Kontrollrummet

Harmonica mike - Rocka locka

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Rocka locka (arbetsnamn)
Artist:Harmonica mike
Kompositör:Hm
Text:Ja jag lånade in MR.Blarrtext,han kan ju sånt här
Ev,medverkande:Nope,jag på rubbet
Genre:Ja förhoppningsvis lite rockabilly,åtminstone så var det intentionen
Låtlängd:Inte fullt halvklar
Tillverknings år:2011
Bästföre datum: 21/12 2012
Seriöst:Inte det minsta
Kul:Absolut


###############

Hej gottfolk.

Ja då drar jag igång inspelnings apparaten igen då efter en fantastisk sommar på mina breddgrader.Slängde på lite "blarrsång" och ett krattigt gura solo,får nog städa upp i hammondliret hör jag också..hmmmpfrxtskit...Tanken är bättre(läs flinkare) gitarrist och ett mollstick samt en sångvers till eller två,vi får se vad rimtankesmedjan bjuder på så småningom..

Lite tidiga undringar dock på detta kvartsfärdiga stycke:

Har jag träffat genren rätt..rockabilly?
Bör basen vandra mer typ ett par oktaver upp och ned på nåt ställe...?
Fler anslag(mer toner) på basen för att accentuera svänget mer - eller?
Kör man shuffle trummor till Rockabilly,typ såna som jag har här?
Hur låter mixen så här långt?
Vad har ni för väder?

Sista frågan behöver ni inte svara på :D,ett anfall av nyfikenhet  :lol:

Nåväl,seriöst då:

Gör som vanligt,fäll Norrlands furan  - SÅGA PÅ!

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mörka moln men uppehåll.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då det var avhandlat så tar vi resten  :rolleyes:

Jag tycker röst, bas, trummor och munspel fungerar. Saknar en elgura på komp på "två" och "tre å"
Orgel är ok men är ute och snurrar lite utanför ramarna. Elguran borde hinna med några licks fills eller vad det heter också. Kanske spelas av samma som ska traktera solopartiet?
Mixen är bra men måhända lite diskantfattig. Vilka instrument borde representeras i diskanten?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Bra! Lite Brian Setzer gitarr bara.
« Senast ändrad: 09.08.2011, 14:35:24 by Jay Thomas »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra Mike men för snällt!  Ska det vara rockabilly måste du ha vassare trummor och köra på virveln och inte highhaten s.a.s.   Basen ska ju vara kontrabas med ordentligt smäll i anslaget.  Det aktuella basen är bra spelad men på tok för soft.       Nu låter det som någons sorts dansbands-rockabilly vilket kanske kan funka men jag vill höra förändringar för detta kan bli såååå bra! 
Sen på med en Gretchgura och ett svidande Brian Setzer-solo som JT föreslog.    B)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Jay Thomas

  • Gäst
.
« Senast ändrad: 09.08.2011, 14:34:43 by Jay Thomas »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då det var avhandlat så tar vi resten  :rolleyes:

Jag tycker röst, bas, trummor och munspel fungerar. Saknar en elgura på komp på "två" och "tre å"
Orgel är ok men är ute och snurrar lite utanför ramarna. Elguran borde hinna med några licks fills eller vad det heter också. Kanske spelas av samma som ska traktera solopartiet?
Mixen är bra men måhända lite diskantfattig. Vilka instrument borde representeras i diskanten?

