Kontrollrummet

Sommarflum

gäst · 14 · 1751

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
En gitarr, en bas, några droppar synt = Flum i kubik...  :D
http://soundcloud.com/busstop18/somewhere-around


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En gitarr, en bas, några droppar synt = Flum i kubik...  :D
http://soundcloud.com/busstop18/somewhere-around

Några droppar? 25 mikrogram ungefär? Galet flummigt!

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Känsligt programmerat. Sköna klanger. Och inte tycker jag det är så flummigt. Man upplever sig som att vara inuti en trollslända som flyger omkring och träffar andra insekter, helt lugnt och lojt en varm sommardag.


Jay Thomas

  • Gäst
En gitarr, en bas, några droppar synt = Flum i kubik...  :D
http://soundcloud.com/busstop18/somewhere-around

Några droppar? 25 mikrogram ungefär? Galet flummigt!



Minst!  :lol: Tack MaxB! :)

Känsligt programmerat. Sköna klanger. Och inte tycker jag det är så flummigt. Man upplever sig som att vara inuti en trollslända som flyger omkring och träffar andra insekter, helt lugnt och lojt en varm sommardag.

Tack Tokai! :)
Mycket intressant tolkning! :) Dock en rättelse, inget är programmerat, allt är spelat. Gitarrflageoletter, stråke på elståbas, syntar. Nu är dock syntpatcharna av en arpeggiokaraktär men ändock... ;)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snyggt värre. Som nåt från Dark Side of the Moon. Jag blir avundsjuk på att ni kan använda syntar...
Ett ljud i början påminner om det Beach Boys har på Good Vibrations. Det ljudet är det första syntezeiserljud som spelades in på skiva. Det var en tråd man förde nån sorts kontakt på fram o tillbaka för att variera tonhöjden. Tror brorsan byggde nåt liknade i en elektronikbyggsats på 60-talet.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt värre. Som nåt från Dark Side of the Moon. Jag blir avundsjuk på att ni kan använda syntar...
Ett ljud i början påminner om det Beach Boys har på Good Vibrations. Det ljudet är det första syntezeiserljud som spelades in på skiva. Det var en tråd man förde nån sorts kontakt på fram o tillbaka för att variera tonhöjden. Tror brorsan byggde nåt liknade i en elektronikbyggsats på 60-talet.

En variant är en astabil vippa. Byggde en sån själv av två transistorer och lite till. Tonhöjden reglerades via ratten på en potte, alltså en potentiometer (variabel resistor).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Läckert att låta harmisar, melodier och ljudillustrationer glida iväg mot en enda grundton. Spänningar som upplöses, kommer tillbaka och hittar nya former. Konstnärligt, hantverksskickligt och beundransvärt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Snyggt värre. Som nåt från Dark Side of the Moon. Jag blir avundsjuk på att ni kan använda syntar...
Ett ljud i början påminner om det Beach Boys har på Good Vibrations. Det ljudet är det första syntezeiserljud som spelades in på skiva. Det var en tråd man förde nån sorts kontakt på fram o tillbaka för att variera tonhöjden. Tror brorsan byggde nåt liknade i en elektronikbyggsats på 60-talet.

Tack Håkan! :)
Kul referens där, även om Beach Boys inte riktigt var min tekopp då det begav sig.

Läckert att låta harmisar, melodier och ljudillustrationer glida iväg mot en enda grundton. Spänningar som upplöses, kommer tillbaka och hittar nya former. Konstnärligt, hantverksskickligt och beundransvärt.

Tack equality! :)
Finns inspirationen där så! :) Och nya instrument ger ofta mig ny, annorlunda, inspiration! ;)


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Rena rama meditationen. Eller kanske hare rama meditationen, vad vet jag. Men bra är det i vilket fall.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Drömskt!
Bra ljud över lag, en sak dock som jag tycker är att flageoletterna på guran borde klinga lite mer och tydligare.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Rena rama meditationen. Eller kanske hare rama meditationen, vad vet jag. Men bra är det i vilket fall.

Kanon Henrik, tackar! :)

Drömskt!
Bra ljud över lag, en sak dock som jag tycker är att flageoletterna på guran borde klinga lite mer och tydligare.

Ha det gott
Gurano

Tackar Gurano! :) Det går att ordna! ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Shit vad häftigt detta var!

Jag är såld på den där svajjande prylen som ljuder i grundbeatet..Kryddningen runt den är skickligt gjord,grymt mysig lyssning detta.Dessvärre får jag inga ideer som jag brukar få då jag hör dina grejor,kanske lika bra det - den här står alldeles utmärkt på egna ben - snyggt!

Mike


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skönt var ordet :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Jay Thomas

  • Gäst
Shit vad häftigt detta var!

Jag är såld på den där svajjande prylen som ljuder i grundbeatet..Kryddningen runt den är skickligt gjord,grymt mysig lyssning detta.Dessvärre får jag inga ideer som jag brukar få då jag hör dina grejor,kanske lika bra det - den här står alldeles utmärkt på egna ben - snyggt!

Mike

Tackar Mike! :) Lite xtra krydda att du inte fick "för dig något". ;) Du brukar ju annars gå igång...


Skönt var ordet :P

/Marre


Tack Marre! :) Stråkföringen är väl inte något annat än utvecklingsbar... ;)