Kontrollrummet

Extern hårddisk sabbar!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sedan ett par år haft en extern hårddisk på 750 GB av märket Western Digital och modellen är My Book Studio Edition II. Valde den då den hade firewireanslutning som ju skall vara snabbare än USB2 och dessutom behövde jag USB-portarna till annat. Redan från början problem med att XP inte ville vidkännas den nya enheten med firewire men väl med USB. Efter mycket letande på olika fora hittade jag till slut detta: att testa disabla 1394 Net Adapter i Network Connections, vilket jag gjorde. Frid och fröjd, bootning och t o m spela gamla stora Gigastudio-samplingar från den externa, ex-störda hårdisken funkade. Detta ända till häromdagen då jag gjorde en massa backups som skulle läggas över på disken. Överföringen gick trögt, stannade vid 10 sek kvar t ex och hela datorn frös. Uppdaterade en massa drivrutiner, vilket förvärrade problemen. FW-kopplingen fungerar ö h t inte nu och i USB-kopplat läge kommer bootningen till BIOS-läge för att sedan frysa där. F-n man köper ju inte en hårddisk för 1700 som man manuellt måste koppla in och ut strömförsörjning el USB-sladd till för att datorn skal boota!?
Nån som har nån idé??
« Senast ändrad: 02.08.2011, 15:08:29 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om du inte har operativsystemet installerat på den disken utan på en annan hårddisk, kan du väl koppla ur den externa och sen starta datorn och då allt är igång koppla in den externa disken via USB.

Är inte det ett alterantiv?
« Senast ändrad: 02.08.2011, 15:12:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo men, tänkte den kunde få vara inkopplad hela tiden som en "slavande" intern hårddisk, som när FW-kopplingen funkade. Måste man manuellt koppla in och ur disken varje gång man startar datorn vid USB-anslutning? Operativet ligger på "C:" på en av de två interna diskarna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo men, tänkte den kunde få vara inkopplad hela tiden som en "slavande" intern hårddisk, som när FW-kopplingen funkade. Måste man manuellt koppla in och ur disken varje gång man startar datorn vid USB-anslutning? Operativet ligger på "C:" på en av de två interna diskarna.

Något har hänt så att den upplevs som primär disk som den ska boota på verkar det som...
Vad har förändrats, jag menar, har det fungerat tidigare? Jag har inte det problemet med en extern USB-disk.

Kan du ändra i bios (vid start) vilken disk den faktiskt ska välja att boota på, så att den inte ens försöker boota på USB-disken?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Inte ovanligt att FW kortet som sitter inbyggt i kabinettet lackar ur. Finns garanti så byts det ut, men allt på hårddisken riskerar att försvinna. Vet ju inte om det är det som är felet på din, men om så är fallet är det relativt enkelt att ta ur hårdisken ( i vissa fall får man bryta sönder plasten ) å köpa ett nytt kabinett för ett par hundra..
Finns många inlägg om WD-boken på alla möjliga forum, där den lagt av... :(


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Max: Bootordningen är:
1) Diskettstation (jo, jag har kvar den!)
2) Intern Hdd 1 med XP
3) CD/DVD-enheten
USB/FW-anslutningar finns ö h t inte med på listan...  Men kan den välja detta ändå!?

Clemens: Jo, där ser man vad "bäst i test" och liknande är värt, en timme micklande hos någon "expert"
medan långsiktig användning och hantering, viktigt när det gäller backup, ingen bemödar sig med att bedöma. Tröttnade på tidningen Studio bl a pga detta, blev som en reklamblaska...Jättefin design och belysning har den ändå  :rolleyes: <_<
Skall in och köpa en ny FW-kabel för att se om det kan vara fel på denna.
Garantin är väl förverkad, inköpt 2008. Vågar inte bryta upp den. Lutar väl åt en ny extern disk i värsta fall. Tacksam tips!

Tack för snabba svar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Max: Bootordningen är:
1) Diskettstation (jo, jag har kvar den!)
2) Intern Hdd 1 med XP
3) CD/DVD-enheten
USB/FW-anslutningar finns ö h t inte med på listan...  Men kan den välja detta ändå!?

Clemens: Jo, där ser man vad "bäst i test" och liknande är värt, en timme micklande hos någon "expert"
medan långsiktig användning och hantering, viktigt när det gäller backup, ingen bemödar sig med att bedöma. Tröttnade på tidningen Studio bl a pga detta, blev som en reklamblaska...Jättefin design och belysning har den ändå  :rolleyes: <_<
Skall in och köpa en ny FW-kabel för att se om det kan vara fel på denna.
Garantin är väl förverkad, inköpt 2008. Vågar inte bryta upp den. Lutar väl åt en ny extern disk i värsta fall. Tacksam tips!

Tack för snabba svar!
Har själv brutit upp, ingen fara om man inte ta till storsläggan, det är ju bara själva höljet man sabbar, hårddisken behöver man inte röra  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Problemet är förmodligen att din dator stannar upp och filosoferar kring din hårddisk. Det är nåt i den kedjan.

Skulle tagit ut den och slängt in den som stationär disk i datorlådan. Troligen sata.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Clemens: Fick inte tag i FW-kabel idag men nytt försök imorgon. Tycker som sagt det borde funka med USB-kopplingen ändå.

Dividend: Ja, varför gör den det? Varför skulle en enhet som inte ens är med i boot-ordingen störa denna? Har tyvärr ingen ytterligare SATA-plats.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Clemens: Fick inte tag i FW-kabel idag men nytt försök imorgon. Tycker som sagt det borde funka med USB-kopplingen ändå.

Dividend: Ja, varför gör den det? Varför skulle en enhet som inte ens är med i boot-ordingen störa denna? Har tyvärr ingen ytterligare SATA-plats.

Hade ju åxo en Wd bok, min började med att bli långsam, för att till slut lägga av, både FW å USB, sitter ju på samma kort om jag kommer ihåg rätt, och när kortet lägger av så hittar inte datorn disken...men man kan ju alltid hoppas att det är något annat.... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hade ju åxo en Wd bok, min började med att bli långsam, för att till slut lägga av, både FW å USB, sitter ju på samma kort om jag kommer ihåg rätt, och när kortet lägger av så hittar inte datorn disken...men man kan ju alltid hoppas att det är något annat.... :)

Jaha, de låter som det får bli en ny extern hårddisk. Surfat runt lite och vad gäller problem med bootningen tycks det fungera för de flesta att stänga av Legacy USB support/detect i BIOS. Prövade detta och ena stunden gick det andra gången gick det att boota också men då var jag tvungen att dra ur USB-kabeln och in med den igen för att XP skulle hitta disken.  :mellow: Näh! Får bli en ny disk. Seagate har alltid funkat i andra sammanhang och antar att de gör bra externa diskar också. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om du ändå kan kopiera över det som nu finns på externa disken till annat media kan du väl testa att formatera den helt från början och börja på ny kula med att skapa en eller annan partition som du kan fylla. Hur beter den sig då, likadant? Kanske fungerar den då om du en gång lyckas tömma informationen i MBR (Master Boot Record) på den externa disken och sen skapar en MBR på nytt enligt gängse rutin.  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Visst, jag kan testa men den lär knappast bli stället för säkerhetskopierade projektfiler igen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Blev en Seagate Portable 2TB. 699:- på Elgiganten.



So far (not very) so good.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena
Det kanske är ditt FW kort som packat eller drivarna till det, förmodar att det är ett onboard kort. Om du har en ledig pcie plats så köpte jag två pcie fw kort på kjell och kompany när dom sålde ut dom. Jag köpte helt enkelt dom två sista dom hade för dom kostade bara 80 spänn styck så det kändes lite rätt  :D. Det ska vara TI chipset på dom och ett av dom lär nog ligga kvar i lådan till tidens slut  :D så om du vill testa så hör av dig. Jag menar om du har mycket på den där disken du vill ha kvar. Jag kan nog hjälpa dig att operera ut hårddisken oxå om det skulle bli aktuellt jag menar om det inte går att få igång den över fw. Hårddisken kan du då koppla till en usb låda (jag har en ledig som jag använder till sånt som du kan låna ett par dagar) och tanka över filerna till din nya.