr, ståbas
INSPELNINGSÅR:    2011
FORMAT:              mp3

Hejsan!
Det var inte riktigt planerat när jag la upp min Batak-trudelutt under ämnet Diverse andra instrument, men jag fick för mig att testa med lite andra instrument oxå och då blev det så här. Bara halvfärdig...om ens det!

Funderar på om det ska vara sång på elgitarrdelen? Ska lägga lite annat på 2a halvan av elguradelen oxå tror jag. Är det ett för kraftigt bryte i stil mellan Batak-delen och elguradelen? Någon som vill sjunga nåt (PMa i så fall)? Körd mix mm mm?

Ha det gott
Gurano


Version 2:
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_RemembranceV2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 17.08.2011, 22:47:22 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Börjar lovande..men efter ett tag när gitarrdelen kommer in tappar jag intresset, blir lite rörigt å obestämbart, med struktur å sång kan det bli riktigt cool...just nu ett utkast som lovar mer kan jag tycka  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Introt är coolt. Tycker nog att andra delen med gitarren är alldeles för tamt och luddigt. Lite synd att det suggestiva försvinner och det övergår i dur och glatt.

Ett tips ang. etnogrejen kan vara att hitta en eller max två takter som låter bra och sedan loopa upp det och bygga det suggestiva utifrån det.

Som illustration till vad jag menar loopar och suggestiva rytmer rekommenderar jag lyssning av Mike Oldfields Amarok:



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite plötslig övergång till modern gitarr. Om du lyssnar mellan 17 till 19 sekunder in, har du redan där ett berömt gitarriff. Nån som hör vilken låt det är början på? Vid 43 kommer ackorden till den låten. Skulle kunna vara en idé att spinna vidare på, en brygga till hur just den låten kom till, i en helt annan världsdel i en ny era, nånstans efter 1900-talets mitt.
« Senast ändrad: 14.08.2011, 18:25:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Clemens: Nä det är nog som du säger...att B-delen inte riktigt är av samma sort och bör bytas bort - hade det på känn själv. Kul att du gillar i övrig.

Wernborg: Jo som sagt B-delen...som tur var så hade jag en annan del på lager :D.
Men det är nog ingen typ som du har tänkt kanske, jag gör ingen M Oldfield - det är inte riktigt min grej.

MaxB: Den nya version som är upplagd i trådhuvudet nu har nog en lika plötslig övergång till elgura, men jag tycker att den sitter mumma. Den är annorlunda, nästan som en helt ny låt. Det riff du åsyftar går jag bet på - berätta ;)

OBS: ny verre i trådhuvudet - är den bättre/sämre/same shit? Men jag sparar 1a versionen utifall fler vill delge sina tankar

Tack för era tankar och synpunkter
Mr G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Introt på "Jonnie B Good"
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg: Jo som sagt B-delen...som tur var så hade jag en annan del på lager :D.
Men det är nog ingen typ som du har tänkt kanske, jag gör ingen M Oldfield - det är inte riktigt min grej.
Alltså jag avser A-delen. Den är rätt mycket Amarok i mina öron även om det inte är din stil.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Alltså jag avser A-delen. Den är rätt mycket Amarok i mina öron även om det inte är din stil.
Jodå jag förstod att det var A-delen du menade - men jag tycker nog själv att den är mer lik B Eno... typ lite Living in the bush of ghosts


Ny verre - Version 2:
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_RemembranceV2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 14.08.2011, 22:40:18 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kommentar till senaste verren:
Vid 19 blir det snabbt stökigt med takten från den harmoniska innan. Skulle önska att det inte blir så pang på...

Vid 41 skulle det vara bra att tona ut det som var innan mycket långsammare. Även här upplever jag att växlingen går för fort. Sen är det lovande, bara att fortsätta bygga på.

Påminner med dessa ljudillustrationer en del om en annan av mig uppskattad musik, från en grupp som kallade sig - In the labyrinth.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vad är det för röster man hör i bakgrunden? Inspelat utomhus nånstans? Kan tänka mig nån marknad i Mellanöstern. Låter spännande, speciellt den sista biten, som är lite lugnare och som du kanske borde börja med. Gitarrpartiet med fasligt mycket reverb känns dock lite främmande. Kanske spela det i moll istället och fortsätta med etniska instrument?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på ver 2.

Gillar det indisk-pakistanska draget, eller vad det ska föreställa :D . Det bryter av bra med gitarren. Kaotisk nymornad 10-miljoners stad i borabora-bergen. Och där sprang några turbaner förbi.

