Forum > Demolåtar
Sommarflum
MaxB:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 05.08.2011, 10:00:12 ---Snyggt värre. Som nåt från Dark Side of the Moon. Jag blir avundsjuk på att ni kan använda syntar...
Ett ljud i början påminner om det Beach Boys har på Good Vibrations. Det ljudet är det första syntezeiserljud som spelades in på skiva. Det var en tråd man förde nån sorts kontakt på fram o tillbaka för att variera tonhöjden. Tror brorsan byggde nåt liknade i en elektronikbyggsats på 60-talet.
--- Slut citat ---
En variant är en astabil vippa. Byggde en sån själv av två transistorer och lite till. Tonhöjden reglerades via ratten på en potte, alltså en potentiometer (variabel resistor).
equality:
Läckert att låta harmisar, melodier och ljudillustrationer glida iväg mot en enda grundton. Spänningar som upplöses, kommer tillbaka och hittar nya former. Konstnärligt, hantverksskickligt och beundransvärt.
Jay Thomas:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 05.08.2011, 10:00:12 ---Snyggt värre. Som nåt från Dark Side of the Moon. Jag blir avundsjuk på att ni kan använda syntar...
Ett ljud i början påminner om det Beach Boys har på Good Vibrations. Det ljudet är det första syntezeiserljud som spelades in på skiva. Det var en tråd man förde nån sorts kontakt på fram o tillbaka för att variera tonhöjden. Tror brorsan byggde nåt liknade i en elektronikbyggsats på 60-talet.
--- Slut citat ---
Tack Håkan! :)
Kul referens där, även om Beach Boys inte riktigt var min tekopp då det begav sig.
--- Citat från: equality skrivet 05.08.2011, 14:30:15 ---Läckert att låta harmisar, melodier och ljudillustrationer glida iväg mot en enda grundton. Spänningar som upplöses, kommer tillbaka och hittar nya former. Konstnärligt, hantverksskickligt och beundransvärt.
--- Slut citat ---
Tack equality! :)
Finns inspirationen där så! :) Och nya instrument ger ofta mig ny, annorlunda, inspiration! ;)
bow35:
Rena rama meditationen. Eller kanske hare rama meditationen, vad vet jag. Men bra är det i vilket fall.
Gurano:
Drömskt!
Bra ljud över lag, en sak dock som jag tycker är att flageoletterna på guran borde klinga lite mer och tydligare.
Ha det gott
Gurano
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida