Kontrollrummet

karl-moonlight midlands

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN:moonlight midlands
ARTIST/GRUPP: karl
GENRE:melancholy
LÅTLÄNGD: 3:09
KOMPOSITÖR: karl
INSPELNINGSÅR: 2011
PRODUCENT: karl
FORMAT: mp3

En låt med lite udda vändningar men efter ett tag känns dom naturliga  :unsure:  B) funkar funkar inte???
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det fungerar - jag tycker gitarren är för långt borta i rymd, då bas är så mycket närmare eller ligger bredare (så att basen upplevs mycket närmare).

Mina tankar går till Stewe Hackets soloproduktioner...
PS Nu har jag skapat både wav och mp3 av de två cd-skivorna.

Edit: Vid 100 och 155 går lågbasen riktigt lågt. Vad är det du använder? Den är genom hela stycket mer påtaglig på höger sida... är det tänkt så eller blev det så?
« Senast ändrad: 30.07.2011, 07:51:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
hej
Jag lyssnar med världens sämsta lurar genom min mobil, så jag kan inte säga så mycket med precision. Vändningarna är ok, misstänker att du vill ha lite "disharmoniska" klanger i slingan...så upplever jag det hela i alla fall. Jag tycker dock att trudelutten inte står på egna ben - det behövs nåt mera, typ sång eller ett instrument med ett uttalat tema.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fina harmisar. Lite spooky med kyrkklockan som kanske inte måste ligga på hela tiden. Brittisk deckare från 50-talet är bilder som dyker upp men tidlöst på ett coolt sätt. Skickligt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Snyggt spelat och snygga ljud. :) Däremot blir det lite väl mycket "rondellkörning", låten kommer inte riktigt ur "loopen", tycker jag.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Brittisk deckare från 50-talet
:D

Intressant minsann. Som ett spännande omslag på en bok man funderar på att läsa  :ph34r:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Mästerligt! Pink Floyd-klass! Inte för att det skulle vara en pastish på PF musik, men lite i deras stil, så här kunde en konsert börja. att det inte händer mer, att låten "inte kommer ut ur rondellen" är för mig det snygga. I nästa låt kommer det helt andra grejer...
Vilket gitarrljud, vilket snygg anslag! Och basen, hur lågt går den, och vad är det, strängar eller en synth? Låter väldigt bra i mina AT ATH-M50l. Att höra det här i ett maffigt PA vore nåt... Grymt skickligt tycker jag!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Wow....allt ifrån Hackett,50-tals deckare till Pink Floyd  :unsure: B) tackar för responsen och gör nog en del ändringar... Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Svara gärna på funderingarna i form av frågor.
Vad spelar basen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Svara gärna på funderingarna i form av frågor.
Vad spelar basen?
Ok sorry, basen är en freetless från Trilogypluggen (Spectrasonic's) och den går djupt ned, den lägsta tonen i den här låten är typ A1 110Hz och det är ju lågt  :o .....klockan ska bort lite grann i början men tänkte lägga på ett annat sound där också...I mina burkar ligger allt i mitten men funderar på att lägga ut det lite åt sidorna, gitarrerna är det enda som har något reverb på sig...skum låt som dök upp men känner ändå för att släppa fram det som kommer  :unsure: :mellow: och så givetvis mellotronflöjterna från Sonic Synth, tycker dom låter förbaskat bra och då jämfört med äkta vara :)  Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Harmonimässigt funkar det alldeles utmärkt. Jag saknar bara något som binder ihop det hela, exempelvis en vandrande bas som kliver omkring i ackorden, slår på ettan och trean. 


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Dom udda vändningarna älskar jag. Intrikata ackordföljder. Man kan väl inte säga att låtstycket inte får en att hoppa och dansa precis. Upplevs faktiskt som begravningsceremoni.
Efter ungefär halva låten kan jag tycka att dova pukor och dito cymbalcrasher på väl valda ställen skulle kunna komma in och förstärka. Kanske ev en kyrkorgel?
Tungt, lite ledsamt men ändå vackert är mina slutord


Utloggad acghovia

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Underbara harmonier och ett spännande arrangemang!
Jag har hört dig sjunga och jag är övertygad om att det skulle lyfta ytterligare med sång till detta.
/Anders


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Helgrymt. Älskar alltihop som det är. Har du ingen speedysharelänk så jag kan skryta med den på facebook?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker ackordsprogressionen känns intressantare än vanligt, trevligt att följa. Harmoniskt tilltalande utan att vara konventionellt (inte för att det är det vanligtvis).

Det behövs ingen sång. Däremot skulle jag gärna höra ett soloinstrument, fiol eller distad gura som bygger vidare (ett solo) på fundamentet här!

Trevligt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får man gå en lektion i harmonilära kanske :unsure:  :wub: onödigt bra!  :) Tycker den funkar ypperligt så här...


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
91:an ,är inte tillräckligt om och kring mig för att lista ut en walkingbass till denna, kul att harmisarna funkade för dig ;)

Tokai, jag har melankolin med mig i livet så det blir vad det blir...tack för funderingar / k

acghovia, jag har så mycket sång på G på andra låtar jag jobbar med så ibland kan det vara skönt att inte ta till den...... allt gott / karl

Håkan, nej inga externa länkar ännu men skitkul att du gillar.....tack / k

Dividend, kul att du tycker att harmonierna utvecklats ;) för ibland känns det som om man skriver samma låt om och om igen :) allt gott / k

Clemens, med smicker kommer man ingenstans med mig  :ph34r: du har tillräckligt koll redan  :wub: / Ok

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se