Kontrollrummet

Gitarrservice

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Kollade runt och många butiker idag verkar vilja kräma ur alla slantar som går. Saken är den att jag köpte en gura secondhand och den är välskött och allt. Men sadeln är lite för hög och det gör att låga E rasslar på öppet anslag och skulle behövas slipa ned lite. Intonera och dragstången kan jag fixa själv. Men som sagt var många butiker slänger på service som man inte är i behov av, olja in, dra skruvar etc, och känns surt behöva slänga ut 600-700:- bara för att få en sak fixad. <_< Någon som har koll på någon butik där de bara fixar det man själv vill ha och behöver? Ska vara i sthlm.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Kan med gott samvete rekommendera Gitarrtorget i Stockholm. Drivs av två bröder (Anders & Roffe).
Dessa två herrar vill inget mera än att hjälpa oss hobby musiker med vad vill vi ha hjälp med.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tack för det. :) Ska kolla upp dem.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Burnin Sven

  • Gäst
Om sadeln är för hög och det rasslar (jag förmodar att du menar att den vibrerar mot banden) så blir det inte mindre rassel för att du gör skåran i sadeln djupare tvärtom. Slacka på dragstången lite så du ökar böjningen eller eventuellt sätt på ett tjockare sett strängar så du får större dragkraft och halsen på så sätt automatiskt. Det kanske är ett band som behöver justeras ner lite oxå. 


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Om sadeln är för hög och det rasslar (jag förmodar att du menar att den vibrerar mot banden) så blir det inte mindre rassel för att du gör skåran i sadeln djupare tvärtom. Slacka på dragstången lite så du ökar böjningen eller eventuellt sätt på ett tjockare sett strängar så du får större dragkraft och halsen på så sätt automatiskt. Det kanske är ett band som behöver justeras ner lite oxå. 

Nja den rasslar när man spelar den öppet och utan att vibrera mot något band. Nej inte att göra skåran djupare utan lite bredare. Sadeln är lite för hög och behöver sänkas lite. Provat justera dragstången men gör ingen skillnad alls och har redan satt på fetare strängar.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Hittade den här snubben: http://www.guyguitars.com/sv/index.html och verkar kunna sina saker. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oh ja, samma som jag tipsade om i stämma gitarrtråden. Han är välkänd i branschen och erkänt duktig.


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Min gamla gitarrlärare har verkstad och bygger instrument. Ligger i Upplands Väsby.
http://osinstrument.se/index.html
/Anders


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Min gamla gitarrlärare har verkstad och bygger instrument. Ligger i Upplands Väsby.
http://osinstrument.se/index.html
/Anders

Intressant men blir allt för långt bort för mig.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Burnin Sven

  • Gäst
Om sadeln är för hög och det rasslar (jag förmodar att du menar att den vibrerar mot banden) så blir det inte mindre rassel för att du gör skåran i sadeln djupare tvärtom. Slacka på dragstången lite så du ökar böjningen eller eventuellt sätt på ett tjockare sett strängar så du får större dragkraft och halsen på så sätt automatiskt. Det kanske är ett band som behöver justeras ner lite oxå. 

Nja den rasslar när man spelar den öppet och utan att vibrera mot något band. Nej inte att göra skåran djupare utan lite bredare. Sadeln är lite för hög och behöver sänkas lite. Provat justera dragstången men gör ingen skillnad alls och har redan satt på fetare strängar.

Förmodar att du blandar ihop stall och sadel men det blir samma sak dvs ju lägre du ställer/ljusterar nån av dom ju mera rasslar det. Om skåran för strängen i sadeln (uppe vid huvudet/stämskruvarna) är för smal och eller felvinklad innebär det bara att det blir svårt att stämma samt att tonen blir lite "död". Jag tror du har en trussrod som nån har överjusterat/spänt är av och att det är dom vibrationerna du hör.
Hoppas det löser sig


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
en trussrod
  :wub:

Härligt ord!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google