Kontrollrummet

Clemens feat Farisha - Take me home

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil


LÅTNAMN: Take me home
ARTIST:GRUPP: Clemens feat Farisha
GENRE:  Alternative
LÅTLÄNGD: 2:38
KOMPOSITÖR: Clemens & Farisha
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3


Samarbete med Farisha från USA. Arret får bli så här, men tyck till om det som dyker upp!  :)


Edit: Lite mindre essigt, flyttat sången lite närmre å mjukat upp lite, minskat reverb på pianot å höjt en aning + lagt till svag bas på sista "refrängen"


« Senast ändrad: 01.11.2013, 17:34:10 by Clemens »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fint intro. Vid 21 sekunder väntade jag mig en stor kraftig mörk röst och blev vid första lyssning besviken på att det var en liten flickas röst. Men jag vande mig redan vid andra lyssningen. Efter drygt en minut kommer ett piano. Skulle önska att det är mer likt ett piano men det är nog inte meningen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Shit C...you are ready for the world :) Allt gott O k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tror nån har lyssnat på Imogen Heap  ;) :lol: :wub:

Snyggt som attan detta. Har inget att komma med. Lite vassa T kanske om jag nu måste hitta nåt och det måste jag  :D

5/5

Micke


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter som huvudlåten med ledmotiv till en långfilm. Fint arrat och hon sjunger tjusigt. Du kan verkligen dina grejor.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Man väntar sig att det ska kicka igång nånstans, men när det inte gör det inser man att det inte ska det.

Det här en sån låt man måste lyssna fler gånger på innan avger sitt utlåtande.
Den här Faisha verkar ju va ett fynd. Hur får man tag i en sådan sångerska, genom utländska demoforum?
Sen är det också trevligt med någon som sjunger utan brytning (säger jag...)
Smakfullt arrat. Med luft, många skulle nog ha stressat igenom vissa partier.
Gillar det där 7-ackordet.
Slutet med bara sången känns inte helt rätt.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Trevlig lyssning så här efter lata dagar med sol och salta bad.
Du kan dina grejer helt klart, och tjejen är ett fynd :rolleyes:

Det här skulle kunna vara slutvinjetten på en dramafilm.

Snyggt!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Fint intro. Vid 21 sekunder väntade jag mig en stor kraftig mörk röst och blev vid första lyssning besviken på att det var en liten flickas röst. Men jag vande mig redan vid andra lyssningen. Efter drygt en minut kommer ett piano. Skulle önska att det är mer likt ett piano men det är nog inte meningen?


ja..liten flicka är det nog inte, ung kvinna stämmer nog bättre, tycker pianot låter piano, är en Boesendorfer fån Goliath, men var lite för blöt i första versionen vilket kanske bidrog...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Shit C...you are ready for the world :) Allt gott O k

Säkert lite för smörigt för din smak :D men man bockar!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag tror nån har lyssnat på Imogen Heap  ;) :lol: :wub:

Snyggt som attan detta. Har inget att komma med. Lite vassa T kanske om jag nu måste hitta nåt och det måste jag  :D

5/5

Micke

Har fixat till det vassa i sången, blev en aning bättre nu, eller? Har faktiskt inte lyssnat speciellt på IMH, tro det eller ej  :lol: :P men har säkert snappat något  :D  Skoj att du gillar!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag får lite associationer standard-radio-pop. (Det är harmoniskt, men lite upprepande av konventionella grepp :unsure: )

Fast samtidigt tycker jag det är trevligt att lyssna på, det är proffsigt utfört speciellt sångerskans insats och låten uppbyggnad. Lägg för sjutton ALDRIG på trummor mitt i. Det vore konventionellt ;) Jag kommer lyssna igen längre fram :)

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag får lite associationer standard-radio-pop. (Det är harmoniskt, men lite upprepande av konventionella grepp :unsure: )

Fast samtidigt tycker jag det är trevligt att lyssna på, det är proffsigt utfört speciellt sångerskans insats och låten uppbyggnad. Lägg för sjutton ALDRIG på trummor mitt i. Det vore konventionellt ;) Jag kommer lyssna igen längre fram :)

Bra!

Ja..så här är låten uppbyggd: Intro som aldrig uppreppas i låten 1.a versdel helt acapella, andra delen av första versen strings å syntpad. Instrumentalstycke piano, som aldrig upprepas. Andra versen bassynt i ters i första delen, bas å strings å syntpad i andra delen, slutet helt acapella.
Inte speciellt konventionellt uppbyggd alltså, men upplevs den trots allt som kommesiell så har jag lyckats..  :D
« Senast ändrad: 06.08.2011, 15:27:44 by Clemens »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är alltså inte låtens uppbyggnad som är konventionell :D

Snarare så är delarna, som jag skriver, proffsigt sammansatta. Jag tänker väl mer på harmoniken och andra beståndsdelar :) (Alltså ingen kritik, det är trevlig lyssning)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag får lite associationer standard-radio-pop. (Det är harmoniskt, men lite upprepande av konventionella grepp :unsure: )

Fast samtidigt tycker jag det är trevligt att lyssna på, det är proffsigt utfört speciellt sångerskans insats och låten uppbyggnad. Lägg för sjutton ALDRIG på trummor mitt i. Det vore konventionellt ;) Jag kommer lyssna igen längre fram :)

Bra!