Tack för bra feed Max.
Möjligen ett cymbal lir under solot,det skulle ju brighta upp en del.Sen får jag ofta höra att mina mixar är något dova,så en klarare och brightare mastering löser kanske lite av det...Håller helt med om guran,fixade inte att lira det själv - men det ordnar sig framöver.Jag lirade på min ackegura till denna,man tager vad man haver :)

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra Mike men för snällt!  Ska det vara rockabilly måste du ha vassare trummor och köra på virveln och inte highhaten s.a.s.   Basen ska ju vara kontrabas med ordentligt smäll i anslaget.  Det aktuella basen är bra spelad men på tok för soft.       Nu låter det som någons sorts dansbands-rockabilly vilket kanske kan funka men jag vill höra förändringar för detta kan bli såååå bra! 
Sen på med en Gretchgura och ett svidande Brian Setzer-solo som JT föreslog.    B)    /JEH

Fan fuzzen,nu blev det överkurs  :lol:

Närå,jag suger i mig som en svamp av era goa tips.Svårt att få min Warvick att låta ståbas,men mera botten kan jag nog skaka fram..Möjligen kombo med ett hårt komprimerat basspår som ligger ovanpå grundbasen eller nåt typ för accentuera ståbas klippet..Lite mer utsvävningar i basgången också samt ett par toner till kan göra susen,åtminstone för att slippa ur dansbands fällan.Trummorna..? Synkop lir på virveln eller hur menar du? Menar du fills så blir det lite sånt på färdiga verren..Och ett Gretsch solo  :D

Mike


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Yeah, läckert med gospelintrot och övergång till r & b. Svänget går jag igång på. Gitarrsolot tappar lite styrfart på slutet men annars jättebra. Fortsätt för tusan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra början Mike. Kan till och med tänka mig trummorna i dubbelfart i slutet kanske. Lite sådär Motown-tokigt med galna gospelkörer. Oh yeah - oh - AAAAAAAAA!  :D

Stoppen (extratakten efter delarna) får du jobba bort så man inte försvinner i svänget.

Kul å ha dig tillbaka!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Här skiner solen just nu men det har regnat, det blir stadigt bättre!
Kan inte rockabilly så bra men jag tycker nog oxå att det borde smälla mer :)

Annars har du ett bra ljud, behöver en roligare sologura tycker jag dock, men det är du ju redan innte på.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fint sväng, speciellt basliret är av väldigt hög kvalitet. Det är bara somliga basister som kan få det att driva på så med få toner. Lite väl diskantfattig sång?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra Mike men för snällt!  Ska det vara rockabilly måste du ha vassare trummor och köra på virveln och inte highhaten s.a.s.   Basen ska ju vara kontrabas med ordentligt smäll i anslaget.  Det aktuella basen är bra spelad men på tok för soft.       Nu låter det som någons sorts dansbands-rockabilly vilket kanske kan funka men jag vill höra förändringar för detta kan bli såååå bra! 
Sen på med en Gretchgura och ett svidande Brian Setzer-solo som JT föreslog.    B)    /JEH

Fan fuzzen,nu blev det överkurs  :lol:

Närå,jag suger i mig som en svamp av era goa tips.Svårt att få min Warvick att låta ståbas,men mera botten kan jag nog skaka fram..Möjligen kombo med ett hårt komprimerat basspår som ligger ovanpå grundbasen eller nåt typ för accentuera ståbas klippet..Lite mer utsvävningar i basgången också samt ett par toner till kan göra susen,åtminstone för att slippa ur dansbands fällan.Trummorna..? Synkop lir på virveln eller hur menar du? Menar du fills så blir det lite sånt på färdiga verren..Och ett Gretsch solo  :D

Mike

Vid en närmare lyssning  :P så hör jag ju att det inte är highhat-slag utan virvelslag om än lite försiktiga sådana.  :)  Mera kräm och tydlighet där så funkar det!  Sen det övriga då...    Förstår att det är svårt att få en Warwick att låta ståbas men någon kanske har nåt knep att dela med sig av?    Bra jobbat hur som Mike!    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se:

JT:
Jag var lite stressad igår och hann inte svara på din kommentar.Stolt som en tupp känner jag mig efter ditt fina utlåtande,och ja - jag hann läsa det  :).Ett Gretsch solo skall det bli,signerat nån av musikpolarna hemmavid,eller någon strängbändar virituos från KR..Jag kan ju alltid slänga på ett munspel,men då lämnar jag ju genren lite och tanken var ju rockabilly så..

Robc:
Thanx mate,fram med solbrillorna snart lyser solen :)

Eq Micke:
Kul att du tycker gurasolot funkar.Jag är ju lite stel i fingrarna och trakterar inte instrumentet på det sättet i vanliga fall.Det är väl slutet som skulle behöva nåt annat,men jag gör det lätt för mig och låter någon annan lira  :D Mer skall det bli så småningom..

Wernis:
He he,rockabilly speedad gospelmotown ja det vore nåt :) Fast det är ju en fräck ide´ med tanke på introt...Hmmm..Skall fundera på den.Tanken med extra takten var ett moll stick direkt i halvtempo och första ackordet finns där redan.Lat som man är så lirade jag in ackekompet först med sticket och klippte sonika bort allt utom första ackordet av sticket.Tyckte det blev lite fräckt med utklingningen av ackeackordet och den "skeva" bastonen innan solot..Men okej,jag hittar på nåt i den korta luckan eller drar ihop det.

Gurano:
Jag fetar på virveln lite och annonserar efter ett Gretsch solo  :) Nu skall jag lyssna på den oortodoksta..

Håkan:
Den kommentaren tackar jag för.Började spela bas för nåt år sedan då jag ständigt sågades för synthbas ljudet,körde med en plugg och keys förr.Så av din kommentar ler jag hela dagen,thanx mate :) Sångljudet,jag brightar nog upp hela mixen lite i masteringen senare då allt är på plats.Som du hör så är texten bara svammel,jag brukar göra så då jag fastställer sångmelodi/frasering.Sedan skriver jag text och ylar in alltihop...Med åren så har det blivit svårare och svårare att komma på bra texter.Det borde ju rimligtvis vara tvärt om då erfarenheterna och besvikelserna/förlusterna ökar i omfattning ju äldre man blir..hå hå ja ja.

Fuzzen part two:
AHA,du lyssnade genom laptop högtalare och hörde inte skillnaden på highat å virvel - got ya :P I sista stund så drog jag ned virveln i mixen,..Där ser man,jag var alltså rätt ute..Ok,fixar lite mer volym där i slutmixen.

###############

Hoppas jag inte har glömt nån nu.

Stort tack till er alla för nyttiga och varma kommentarer på min korta rockabilly resa,tanken är en jordenrunt resa - vi får se vad det blir :)

Mike




Jay Thomas

  • Gäst
De e lugnt, var själv i samma läge... :) (Den ursprungliga gäller dock fortfarande! )

Dock ställde jag mig vid ståbasen när jag kom hem och funderade på att erbjuda mig att lägga en rockabillybas och kunde alltför snabbt konstatera att nej, kommer inget erbjudande...  :lol: Inte än i vilket fall.   B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
De e lugnt, var själv i samma läge... :) (Den ursprungliga gäller dock fortfarande! )

Dock ställde jag mig vid ståbasen när jag kom hem och funderade på att erbjuda mig att lägga en rockabillybas och kunde alltför snabbt konstatera att nej, kommer inget erbjudande...  :lol: Inte än i vilket fall.   B)

 :)
Det är lugnt kompis,träna på din fina ståbas och om ett år så lirar du sånt här..Jag såg en bild på den,riktigt tjusig var den och jag är liiiiiiiiite avis :D
Jag köpte ju en bandlös Harley Benton ackebas för några år sedan,fick dock lämna tillbaka den då den skrällde nåt förskräckligt på två toner.Nånting satt löst inne i lådan.Jag var inte den förste som hade lämnat tillbaka den,,strängarna var allt annat än nya - Thomann..hhrrmppffhh!
Men det är coolt som tusan med bandlöst!

Mike


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Låter helt OK!
Men detta är för tamt...grabbar som spelar Rockabilly är inte döda än...dom är på väg!

När du har en sån där "tågtakt" på virveln så kommer drummerboy vilja avrunda slutet med en småfläskig virvelfigur.
Han får ju inte chansen sedan för då är det rak drivande virveltrumma igen...tänk så hela vägen och då har du ditt band.

Eller skicka upplägget till mig och jag tar på mig folkdräkt och sedan kommer ett rockabillycomp.

Detta lät bra..kör hårt MIKE!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eventuell "tamhet" beror nog främst på trummorna. Jag tycker arr och så funkar. Fixa en ordentlig text också så sitter det :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det svänger gott!
Har inte så mer att säga just nu än att jag håller med övriga vad som sagts. Lite synd att du inte lägger ut hela låten - eller så har du bara kommit dit där demot slutar. Svårt att få en helhetsbild. Jag förstår tanken, men det känns lite otillfredsställande.
Jobba på för tusan!!


Burnin Sven

  • Gäst
Jo för hundan det ska vara shuffle trummor som ligger och svänger där bakom, diskret men tydligt i versen och sen öka volym när det händer saker och då kan man slänga på en crash på ett ibland när det ska markeras. Kör på med solot det blir fint som sjutton om du övar lite fan det är skoj att sola så påt bara.

Bra som fan kör på med den här det låter redan lovande.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena Micke!

Du har ju absolut rösten för detta..svänger på bra! Fortsättning följer?  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det fel väder för att vara inne och göra musik så här års?  B)
Ser i alla fall fram mot en fortsättning på detta.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Är det fel väder för att vara inne och göra musik så här års?  B)
Ser i alla fall fram mot en fortsättning på detta.

Helt riktigt Max..Kanon väder här uppe och satsar all tid på att vara i stugan..Snart kommer höst regnen och då..

Svarar övriga då jag når en fast lina..tack för alla fina kommentarer om detta korta alster..

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Svänger,det gör det!! ;)
Men som sagt,det hinner ju knappt börja förens det är slut.. :huh:
Och så här efter att precis innan lyssnat på  Markus Broberg- Komet i mitt hjärta.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27350.msg195695;topicseen#new
så känns det som en 'blöt filt' slängts över mitt över ansiktet... :lol:
Snacka om kontrast,ludd vs vasst.. :lol:
Ni borde båda gå mot 'Den gyllene medelvägen' där.. :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt sväng och en skön ljudbild!
Förläng låten och fila på gitarren så blir det kanon!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mike!
Hou hou hou... Norrlands Billy!

Lyssnar på låten och det kan jag säga
att foten inte hålls still.
Lyssnar på låten och försöker väja
men den styr mig som den vill.
Så nu e det klart att med denna fart
Mike har gjort en låt så smart!
Och om jag inte snart en birra får,
trampar jag på dina tår.

Jisses vilken swäng på detta, klart att sågen dock måste startas....
För mig betyder rockabilly ett band på max tre pers... trummis, ståbasist och gitarrist. That´s it, the hole shit!
Och denna låt upplever jag rätt nära hjärtat. Orgeln då... nå den gillar jag i alla former så den kan stanna.
Vad bör fixas då?
1. byt ut reverbet mot ett gammeldags delay.. lay ... lay... lay
2. ÖVA PÅ STÄMSÅNGEN! Ja ja... stämmsången e snygg men bör rättas till aningen... think you know.
3. jaaaha... då kommer jag ju inte på mer att såga... javist jo, se till att följande version utkommer i snabba tag! :)

Och om du får problem med anything,
så e det bara att ropa hepp,
and I´ll jump in youre studio
with a giant finnish step!

kör hårt Mike!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fasen en låt jag missat helt - HM´s första låt på länge. Kul med temat och bra gjort men in med elgura och lite vassare drums tycker jag men stuket är helt rätt tycker jag. Vill höra utvecklingen av denna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Rock on :D
Gillar allt.... utom trummorna... orgeln är super.
Slutet är väl lite abrupt i alla fall :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely