Kontrollrummet

80-talet, gilla eller inte?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
U2 släppte en massa plattor under 80-talet. Personligen tycker jag de är övervärderade och hade det inte varit för David "The Edge" Evans underfundiga spel så hade jag aldrig lyssnat. Men de hör ju hemma i den här tråden... ;P

Bruce Springsteen - "Born in the USA". Har aldrig gillat hans sång men han är en bra poet (även om han inte tar ut svängarna som Patti Smith).

Johnny Thunders - "In cold blood". Djupare än så här kan man inte vara i "stora H-träsket" och samtidigt klara av att få nånting gjort i inspelningsstudion (knappt). En klassiker... :P

Pretenders - "Pretenders", "Pretenders II", "Learning to Crawl" och "Get Close".

Joan Jett - "I Love Rock'n'Roll". Ja, jag gillade Runaways...trivialt enkelt. Kul att JJ fortsatte.

Coroner - "R.I.P", "Punishment for Decadence" och "No More Color". schweizarna kunde åxå.

Att döma av tråden hittills så var inte syntmusiken så dominant under 80-talet som man tycks tro. Däremot pushade nog media (MTV bl a) mycket av vad som skulle vara "populärt" och "inne" med hjälp av en "liten slant" från de stora skivbolagen.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Återupplivar den här tråden med två gamla godingar  :D





Alphaville - Lassie come Home


Duran Duran - Save a Prayer


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom


En av mina favoriter...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jonnerstone: Då måste du gillat Duran Duran's "The Chaffeur".

grym låt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jonnerstone: Då måste du gillat Duran Duran's "The Chaffeur".

grym låt.

Självklart! Plus att man fick se lite bröst i slutet på videon, det var oerhört uppskattat på den tiden  :lol: (åldern har dock inte förändrat detta faktum  ;))

Var/är ett stort fan av Duran Duran. Kan ju kanske undra lite idag vem som tog beslutet att nästan alltid lägga på flanger/chorus på Simon Le Bon's leadvox. Han var ju inte alltid den tonsäkraste leadsångaren och dessa effekter gjorde ju kanske inte saken bättre :D Men det blev ju en stor del av deras sound så det kanske var ett genidrag, who knows?   :unsure: :)

Såg dom live på Roskilde 2005. Det var en riktigt nostalgitripp och en hitkavalkad av sällan skådat slag. Simon sjunger dessutom mycket bättre idag än vad han gjorde då.
« Senast ändrad: 20.05.2012, 16:15:04 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan ju kanske undra lite idag vem som tog beslutet att nästan alltid lägga på flanger/chorus på Simon Le Bon's leadvox. Han var ju inte alltid den tonsäkraste leadsångaren och dessa effekter gjorde ju kanske inte saken bättre
Minns att den där enda raden han sjöng i Do they know it's Christmas gjorde mig till ett Duran Duran fan också. Rösten var lite hes och sprack på precis rätt sätt i rätt ögonblick.

 :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kan ju kanske undra lite idag vem som tog beslutet att nästan alltid lägga på flanger/chorus på Simon Le Bon's leadvox. Han var ju inte alltid den tonsäkraste leadsångaren och dessa effekter gjorde ju kanske inte saken bättre
Minns att den där enda raden han sjöng i Do they know it's Christmas gjorde mig till ett Duran Duran fan också. Rösten var lite hes och sprack på precis rätt sätt i rätt ögonblick.

 :D

 :D  :wub:

Härligt med sådana ögonblick eller hur?  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan ju kanske undra lite idag vem som tog beslutet att nästan alltid lägga på flanger/chorus på Simon Le Bon's leadvox. Han var ju inte alltid den tonsäkraste leadsångaren och dessa effekter gjorde ju kanske inte saken bättre
Minns att den där enda raden han sjöng i Do they know it's Christmas gjorde mig till ett Duran Duran fan också. Rösten var lite hes och sprack på precis rätt sätt i rätt ögonblick.

 :D

 :D  :wub:

Härligt med sådana ögonblick eller hur?  :)
Yes, det är detaljerna som gör det!

 :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
..."its haard, but when you're havin' fun..."

Grym rad. Sprickan på "hard" är grym.

Sen Bonos "Tonight thank god instead, instead of you" eller så, är underbar.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jonnerstone: Då måste du gillat Duran Duran's "The Chaffeur".

grym låt.

Självklart! Plus att man fick se lite bröst i slutet på videon, det var oerhört uppskattat på den tiden  :lol: (åldern har dock inte förändrat detta faktum  ;))

Var/är ett stort fan av Duran Duran. Kan ju kanske undra lite idag vem som tog beslutet att nästan alltid lägga på flanger/chorus på Simon Le Bon's leadvox. Han var ju inte alltid den tonsäkraste leadsångaren och dessa effekter gjorde ju kanske inte saken bättre :D Men det blev ju en stor del av deras sound så det kanske var ett genidrag, who knows?   :unsure: :)

Såg dom live på Roskilde 2005. Det var en riktigt nostalgitripp och en hitkavalkad av sällan skådat slag. Simon sjunger dessutom mycket bättre idag än vad han gjorde då.

Ja, otroligt mycket bättre! "Come Undone" är f.ö grymt bra. LIte tråkigare sound, men modernt och helt ok :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sen Bonos "Tonight thank god instead, instead of you" eller så, är underbar.



