Jag vet inget om Cubase iom att jag kör Logic men jag har nyligen köpt win 7 för att prova. Jag inte gjort musik med win7 så det vet jag inget om ännu men i övrigt så är jag positivt överraskad, dvs om man bortser från den tid det tar att installera win som är avsevärt mycket längre tycker jag om man jämför. Jag kör båda osen på mac med bara köpt programvara så det är ingen kass crackad kod som ligger och bromsar kan jag garantera. Men visst är det konstigt att det kan gå fortare att installera osx på en PC än win

.
Problemet är precis som ni säger att macar är så förbaskat dyra så för motsvarande peng som en mac kostar kan man förmodligen få en bra PC som inte krånglar. Sen är det ju det här med grafiken som väl mac sidan ännu inte riktigt hunnit ifatt, det finns ju en anledning till att dom flesta riktigt seriösa spelarna kör PC.
Alternativet är ju att göra som jag om man vill köra osx billigt men det kräver lite läsa på så att säga. Min hårdvara bygger på ett Asus P6T-SE moderkort, en i7 930 processor, ett Sapphire hd 5750 grafikkort, Sata diskar och två SSD samt 6 gig 1600 minnen. Den rullar på fint på båda och på macsidan även med nya Lion, jag har bara två - tre extra drivers/kext och en bootloader för att det ska funka som inte ens är installerade i OSet utan i rooten och en extra mapp så det är i princip orört.
En bra grej med det här är att jag fortfarande kan köra mina m-audio delta 1010 och 44 ljudkort trots att det inte finns PCI platser på moderna macar längre.
Kort sagt mac är jäkligt bra alltså men jag tycker att win 7 rullar på riktigt bra så jag vet inte riktigt vad man ska rekommendera. Man får nog mer PC för pengarna trots allt det tror jag i alla fall. Ett bra alternativ på mac sidan kan väl vara server mac minin för lite under 10 000 som väl är det billigaste mest kraftfulla dom har för dom pengarna. Men då måste man ju ha skärm och den (minin) är väl näst intill helt omöjligt att mecka med själv.
Grejen är ju den att apple oxå uppgraderar i takt med att de kommer nya grejor så att pröjsa + 20 000 för en maskin som ersätts med en ny 25-50 % snabbare inom ett par år måste nog kännas surt. När mac gick över till intel processorer så kan jag tänka mig att dom som köpte dom sista mac pro med den gamla processor typen verkligen gjorde en kass affär iom att det blev en sån enorm skillnad i prestanda. En sån gammal g5a även om den har dubbla processorer och är av sista generationen har inte en chans mot min gamla hackmac.
Ursäkta det blev långt och förvirrande kanske men som sagt det är svårt att rekommendera iom att det är så mycket pengar för en mac.