Kontrollrummet

Gurano - Saknad

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan efter semestern.

1A arbetsdagen idag å det var tråkigt, men jag har i alla fall gjort ett litet sångövningsförsök under min semester som ni får tillfälle att såga/tycka nåt om nu. Det finns nog en del att tycka skulle jag tro, och jag tar tacksamt emot tips för att bli duglig på sång. Eddi har fått en lyssning tidigare och jag har försökt att fixa lite av hans synpunkter. La även till lite andra instrument.

Ha det gott
Gurano

Text:
Jag kommer att minnas
minnas dig som du var
minnas de många orden
de fina orden du sa

Och solen den sken
sken på dig när du log
och den forsatte skina
på den dagen du dog

Jag kommer att minnas
minnas dig som du var
minnas de många orden
de fina orden du sa

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Saknad.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 08.08.2011, 19:44:17 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Sången är i mina öron felfri. Däremot missar du med gitarren ibland i detta stycke. Bra låt. Jag mös och måste lyssna en gång till.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker att låten är fin och att sången funkar alldeles utmärkt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sången är i mina öron felfri. Däremot missar du med gitarren ibland i detta stycke. Bra låt. Jag mös och måste lyssna en gång till.
Felfri sång jo jag tackar :D Kul att du gillar.
Jo guran har sina fel då jag spelade in den utan metronom och i efterhand försökt klippa upp den till rätt takt - på de flesta ställen har det gått bra att fixa men några felgrejor finns kvar - får nog lägga om guran vad det lider. Men jag brydde mig inte så mycket nu då jag främst ville testa sången.

Jag tycker att låten är fin och att sången funkar alldeles utmärkt.
Tackar - kul att höra. Men lite fraserings- och betoningsfel finns, tycker i alla fall jag :)

Tack båda för lyss å tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra utjämnat nu men jag saknar en tamburin fast det kanske är svårt med en gitarr i lite osynk. Du har bra röst.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Stå upp. Axelbredd mellan fötterna och i övrigt avslappnad i kroppen. Ta stöd i diafragma. Micken 10 - 15 cm från munnen och sjung igenom minst två gånge och ta "record" på tredje varvet... Nä skämt åsido så låter det riktigt bra. Fick Ted Gärdestad vibbar av sången. Dubbleringen kan tajtas till på ett par ställen men det är småfix. Härligt vacker sång!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att äntligen höra sången din. Den hör jag gärna mer av.
Dubbleringen av röst fungerar ju men med tiden kan du testa att ha den dubblerad på vissa partier och för övrigt bara ha en stämma.

Å ja mös - å ja rös!

Mmmmicket trevligt att höra sången i en (som det låter) gammal Pugh Rogerfelt-låt.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja där ser man  :)

Inget fel på sången,låter fint.Det underlätar ju en hel del i musikskapandet om man som låtskrivare sjunger själv,eller lägger lite styrning för tänkta sångerskan/sångaren..Bra jobbat Göran.

Jag har grovmixat lite på oortodoksta collabet men inte spelat in nåt mer,vi ger det lite tid så kanske det blir bra  :)

Mike


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej gurano
Det låter fin fint det här, sången är toppen!
Tycker du ska göra ett annat komp till låten, det skulle höja
tror en sparsmakad plockgitarr skulle göra jobbet bättre +ev kanske en tex flöjt eller melodica i mellanåt. no midi tjafs


påt igen blir bra det här.

lycka till
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det här funkar ju och visst kan du sjunga!   Sången låter dock lite dovt så en liten eq-boost i övre mellanregistret skulle inte skada tror jag. 
Jobba vidare på denna Göran.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Jay Thomas

  • Gäst
Första tanken var svenskt 70-tal, andra tanken som kom fort var Ted Gärdestad! :)
Otroligt kul att höra detta från dig och visst kan du sjunga, bra dessutom! Håller med Mike om EQandet. Annars tycker jag om den som den är, möjligen, möjligen liite (mer?) reverb på sången. Men bara liiiite. ;)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Eddi: Jo det blev bättre efter dina råd, men jag skippar nog slagverk på denna

Zorrow: Låter som en militär uppsträckning det där :D
Kul att du tycker att det funkar - ska se över dubbleringens tajthet

MaxB: Kul att du tycker det låter bra, fast jag låter som Pugh....nä skämt å sido jag tycker om Pugh så jag tackar!

HM: Jo ibland så överraskar jag, men det kommer inte att bli en vana.
Ja lite mer tid ger vi till den Oortodoxa, sedan släpper vi den ;)

Ola: Jag hade en plockvariant när den växte fram i stugan under semestern men den slopade jag nu då det är lättare att banka än plonka :D och det får nog fortsatt bli midi då jag inte har tillgång till annat, men kul att du tycker att sången funkar.

Fuzzen: Tack för att du tror på denna. Ska se över EQn på sången!

Jay T: Jo lite Ted e de nog, det tycker jag med. Ska se över reverb på sång

Tack alla för värmande ord i mitt sångtrevande - det gör gott för förtroendet ;)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Funkar hur bra som helst. Rått och avskalat. Vacker låt.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Burnin Sven

  • Gäst
Det här gillar jag. Ska man lira guran så där med alla knorrar på då måste det sitta 100. Men jag är av den åsikten att dom inte nödvändigtvis behövs det kan vara mycket mera effektivt att köra en mindre komlicerad grundfigur och max köra ett par toner på låga strängarna inför ackords bytena typ som upptakter eller vad man ska säga. Lite åt håller som Lennon lirar i workingclass hero så det kommer luft i kompet. Sen kan man lägga dit en melodifigur på en gura till som smyckar på. om man vill. Jag märker själv att att när jag har en ide och sen väl spelar in den så får jag ofta kvitto på att kompet jag hört i huvudet ofta är alltför komplicerat och egentligen bara tar plats så det inte finns mycket mer uttrymme för nåt annat.

Nåväl fin låt bra sång och det inget fel på liret det är bara jag som tycker till så det funkar allt.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Funkar hur bra som helst. Rått och avskalat. Vacker låt.
Tackar Markus
Jag suger i mig :)

Det här gillar jag. Ska man lira guran så där med alla knorrar på då måste det sitta 100. Men jag är av den åsikten att dom inte nödvändigtvis behövs det kan vara mycket mera effektivt att köra en mindre komlicerad grundfigur och max köra ett par toner på låga strängarna inför ackords bytena typ som upptakter eller vad man ska säga. Lite åt håller som Lennon lirar i workingclass hero så det kommer luft i kompet. Sen kan man lägga dit en melodifigur på en gura till som smyckar på. om man vill. Jag märker själv att att när jag har en ide och sen väl spelar in den så får jag ofta kvitto på att kompet jag hört i huvudet ofta är alltför komplicerat och egentligen bara tar plats så det inte finns mycket mer uttrymme för nåt annat.

Nåväl fin låt bra sång och det inget fel på liret det är bara jag som tycker till så det funkar allt.
Tack för dina tankar - ska fundera på dem...å kul att du gillar min klena sång

Tack båda
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Stämningsfullt och vackert.
Kanske lite dovt överlag,och lite för mycket gura-knorrande skulle nog vinna på att inte komma varje varv,men för tusan
det funkar och som andra varit inne på så låter det lite blandning av Pugh och Ted och FlowerPower 70:io tal.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jahhaddu..här har du suttit och tjyvhållit på din stämma alldeles för länge :rolleyes:

Bra klang och det är tonsäkert, i en sån här visa som denna, det är ju vad som krävs- you did it! Inte en massa krusiduller, det kan du spara till nästa låt, äh, jag skoja´ ba :lol: Här är det helt det enda rätta och sanna, det du gör. Texten går oxå fram så fint.

Väldigt bra detta, och påminner en hel del om Teddans låtar, och de är ju genialiska, eller hur? ;)

Vill höra mer!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Stämningsfull låt och klanderfri sång, men "dubbningen" behöver tajtas till en aning!
Försök få till ackordsbytet som återkommer några gånger, vid t.ex 45 sek, så att det låter mer "rent".
Bra låt med fin text.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin låt som alla säger. Rejält sorglig text....
Jag tycker sången skulle upp en hel del. Skära low mid, o öka high mid.

Har du testat att mixa den utan dubbning? Tror jag skulle bli ännu bättre.

Undrar hur du spelade in gitarren? Det låter snudd på lite som en nylonsträngad emellanåt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Stämningsfullt och vackert.
Kanske lite dovt överlag,och lite för mycket gura-knorrande skulle nog vinna på att inte komma varje varv,men för tusan
det funkar och som andra varit inne på så låter det lite blandning av Pugh och Ted och FlowerPower 70:io tal.
Tack och roligt att du gillar. Nu har jag ljusat upp den lite å höjt sången ett snäpp

Jahhaddu..här har du suttit och tjyvhållit på din stämma alldeles för länge :rolleyes:
Bra klang och det är tonsäkert, i en sån här visa som denna, det är ju vad som krävs- you did it! Inte en massa krusiduller, det kan du spara till nästa låt, äh, jag skoja´ ba :lol: Här är det helt det enda rätta och sanna, det du gör. Texten går oxå fram så fint.
Väldigt bra detta, och påminner en hel del om Teddans låtar, och de är ju genialiska, eller hur? ;)
Vill höra mer!
/Marre
Att hålla tonen är inget problem men att sluta låta som att man har en pinne uppstoppad är inte lätt :)
Kul att du gillar - tackar

Stämningsfull låt och klanderfri sång, men "dubbningen" behöver tajtas till en aning!
Försök få till ackordsbytet som återkommer några gånger, vid t.ex 45 sek, så att det låter mer "rent".
Bra låt med fin text.
/Asti
Nu har klippt lite i dubbningen så jag hoppas att det är lite bättre där nu?
Jag har även klippt bort lite knorrande strängar på några ställen. Till mitt lilla försvar så har jag bara först stödinspelat guran rakt av till stöd för sången senare. Guran spelades in utan metronom och sedan har jag klippt det i takt där jag missat liksom - blev ändå hyfsat efter 1 tagning och klippning
Tack Asti för att du tycker att den funkar.

Fin låt som alla säger. Rejält sorglig text....
Jag tycker sången skulle upp en hel del. Skära low mid, o öka high mid.
Har du testat att mixa den utan dubbning? Tror jag skulle bli ännu bättre.
Undrar hur du spelade in gitarren? Det låter snudd på lite som en nylonsträngad emellanåt.
Tack för dina tips - nu har jag bla höjt sången, ljusat den lite tillsammans med guran

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 18.08.2011, 01:57:27 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar igen. Du sjunger skitbra! Sluta larva dig  :P. Sånt här skall du göra mer av.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Stämningsfullt och vackert.
Kanske lite dovt överlag,och lite för mycket gura-knorrande skulle nog vinna på att inte komma varje varv,men för tusan
det funkar och som andra varit inne på så låter det lite blandning av Pugh och Ted och FlowerPower 70:io tal.
Medhåll och nu kan jag tycka att efter ytterligare lyssning att du ska tillföra trummor någonstans innan mitten kanske runt 60 på KR-spelaren och dra in ett solo runt 160 för att sedan förlänga med refrängen ett varv - då ru blir det ännu bättre :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lyssnar igen. Du sjunger skitbra! Sluta larva dig  :P. Sånt här skall du göra mer av.
Tackar - jag rodnar!
PS! har gjort en till nu i helgen men vet inte om jag vågar lägga upp den?

Medhåll och nu kan jag tycka att efter ytterligare lyssning att du ska tillföra trummor någonstans innan mitten kanske runt 60 på KR-spelaren och dra in ett solo runt 160 för att sedan förlänga med refrängen ett varv - då ru blir det ännu bättre :D
Har oxå funderat på trummor - ska göra som du säger - återkommer med denna senare!

Tack för era tankar.
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnar igen. Du sjunger skitbra! Sluta larva dig  :P. Sånt här skall du göra mer av.
Tackar - jag rodnar!
PS! har gjort en till nu i helgen men vet inte om jag vågar lägga upp den?

Lägg upp :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Strukturerat. Enkelt. Ordning o reda liksom.

Detta är din hemmaplan i mina ögon. Och håller med Eq, sluta larva dig. Inget fel med din sång.