U2 släppte en massa plattor under 80-talet. Personligen tycker jag de är övervärderade och hade det inte varit för David "The Edge" Evans underfundiga spel så hade jag aldrig lyssnat. Men de hör ju hemma i den här tråden... ;P
Bruce Springsteen - "Born in the USA". Har aldrig gillat hans sång men han är en bra poet (även om han inte tar ut svängarna som Patti Smith).
Johnny Thunders - "In cold blood". Djupare än så här kan man inte vara i "stora H-träsket" och samtidigt klara av att få nånting gjort i inspelningsstudion (knappt). En klassiker...

Pretenders - "Pretenders", "Pretenders II", "Learning to Crawl" och "Get Close".
Joan Jett - "I Love Rock'n'Roll". Ja, jag gillade Runaways...trivialt enkelt. Kul att JJ fortsatte.
Coroner - "R.I.P", "Punishment for Decadence" och "No More Color". schweizarna kunde åxå.
Att döma av tråden hittills så var inte syntmusiken så dominant under 80-talet som man tycks tro. Däremot pushade nog media (MTV bl a) mycket av vad som skulle vara "populärt" och "inne" med hjälp av en "liten slant" från de stora skivbolagen.