Du lyckas hålla det massivt, utan att det blir rörigt den här gången. Tyckte det var riktigt kul lyssning.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kommentar till senaste verren:
Vid 19 blir det snabbt stökigt med takten från den harmoniska innan. Skulle önska att det inte blir så pang på...
Vid 41 skulle det vara bra att tona ut det som var innan mycket långsammare. Även här upplever jag att växlingen går för fort. Sen är det lovande, bara att fortsätta bygga på.
Påminner med dessa ljudillustrationer en del om en annan av mig uppskattad musik, från en grupp som kallade sig - In the labyrinth.
Stök med takten vid 19 hör jag inte då den funkar för mig men du har nog rätt i att det kommer för snabbt på - ska försöka rätta till det på nåt sätt. Angående den snabba övergången vid 41 så är det precis så jag vill ha det - det ska liksom hoppa på/överraska. Kul att du tycker det är lovande :)

Vad är det för röster man hör i bakgrunden? Inspelat utomhus nånstans? Kan tänka mig nån marknad i Mellanöstern. Låter spännande, speciellt den sista biten, som är lite lugnare och som du kanske borde börja med. Gitarrpartiet med fasligt mycket reverb känns dock lite främmande. Kanske spela det i moll istället och fortsätta med etniska instrument?
Rösterna är bandade i polynesien. Gura utan reverb går ju helt enkelt inte - då tappar jag ju mitt signum ;)

Lyssnar på ver 2.
Gillar det indisk-pakistanska draget, eller vad det ska föreställa :D . Det bryter av bra med gitarren. Kaotisk nymornad 10-miljoners stad i borabora-bergen. Och där sprang några turbaner förbi.
Du lyckas hålla det massivt, utan att det blir rörigt den här gången. Tyckte det var riktigt kul lyssning.
Kul att du, liksom jag, tycker att den biten bryter på ett bra sätt med gitarren, men vad menar du med att jag lyckas hålla den massiv utan att det blir rörigt.....den här gången ;)

Tack för era tankar - ska försöka göra en del ändringar efter era recept - just nu finns en grund som är dubbelt så lång, med en något lugnare start på batak-instrumentet. Men jag lägger upp den verren senare när den har mer substans

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Österländsk mystik. Lite basarfeeling där i början. Stränginstrumnentet där i början är det äkta vara eller samplat? Låter så bra. Övergången till guradelen blev lite tvärt men återgången till basaren desto bättre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
ja stränginstrumentet är mitt batak-instrument som jag köpte i indonesien. Kul att du gillar. Gurorna kommer snabbt på men det är så jag vill ha det, tror jag :)

Tack för lyss å tyck
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mr G!
Lite sillsallad om detta, lite mycket sökande efter hur det ska bli. Introt låter låvande men sen blir det lixåm lite "kallabalik" över det hela... vågar väl knappt nämna det men tooo muuuch reeeverbs and deeelays som gör att man tappar tråden och sedan intresset för låten.
Sen vet jag inte om det är min nerladdning som brister, men när den "electrificierade" delen tar slut och jag börjar lyssna till ett intressant temabyte med bongos och tjohej.... så tar låten slut... :o

Åkei då... vet ju att detta är ett utkast till följande version, så visst har du lyckats väcka åtminståne mitt intresse och jag väntar ivrigt på följande version!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjou Mr G!
Lite sillsallad om detta, lite mycket sökande efter hur det ska bli. Introt låter låvande men sen blir det lixåm lite "kallabalik" över det hela... vågar väl knappt nämna det men tooo muuuch reeeverbs and deeelays som gör att man tappar tråden och sedan intresset för låten.
Sen vet jag inte om det är min nerladdning som brister, men när den "electrificierade" delen tar slut och jag börjar lyssna till ett intressant temabyte med bongos och tjohej.... så tar låten slut... :o
Åkei då... vet ju att detta är ett utkast till följande version, så visst har du lyckats väcka åtminståne mitt intresse och jag väntar ivrigt på följande version!
h.  johan
Nädå det är inget fel på din nedladdning - mitt utkast klipps rakt av.
Jag vet att majoriteten (tror jag) på KR tycker att jag alltid har för mycket delay på mina guror över lag och det får jag nog lära mig leva med ;), för jag tycker om delay. Vi får väl se om det blir en upplagd fortsättning på denna.

Tack för dina tankar
Gurano
« Senast ändrad: 17.08.2011, 13:32:36 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Några tyckte partierna kom för snabbt på så
 
1. jag la in lite mer batak - svagt i början så att det inte kommer som en överraskning
2. jag la även in en svag upptoning av elgura mot/till det att soloelgurapartiet börjar för att förtydliga att nåt kommer så att säga
3. Jag la på en testbasgång på elgurapartiet

Är det skit? (jag förstår att guraljudet inte gillas av en del, men se bortom det). Är basen för hög?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou G!
Vilken version ska man lyssna nurå, tycker jag hört version 2 redan?


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjou G!
Vilken version ska man lyssna nurå, tycker jag hört version 2 redan?
h.   johan
Tja det är verre 2 för 1an funkar inte - men nu tog jag bort V1 för att inte förvilla. Jo du har hört V2 men inte med de små ändringarna jag nu gjort samt med den pålagda basen.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!