Forum > Demolåtar
Skatön. Helt ny inspelning... Och mix nr 2...
MaxB:
Spontan kommentar vid en lyssning i "sådär"-hörlurar nu:
Trummorna är bredare i ljudbilden än de borde vara (cymbal till höger 80 sek in som exempel) med denna placering av trummorna längre bak i ljudbilden. Jag föreställer mig att gitarrerna på sidorna är närmare mig som lyssnar. Basen låter som den är där den ska vara, längre bak.
Om basen och trummorna i ljudbilden är placerade på ungefär samma ställe, bakom gitarrerna, borde nog inte cymbalerna ligga så långt ut på sidorna. Smalna gärna av trumsetet i ljudbilden.
Det är kul att göra musik, märks att du också tycker det!
Tokai:
Kompetent spelat och inspelat. Ser att du hyllar Keith Moon. Fantastisk trummis. Munspelspartiet tycker jag känner igen i nån Wholåt. Kommer inte på vilken.
Den här Glyn Johns tekniken har blivit populär. Används den inte av Amy Winehouse på skivan Back to black, speciellt låten Rehab?
Strax innan slutet, när det liksom börjar om igen, upplever jag som ett famlande, känns inte helt solklart.
Lyckliga du som kan spela in ett helt band. Teknikintresset är klart imponerande.
Håkan Nilsson:
Tack ska ni ha! Keith Moon var den första musiker som jag verkligen blev imponerad av, jag var i åtta-årsålderna när det brakade lös med Who och Hendrix osv. Fast jag blev aldrig trummis... Keith Moon var grym att lira, helt egen stil. Live körde han helt utan hihat, han hade en crash där i stället...
Det mesta av trumljudet på det här kommer från en TLM102 ovanför setet, man får rikta den så att det kommer "lite för lite" av vivreln med, sen ökar man på den med virvelmicken. På golvpuk o ridesidan har jag en NT2-A i omni... Skulle vilja ha en till TLM102, men pengar?
Har testat olika utpanoreringar. Max utpannat i min burk är 63, man brukar föreslå kl 3 (45 i min burk) panorering på Glyn Johns, här breddade jag lite mer, de står på 55. Drar jag ihop dem mer tycker jag det blir tråkigare, lite åt monohållet. Ridecymbalen går ju in ganska mycket även i den oh som sitter rakt ovan setet, lika hihaten låter över till puksidan. Ju längre avstånd från tex golvpukan till sidemicken, ju mer mono blir det även om man panorerar ut fullt. Jag sätter sidemicken så den kommer ungf 30 cm från både golvpukan o riden. Har trummisen en crash alldeles bredvid golvpukan funkar inte det här alls, då blir det för mycket crash o för lite ride. Då får man tvinga trummisen att ha crashen annorlunda, så den hamnar lite längre från micken än riden, kanske 45 cm.
B)
Jag har aldrig försökt planka nån musiker eller låtskrivare, men är det nåt jag hör lite grann i en del av mina låtar när de är färdiga så är det The Who, Pete Townsends låtskriveri. Såg dem i Globen för typ 13 år sen, helt överjävligt bra.
MaxB:
Inte för att jag är nån expert så jag spånar vidare. Om bredden inte stör dig så glöm det jag skriver.
Funderar, om man tycker det är för stor bredd, om det skulle gå att lägga kopia av samma trumspår - eq:ad bara för att cymbalerna ska höras och ratta denna kopia smalare i ljudbilden.
På de ordinarie utpanade trumspåren kan man då eq:a bort frekvenser där Cymbalerna hörs mest så att man inte upplever att de ligger för långt ut.
Döm ut mina idéer experter! :P
Jag spånar troligen som en galen man...
Håkan Nilsson:
Alla tankar o ideer är intressanta. Jag tror jag kan kopiera ett helt spår, men är inte säker. Jag kom alldeles nyss på hur enkelt det är att klippa in tystnad på enstaka spår. :lol: Helt nytt för mig! Men jag ville ta bort ett par fula trumfill och det gick ju bra...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida