Kontrollrummet

Bribedant - Edgar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
LÅTNAMN: Edgar (3/4 klar ungefär)
ARTIST/GRUPP: Bribedant
GENRE: Progressive
LÅTLÄNGD: 5:20
KOMPOSITÖR: The Talented Mr Tidelius
PRODUCENT: Bribedant
MEDVERKANDE: Mr T. - låtidé text&sång, ak git. Mr. Bribed Ant - Keys, en jvla massa pyssel+arr&prod
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

En av förhoppningsvis fler kommande progg låtar i klassisk stil.
Kompositören (icke KR medlem) har satt 'demo' akke gurorna på ett så märkligt sätt att det är omöjligt att återupprepa. Men jag börjar tycka det håller hela vägen. Eller?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väldigt snyggt sound om än torrt i denna version och snygg övergång mellan de olika delarna.
Vid första lyssning tyckte jag det låter för upprepande från 100 fram till 160 sen lägger jag märke till att jag gillar de transparanta övergångarna och blir nyfiken att lyssna igen, för att höra; "när försvann gitarrerna", "när kom trummorna in egentligen"...
Jag tycker efter några lyssningar att något mer ska vara delaktigt i partiet 100-160 men vet inte vad. Det finns en massa pyssel+arr&prod även där men i mina öron låter det som något mer ska till - nån happening eller något mer, som omväxlar det partiet. Om man lyssnar på Genesis i liknande partier finns något mer som ger dragningskraft.

Det är torrt sound som kanske ska blötas ner lite med reverb
Det är skön balans mellan ljuden (instrumenten och sång)
Det är mycket bra balans (vol, eq) i hela låten hela tiden.
Det är bra gjort.

Vem är Edgar?
« Senast ändrad: 30.07.2011, 07:59:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Var lite Dream Theater stuk på denna låt, helt ok.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön låt riktigt friska drag och kul instrumenterat. Man ska nog inte tänka Genesis när man lyssnar även om en del partier på Keyboard var åt det hållet. Hela ljudbilden är annorlunda med en nära röst och allt annat än dominerande trummor och bas.
Snyggt
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Suveränt! Snyggt med det ganska torra soundet. Oj, nu händer det roliga grejer! Mycket ingredienser här, men det flyter på ett snyggt vis. Pink Floyd-skickligt även detta.
Jag blir nyfiken på vilken sångmick som använts?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktigt bra framfört det här..
Finurliga melodier och bra spel,visst hör man lite Genesis influenser,men även lite Beatles oxo.
Kanske att det kunde riva till lite i sången någonstans och lite högre bas,annars skitbra..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Så snygg produktion. Jag kan inte genren så jag vet inte hur det "ska" låta men för mig passar det fint såhär halvtorrt. Sköna vändningar och välspelat/sjunget rakt igen. Tipptopp.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag tycker efter några lyssningar att något mer ska vara delaktigt i partiet 100-160 men vet inte vad.
Vem är Edgar?
Det är lite tunt med elgura. Ett riktigt  proggnördigt solo kanske.
Den där Edgar ja, får se om han dyker upp i fler låtar  ^_^

Man ska nog inte tänka Genesis när man lyssnar även om en del partier på Keyboard var åt det hållet.
Nä, det ska helst inte bli ytterligare ett Genesisplagiat liksom. Däremot finns det nåt väldigt tilltalande i den lite torra ljudbilden från G's plattor från mitten av 70talet. Och även andra bra progg vinyl, t.ex Gentel Giant, England.

Jag blir nyfiken på vilken sångmick som använts?
Micken är ingen klassiker. JJLabs stormembranare från JAM. Däremot så sitter det en riktigt bra kanalstrip mellan mick och ljudkort... Vars namn jag tappat. Knallröd rackare med en suverän kompressor.

Riktigt bra framfört det här..
Finurliga melodier och bra spel,visst hör man lite Genesis influenser,men även lite Beatles oxo.
Tackar. Träffsäkert lyssnat också

Så snygg produktion. Jag kan inte genren så jag vet inte hur det "ska" låta men för mig passar det fint såhär halvtorrt. Sköna vändningar och välspelat/sjunget rakt igen. Tipptopp.
Najs, ger råg i ryggen  B)

Ska pyssla vidare med Edgar. Skarp sång, riktig bas, ordentlig mix.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist