Kontrollrummet

JT - Flintstones

gäst · 13 · 1474

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Efter att INTE ha köpt Reason blev det istället Korgs Legacy Analogue Edition och inspirationen att göra tv-deckarmusik a la 80-tal infann sig. Frågan blev det Miami Spice eller Miami B*js?

http://soundcloud.com/busstop18/flintstones


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Riktigt maffigt! En ödesmättad obönhörlig katastrofen-kommer-känsla i breaket. Sen åker man sakta ner i köttkvarnen med fötterna före. På slutet kommer man till Äppeldalen i Nangijala...

Kanske är de diskantrikaste ljuden aningen för vassa? Baskaggen är snygg o lagom, men det andra basliret skulle jag vilja haft anings mer av. Fast jag är fel kuf att bedöma så här moderna tongångar.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra, men jag får inte riktigt deckarkänsla...men jag hajjar vad du menar. Tycker att du på vissa partier skulle behöva en hög ordlös svävande kvinnosång. Tycker nog även att synthljuden är för direkta på nåt sätt - vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men de är för omedelbara i mina öron :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Schyssta sounds å det rullar på, kan kanske tycka att det kunde jobbas lite på trumlooparna ( en ) å försöka variera den lite, just nu känns den lite som den ligger ovanpå allt. Annars trevlig lyssning!  :)   


Jay Thomas

  • Gäst
Riktigt maffigt! En ödesmättad obönhörlig katastrofen-kommer-känsla i breaket. Sen åker man sakta ner i köttkvarnen med fötterna före. På slutet kommer man till Äppeldalen i Nangijala...

Kanske är de diskantrikaste ljuden aningen för vassa? Baskaggen är snygg o lagom, men det andra basliret skulle jag vilja haft anings mer av. Fast jag är fel kuf att bedöma så här moderna tongångar.

Tack Håkan! :)
Hmm, mitt svar försvann tydligen ut i binära världsrymden. Jo, de är på gränsen för vassa, kan hålla med där. Ska se om jag fortsätter med denna i närtid eller senare i höst.

Låter bra, men jag får inte riktigt deckarkänsla...men jag hajjar vad du menar. Tycker att du på vissa partier skulle behöva en hög ordlös svävande kvinnosång. Tycker nog även att synthljuden är för direkta på nåt sätt - vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men de är för omedelbara i mina öron :)

Gurano

Tack Gurano! :)
Kvinnosång? Vore kanske kul att pröva, dock har jag inte alls det i tankarna när låten gjordes.

Schyssta sounds å det rullar på, kan kanske tycka att det kunde jobbas lite på trumlooparna ( en ) å försöka variera den lite, just nu känns den lite som den ligger ovanpå allt. Annars trevlig lyssning!  :)   

Tack Clemens! :)
Att trumlooparna sällan varierar beror på att jag inte fattar hur jag byter i Stylus RMX, annars hade jag definitivt lekt runt lite...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt maffigt! En ödesmättad obönhörlig katastrofen-kommer-känsla i breaket. Sen åker man sakta ner i köttkvarnen med fötterna före. På slutet kommer man till Äppeldalen i Nangijala...

Kanske är de diskantrikaste ljuden aningen för vassa? Baskaggen är snygg o lagom, men det andra basliret skulle jag vilja haft anings mer av. Fast jag är fel kuf att bedöma så här moderna tongångar.

Tack Håkan! :)
Hmm, mitt svar försvann tydligen ut i binära världsrymden. Jo, de är på gränsen för vassa, kan hålla med där. Ska se om jag fortsätter med denna i närtid eller senare i höst.

Låter bra, men jag får inte riktigt deckarkänsla...men jag hajjar vad du menar. Tycker att du på vissa partier skulle behöva en hög ordlös svävande kvinnosång. Tycker nog även att synthljuden är för direkta på nåt sätt - vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men de är för omedelbara i mina öron :)

Gurano

Tack Gurano! :)
Kvinnosång? Vore kanske kul att pröva, dock har jag inte alls det i tankarna när låten gjordes.

Schyssta sounds å det rullar på, kan kanske tycka att det kunde jobbas lite på trumlooparna ( en ) å försöka variera den lite, just nu känns den lite som den ligger ovanpå allt. Annars trevlig lyssning!  :)   

Tack Clemens! :)
Att trumlooparna sällan varierar beror på att jag inte fattar hur jag byter i Stylus RMX, annars hade jag definitivt lekt runt lite...

Ja, det är inte så rackarns svår ändå.. börja med att expandera alla utgångar från "VST- Instruments". Gå in i mixerläge i Stylust å tilldela varje "kanal" en egen utgång, Out A- Out H   När det är gjort har du 8 separata utgångar, en för varje loop eller instrument. Midi tilldelas som vanligt i Cubase å logiskt nog midi- kanal 1 patch 1 i Stylus osv. När detta är gjort kan du ladda in varianter av loopen  i Mixerläget på Stylus och tilldela midikanalen i Cubase. Dra sedan midifilerna från "Drag & Drop" fån Stylus in i Cubase, sedan är det bara att flytta runt midiklossarna  :)


Jay Thomas

  • Gäst
Tack Clemens! :) Får sätta mig en kväll och kika på detta.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Frågan blev det Miami Spice eller Miami B*js?



Med tanke på att du skriver Miami Spice så undrar jag om det är deckarmusik eller porrfilmsmusik du e ute efter  :lol: ;)



Men allvarligt, så är det trevlig lyssning, men som C säger så kan det jobbas en del på trummorna.

Micke


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Frågan blev det Miami Spice eller Miami B*js?



Med tanke på att du skriver Miami Spice så undrar jag om det är deckarmusik eller porrfilmsmusik du e ute efter  :lol: ;)



Men allvarligt, så är det trevlig lyssning, men som C säger så kan det jobbas en del på trummorna.

Micke

 :lol:


Jay Thomas

  • Gäst

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Antar att det var senaste rullen som inspirerade.


Du har börjat få bra fason på musiken JT!
Vi kanske får börja anlita dig i större utsträckning än hittills.
Tänkte på Guranos tips om kvinnlig sång. Inte helt fel...
Ligger denna musik inom Girlys möjliga domäner, månne?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trummorna (trummaskinen) ligger för högt.
Melodin (Moog?) kan jag inte riktig ta på allvar, låter lite fjantigt. Hoppas den ska ersättas med sång.
Jag gillar harmonierna. Mot slutet verkar det som om du är ute och flippar men det verkar som om du vet vad du håller på med. Det funkar även om det lugna partiet i slutet kanske måste kopplas samman med filmsekvenser. Typiskt i James Bond, TV-deckare är att det lugnar ner sig efter en häftig actionscen.
I Stylus RMX kan man väl lägga olika loopar på skilda midispår och sen koppla in dom efter behag. (Clemens har förklarat ser jag nu)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Först, när den där enerverande moogsynten (?) solar, så såg jag jonnestones plansch och undrade "va fan är det här"? :lol:

Sen blev det bättre, känns som bakgrundsmusik till nåt helmysko från 80-talet eller stenåldern, flintstones på syra liksom :D

Fortsätt!
https://soundcloud.com/user7789882