Tror texten där är mer av den cyniska varianten. Tror han sjunger "Tonight thank god it's them instead of you"  :mellow:




Jonnerstone: Då måste du gillat Duran Duran's "The Chaffeur".

grym låt.

Självklart! Plus att man fick se lite bröst i slutet på videon, det var oerhört uppskattat på den tiden  :lol: (åldern har dock inte förändrat detta faktum  ;))

Var/är ett stort fan av Duran Duran. Kan ju kanske undra lite idag vem som tog beslutet att nästan alltid lägga på flanger/chorus på Simon Le Bon's leadvox. Han var ju inte alltid den tonsäkraste leadsångaren och dessa effekter gjorde ju kanske inte saken bättre :D Men det blev ju en stor del av deras sound så det kanske var ett genidrag, who knows?   :unsure: :)

Såg dom live på Roskilde 2005. Det var en riktigt nostalgitripp och en hitkavalkad av sällan skådat slag. Simon sjunger dessutom mycket bättre idag än vad han gjorde då.

Ja, otroligt mycket bättre! "Come Undone" är f.ö grymt bra. LIte tråkigare sound, men modernt och helt ok :)

Ja, jag gillar hela den skivan. Men "Come Undone" och "Ordinary World" sticker ut.


Deras MTV unplugged från 1995 är jäkligt bra och dom flesta låtarna från den konserten finns i bra kvalité på tuben.(finns även en med alla låtarna men den är utan video och bara en stilbild) Spana in dom två låtarna ovan unplugged om du har tid.
« Senast ändrad: 20.05.2012, 20:38:08 by jonnerstone »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra att den här eminenta tråden togs upp igen!    :) Jag växte ju upp under 80-talet så för mig är det viktigaste decenniet och det bara kryllar av godbitar! 
Jag fortsätter: 

the Waterboys - This Is The Sea (-85), Fishermans Blues (-88)                                   
the Pogues - Rum, Sodomy & the Lash (-84), If I Should Fall From Grace With God (-88)   
Julian Cope - Fried (-84), World Shut Your Mouth (-84) m.fl.                                       
Flash & the Pan - Lights In The Night -(80), Nights In France (-89) m.fl.                       
The Triffids - Born Sandy Devotional (-86), Calenture (-87)                                         

t.b.c.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
när livet känns tungt kan man trösta sig med att 80-talet åtminstone är över!  :P
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Let love rule - 1989  :wub:
Lenny kom ju in som nån slags motvikt till glam och glitter och spelade väldigt naket och torrt framförallt. Det var ju inte direkt högsta mode.  :D

« Senast ändrad: 20.05.2012, 23:51:24 by Wernborg »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Herrejösses så bra. 1986 Emulatormaskinerna gick för högvarv :)



EIII fortfarande igång, och körda genom Eventide harmonizer. Akai S3000 tror jag var med här med. 1989.




https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sen Bonos "Tonight thank god instead, instead of you" eller så, är underbar.



Tror texten där är mer av den cyniska varianten. Tror han sjunger "Tonight thank god it's them instead of you"  :mellow:


[/quote]

Ja just. Märkligt, jag tänkte just på den textraden ett par dagar innan, och funderade på om de verkligen sjöng "its them" :D

Rysansvärd känsla i bonos sång iallafall, även i den nya versionen.

Lite som heather Small's strofer i "perfect day".
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
The Cure kom med den ena justa låtan efter den andra - de hade lämnat punken bakom sig och gjorde något egt och blev väl aldrig mainstreem eftersom de inte vill släppa underground scenen - Lets Go to Bed var väl med i någora listor i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Åttiotalet är för mig den period då den bästa popen gjordes. Utan konkurrens. Tänker inte rabbla namn eller länka jotubes men det var en popens guldålder. Rätt distinkt avgränsat mellan punken och 90 talets grunge band. Ok, rätt mycket  av det som proddades låter märkligt idag. Soundmässigt gillar jag sent 60 och 70 talet bättre, men låtarna, och dessutom mängder av bra pop = 80 talet, så, 80-talet, gillar.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Åttiotalet är för mig den period då den bästa popen gjordes. Utan konkurrens. Tänker inte rabbla namn eller länka jotubes men det var en popens guldålder. Rätt distinkt avgränsat mellan punken och 90 talets grunge band. Ok, rätt mycket  av det som proddades låter märkligt idag. Soundmässigt gillar jag sent 60 och 70 talet bättre, men låtarna, och dessutom mängder av bra pop = 80 talet, så, 80-talet, gillar.

Bra sammanfattning. Det skriver jag under på!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
80-talet innbar Steve Vai.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...80-talet är för mig gate-trummor och tjocka syntmattor, äntligen med lite topp (DX-7, D50 et al.) och alla "etablerade" flörtade med pop-genren, typiskt Yes axelvaddsperiod och et tu, Rush  :unsure:  (på t.ex. Signals). Men jag var mitt i smörjan själv så jag ser ändå positivt på perioden (även om vissa värderingar fick läggas åt sidan  ^_^ )

På 90-talet tröttnade vi på syntarna och har nog trots allt att tacka grungen för gitarrernas revival.
« Senast ändrad: 24.05.2012, 08:08:27 by HasseFX »