Ja..så här är låten uppbyggd: Intro som aldrig uppreppas i låten 1.a versdel helt acapella, andra delen av första versen strings å syntpad. Instrumentalstycke piano, som aldrig upprepas. Andra versen bassynt i ters i första delen, bas å strings å syntpad i andra delen, slutet helt acapella.
Inte speciellt konventionellt uppbyggd alltså, men upplevs den trots allt som kommesiell så har jag lyckats..  :D

Ja, hur du fick detta till standard -radio-pop Divi har jag inte en aning om  :D Den här låten använder väl inga konventionella grepp?. Men du avslutar ju med en "unsure" smiley så du var väl inte riktigt säker där   :)

Okonventionell men absolut kommersiellt gångbar  :)

PS. Upplever sången som behagligare på T:na nu. (Det var inget större fel på T:na innan heller, men jag var ju tvungen att hitta nåt att gnälla på, bara för att  :lol:)

Micke


EDIT: Såg ditt förtydligande inlägg nu Divi. Då förstår jag vad du syftade på  :)
« Senast ändrad: 06.08.2011, 15:50:12 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag får lite associationer standard-radio-pop. (Det är harmoniskt, men lite upprepande av konventionella grepp :unsure: )

Fast samtidigt tycker jag det är trevligt att lyssna på, det är proffsigt utfört speciellt sångerskans insats och låten uppbyggnad. Lägg för sjutton ALDRIG på trummor mitt i. Det vore konventionellt ;) Jag kommer lyssna igen längre fram :)

Bra!

Ja..så här är låten uppbyggd: Intro som aldrig uppreppas i låten 1.a versdel helt acapella, andra delen av första versen strings å syntpad. Instrumentalstycke piano, som aldrig upprepas. Andra versen bassynt i ters i första delen, bas å strings å syntpad i andra delen, slutet helt acapella.
Inte speciellt konventionellt uppbyggd alltså, men upplevs den trots allt som kommesiell så har jag lyckats..  :D

Ja, hur du fick detta till standard -radio-pop Divi har jag inte en aning om  :D Den är låten använder väl inga konventionella grepp?. Men du avslutar ju med en "unsure" smiley så du var väl injte riktigt säker där  :lol:

Okonventionell men absolut kommersiellt gångbar  :)

PS. Upplever sången som behagligare på T:na nu. (Det var inget större fel på T:na innan heller, men jag var ju tvungen att hitta nåt att gnälla på, bara för att  :lol:)

Micke

He..he..bra!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det är alltså inte låtens uppbyggnad som är konventionell :D

Snarare så är delarna, som jag skriver, proffsigt sammansatta. Jag tänker väl mer på harmoniken och andra beståndsdelar :) (Alltså ingen kritik, det är trevlig lyssning)

Nä, uppfattade inte som kritik, men kritisk får man ju vara, hur som helst  :) Alltid kul att vända på saker och ting!  :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Här får man vänta på feedback..bra låt hur som helst :D

/Kramtamejfanheladan ^_^
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt skön låt och ett bra colab med väst man ser henne som en rebell med skateboard av någon anledning. Det finns ju massor att tycka rent inspelningsmässigt och inte minst strategiskt men jag tror att ni har åstadkommit det ni var ute efter så jag håller på det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Bra sångerska och kan egentligen inte klaga på något förutom att den är lite för kort.
Jag upplever dock mixen som lite hårt komprimerad. Sången blir stark i breaken för att sen ducka när det kommer andra ljud som konkurrerar. Tror det händer varje gång som det blir break, kanske kan sätta en längre releasetid på masterkompressorn eller släppa lite på ratiot?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter som huvudlåten med ledmotiv till en långfilm. Fint arrat och hon sjunger tjusigt. Du kan verkligen dina grejor.

Ja..blev nog lite mer "filmisk" än "låtsik"  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Man väntar sig att det ska kicka igång nånstans, men när det inte gör det inser man att det inte ska det.

Det här en sån låt man måste lyssna fler gånger på innan avger sitt utlåtande.
Den här Faisha verkar ju va ett fynd. Hur får man tag i en sådan sångerska, genom utländska demoforum?
Sen är det också trevligt med någon som sjunger utan brytning (säger jag...)
Smakfullt arrat. Med luft, många skulle nog ha stressat igenom vissa partier.
Gillar det där 7-ackordet.
Slutet med bara sången känns inte helt rätt.

Ja.. man får hänga en del på utländska forum...tror jag lyssnat genom ca tusen artister  :o å de man gillar sparar jag, har ett lager nu  :D. Man skulle lätt kunna göra ett välarrangerat slut men tycker det är kul att inte alltid "göra rätt" å det som förväntas.. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Trevlig lyssning så här efter lata dagar med sol och salta bad.
Du kan dina grejer helt klart, och tjejen är ett fynd :rolleyes:

Det här skulle kunna vara slutvinjetten på en dramafilm.

Snyggt!

/Marre

Jo.. Farisha har en ton i sin röst som jag gillar..kul att du tycker det funkar!  :)



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Här får man vänta på feedback..bra låt hur som helst :D

/Kramtamejfanheladan ^_^

He..he..  :wub:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt skön låt och ett bra colab med väst man ser henne som en rebell med skateboard av någon anledning. Det finns ju massor att tycka rent inspelningsmässigt och inte minst strategiskt men jag tror att ni har åstadkommit det ni var ute efter så jag håller på det.

Ser man henne med en väst :unsure: Jag vet inte riktigt vad jag var ute efter, men säger du att jag är rätt ute får jag lita på det :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Bra sångerska och kan egentligen inte klaga på något förutom att den är lite för kort.
Jag upplever dock mixen som lite hårt komprimerad. Sången blir stark i breaken för att sen ducka när det kommer andra ljud som konkurrerar. Tror det händer varje gång som det blir break, kanske kan sätta en längre releasetid på masterkompressorn eller släppa lite på ratiot?

Ja..tror leaden ligger ( sjungs) lite starkare i breaken å när stråkarna kommer in sjungs det lite svagare faktiskt..men skall testa å släppa lite på kompressorn så får man se..ja kort är den  :)   


Jay Thomas

  • Gäst
Vackert och "kristalligt" så det förslår! :)
Sångerskans röst tilltalar mig rejält! :) Dock tycker jag mig höra lite "Robynska S", mjukvassa fortfarande.

Arret funkar kanon, avskalat och ändå maffigt. Misstänker att Mr Pershing ligger bakom någonstans? ;)

Får lite Lauri Anderson/Imogen Heap-vibbar när hennes röst multipliceras. :)



Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Allt har väl redan sagts, riktigt bra och bra sång.
Vissa andningar känns lite störande, t.ex. vid 37 och 120. Hon borde klara hela frasen utan andningen där.
/Anders


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt bra. Tänkte på två saker.

1. Kändes som allt kom på en gång i början. Varför inte vänta lite med körerna?

2. Kanske använda ett par stycken andra flickor från din lista till körerna?

Svinbra!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vackert och "kristalligt" så det förslår! :)
Sångerskans röst tilltalar mig rejält! :) Dock tycker jag mig höra lite "Robynska S", mjukvassa fortfarande.

Arret funkar kanon, avskalat och ändå maffigt. Misstänker att Mr Pershing ligger bakom någonstans? ;)

Får lite Lauri Anderson/Imogen Heap-vibbar när hennes röst multipliceras. :)



Pershing bakom en del men även Goliath, som har lite mer sträva å verklighetstrogna stråkar. Ja fortfarande lite "essigt" men tror jag kan leva med det  :)Men man börjar ju så smått bli sugen på ett " riktigt" stråkbibliotek...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Allt har väl redan sagts, riktigt bra och bra sång.
Vissa andningar känns lite störande, t.ex. vid 37 och 120. Hon borde klara hela frasen utan andningen där.
/Anders

Tjena!

Skulle väl kunna köra en gate där kanske, men aktar mig en del för att bort det naturliga som finns där trots allt  :)

Hörs C


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Väldigt bra. Tänkte på två saker.

1. Kändes som allt kom på en gång i början. Varför inte vänta lite med körerna?

2. Kanske använda ett par stycken andra flickor från din lista till körerna?

Svinbra!

Skoj att du gillar! f-n, ge mig inte ågren nu  :D


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Väldigt tjusigt spår, både sång och melodi. Stämmorna är himla snyggt lagda.

Måste jag välja hackkyckling så var jag inte helt tokig i pianobreaket i mitten, men inte så att jag kan förslå någon ersättare på rak arm. Helmysigt!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Väldigt tjusigt spår, både sång och melodi. Stämmorna är himla snyggt lagda.

Måste jag välja hackkyckling så var jag inte helt tokig i pianobreaket i mitten, men inte så att jag kan förslå någon ersättare på rak arm. Helmysigt!

Skoj att du gillar! Pianobreaket kommer inte bytas ut, så det e lungt!  :D


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fint colab. Tjejen har bra röst å låten är hur bra som helst. Ibland tyckte jag dock att rösten drunknade i stråkarna och i början av verserna där det finns en röst "bakom" sången... där får jag en lätt sjösjuk känsla.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt! Kanonbra sång - både lead och stämmor! Underbara harmonier.
I avsnittet med solopiano (efter ca 71 sek) skulle jag vilja haft med lite av det
steel-guitarliknande instrumentet(?) från introt! Själva sångnivån upplever jag dock lite ojämn.
I början av verserna stark och senare sjunker den tillbaka och konkurreras nästan
ut av övriga instrument.....
Sjunger hon "Buy me a home" på slutet? Kunde i så fall kanske användas som reklam
för någon mäklarfirma....?  :rolleyes:
Skämt åsido - väldigt proffsig produktion med bara ett par "pytteanmärkningar" ovan!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten