Forum > Demolåtar

Skatön. Helt ny inspelning... Och mix nr 2...

(1/12) > >>

Håkan Nilsson:
Skatön
Text Susanne Jansson, musik Håkan Nilsson.

Idag är det sommarens första dag
Sa vi där vi närma oss strand
Vinterns hårt knutna näve hade blivit för svag
Och där låg våren som i en öppen hand

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar
På vattnet låg isflak som vintern glömt kvar
Visst finns det väl frid i trolska små sjöar
Men var min längtan en fråga
Blev havet dess svar

På Skatön med dig i lä vid en sten
Den stunden i hjärt
Havet låg öppet, och vinden var len
Var jag vaken i en dröm som jag drömt?

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar...

Blev så lycklig vid ljudet av vågskvalp mot strand
Hur ska jag förklara för dig
Men så insåg jag plötsligt när du tog mig i famn
Att du kände det samma som mig

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar...

MaxB:
Ljudet är bra i mina lurar. Traditionellt uppbyggd låt gör att den inte är så spännande och det behövs ju inte, utan istället trygg med harmisarna. Bra spel på instrument. Är det alltså uppmikade trummor som du mikat upp?
Sången skulle på en "succeplatta" framföras av någon annan stämma, säger jag men jag tycker själv det är så kul att sjunga att jag inte skulle bry mig om en sån kommentar från nån.

Håkan Nilsson:

--- Citat från: MaxB skrivet 02.08.2011, 07:45:36 ---Ljudet är bra i mina lurar. Traditionellt uppbyggd låt gör att den inte är så spännande och det behövs ju inte, utan istället trygg med harmisarna. Bra spel på instrument. Är det alltså uppmikade trummor som du mikat upp?
Sången skulle på en "succeplatta" framföras av någon annan stämma, säger jag men jag tycker själv det är så kul att sjunga att jag inte skulle bry mig om en sån kommentar från nån.

--- Slut citat ---
Samma för mig ang sång, låtarna är ju mitt liv, jag vill ju sjunga dem själv. Kanske jag borde sjunga den här lite annorlunda, det här var sista låten jag sjöng igår så det kanske blev rossligare än nödvändigt?
Trummorna är gamla Tama Superstar, inspelade hemma hos mig i kåken, fyra mickars Glyn Johns-teknik. Kan nog säga att det knappast existerar trummor som låter bättre, 24" kagge... EV 868 på kaggen, Sennheiser E906 på virvel, TLM102 ovanför o NT2-A på golvpukssidan.
Traditionellt uppbyggd? Hm, tror knappast det finns nån som klarar att ta ut vilka grepp jag kör på gitarren utan att jag visar dem. Tycker själv att den här låten o soundet inte liknar nåt annat jag hört. Jag använde SRV´s cd "Couldnt stand the weather" som ljudreferens, tex låten Cold Shot, för att få lagom mycket botten och topp. Att få till master-eq tycker jag alltid är det svåraste. Mängden lågbas är ju hårfin att justera, både på de separata spåren och mastringen, lite för mycket så bara rasslar det i vissa ljudanläggningar. Nu har jag tänkt pressa 1000 cd o sälja, så det är extra noga med ljudet. Jag måste ju få till ungf samma ljud på alla låtar oxå. (Gulp!)  :blink:

acghovia:
Fin ljudbild/mix och jag tycker du har en personlig, rätt skön röst, lite åt Pugh-hållet.....
Tycker nog att trummorna är lite för dominerande, lite för många likartade virvlar.
Trumljudet i sig är annars snyggt. Bra låt med bra text.
/Anders

Håkan Nilsson:
Lyssnade igen med vilade öron, och det var nog väl mycket trummor. Ändrade det mesta som Dr Loop föreslog.

Rösten fick en liten dipp vid 1 khz.. Boosten vid 3,2 behöll jag. Suverän ordination av doktorn, stooort tack, det var nåt jag aldrig testat.
Elbasen fimpade jag helt linesignalen på. Högtalarljudet är enbart min lilla Fender Hotrodcombo på 40 watt, rena kanalen, väldigt låg volym, sen mickat mde en AKG D112 och skickat genom elbaspreseten på ny TC C300 kompressorn. Boostade basen lite vid 1,3 khz..
OH fick en mkt lätt kompressor och drogs ner i volym. Testade att sänka dem mer ändå en sväng, men då tappade låten livet helt. Vi vill fortsätta hylla Keith Moon.
Elgitarrerna boostade jag lite vid 3,6. Sänkte dem lite på sångverserna.
Höjde den ensamma akn aningen.
Gjorde diverse andra pytteändringar.
Slutligen körde jag ihop det lite hårdare vid masteringen.

Hoppas det låter mer färdigt nu... B)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion