Kontrollrummet

80-talet, gilla eller inte?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vi har betat av 60-talet och 70-talet. Hur är det nu med 80-talet? Var det så miserabelt som t.ex jag tycker? I backspegeln, när man fått distans kanske det inte var så. Men jag vill nog tycka
att det var mer en teknisk utveckling snarare än en musikalisk. Framföralt det digitala mediet. Det var i och för sig inte så vanligt att spela in digitalt, men syntarna kom. Datorn atari.
Midi. Och den svindyra samplern och så förstås cd:n. Videon, MTV.
En av 80-talets största grupper är givetvis Depeche mode. Men när jag hörde dem på svensk tv, framförande I can´t get enough tyckte jag det var rent trams. Gillade hellre Kim Wilde. Och mitt ointresse för DM var därmed avklarat. Först för ett år sen köpte en begagnad dubbel cd med DM och insåg att jag missat mycket, men den sträcker sig å andra sidan över in i 90-talet.
I början på 80-talet hade jag och några andra en liten 8 kanals studio i Malmö och spelade in massor av syntpop, men kunde ändå inte gilla det, gjorde bara mitt jobb. Spelade t.ex in den numera legendariska första singeln med Page: En dansande man. Trycktes i få exemplar. Jag har ett nästan ospelat. Lär gå på 4.000 på auktion.
Så vad gillar jag om 80-talet? Eller vad minns jag som bra låtar?
Peter gabriel: Sledge hammer
Eurythmicks: There must be an angel
Paul Simon: Graceland - alla låtar
Talking heads: Little creatures. - vilken låt som helst
The Housemartins: Happy hour.

säkert många fler men kommer inte ihåg. Så nu vill jag ha fler!
Lägger en syntgrupp som jag gillade då i alla fall: The Human League: Don´t you want me.

« Senast ändrad: 27.07.2011, 23:50:19 by Tokai »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rush släppte moving pictures, grace under pressure och Hold your fire bl.a. Grymma fullständigt sönderspelade skivor hos mig.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sen är ju mycket kass, som tex. Många som fortfarande inte kunde använda syntar på rätt sätt. Det lät verkligen stelt många ggr men lika ofta hur bra som helst. Tänk när man hörde Blue monday första gången. Återkommer i detta underbara ämne.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
80 talet hade en hel del. Framför allt gitarrhjältar som det inte finns idag.

Citat från: Liftarens guide till galaxen
Mark Knopfler has an extraordinary ability to make a Schecter Custom Stratocaster hoot and sing like angels on a Saturday night, exhausted from being good all week and needing a stiff beer.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Kul idé tokai, 80-talet är ju precis som du beskriver ett årtionde med mer teknik, snävare/fattigare ramar musikaliskt och framförallt ett supertöntigt frisyr och klädmode i "flashig" stil, vare sig det gäller pudelrockande fjantar i spandex eller syntnördar och boy george äckel osv osv, MEN det finns ju såklart vissa undantag i olika kategorier, 80-talet var det årtionde som jag blev vuxen i, gick ut 9:an 1980 och hade redan smakat på livet och fester under sena 70-talet med bra musik men nu blev det svårare att hitta guldkornen eftersom det producerades så otroligt mycket skit fr.o.m. nu i kommersiella kanaler och över disk när man letade plattor, några undantag i min smak:















osv osv har utelämnat en massa bra rock bara för att de redan var bra och höll stilen, detta är mer typiskt 80-tal inom syntpop/dance etc och bland de bättre i mitt tycke!!!

 ;)



Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mr Artrock,

Sniff and the tears gillar jag verkligen
Lite synd på reverbert på sången - men det var ju 80-tal
Reach out känner jag igen. Men origanalet bättre med the Four tops. Dom fuskar ju bort dom sköna ackorden i refrängen, smetar ut dom.
Madonna har jag aldrig gillat. Medioker sångerska.
M Jackson glömnde jag förstås bort
Projct P bra
David Lindley jättebra
Grace Jones Tuff brud. Men gillar mest videon när hon går upp på en trappa med högklackade skor. Kommer inte ihåg låten.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
80-talet har mycket skit men oxå mycket som var bra...såsom alla årtionden...det handlar om smak, inget annat. Ett svenskt band som jag tyckte om var tex cosmic overdose bland många andra

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Världens bästa album kom ju detta årtionde: Queensryche, Operation Mindcrime...så det är klart att 80-talet var bra:-)

Här är ett av mästerverken: Suite Sister Mary (Live)
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Den här gick en Pastell fluffad ung Bjurte igång på!!

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Reach out finns ju även i denna sköna discodänga med drottning Gloria:


Planet P/Pink project var ju en bra platta med Tony Carey på sång osv (Rainbow + egen karriär med flera hits på 80-talet)
osv osv fanns en del bra i alla fall:



















Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Kom en massa bra grejer under 80-talet:

Metallica smygstartade försiktigt med debuten "Kill'em all", följde upp med mästerverket "Ride the lightning" och avslutade med finalen "Masters of puppets" innan det gick utför i o m bortgången av (lead)basisten Cliff Burton!

AC/DC släppte efter Brian Johnsons tillträde "Back in Black" och "For those about to rock...".

Slayer välte stereon med albumet "Reign in blood".

Discharge släppte "Hear nothing, see nothing, say nothing".

Gang Green medverkade på samlingsplattan "This is Boston, not LA".

Minor Threat drog i gång hela "straight edge"-vågen med albumet "Out of step".

Punishment of Luxury släppte (ok, ok...kom sent 1979) sinnessjuka "Laughing Academy".

Bad Brains släppte "Rock for Light" och "I against I".

Ett litet smakprov (finns hur mycket som helst) utav godsaker från 80-talet. Leta själv på tuben eller googla... :P



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, mycket pretentiös skit har släpps på video, visandes mer eller mindre avklädda damer.
På 80-talet hade dessa försäljningsmetoder inte nått så långt, som de senare kom att göra man ser att de redan då var på väg i den riktningen...

En del är kul att se, för att de medverkande ser så über-töntiga ut. Andra går att både att se och höra, men det mesta är bättre om man inte ser det! Men, redan på 80-talet var jag fast i 70-talet, så jag är redan en förlorad själ...
« Senast ändrad: 28.07.2011, 10:55:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Killing Joke - "Love like blood". Stråke på elbas gav ett unikt sound... :P

Udo Dirkschneider fick fart på alla headbangers i "Fast as a shark" med boysen från Accept.

Queen - "A kind of magic". Inga kommentarer nödvändiga.

Def Lepard - "Hysteria". Trummisen Rick Allens oslagbara comeback efter olyckan då han miste sin vänstra arm.

Elaine Paige - "Memories" från musikalen "Cats" av Andrew Lloyd Webber.

Guns N' Roses - "Appetite for destruction".

Motörhead - "Ace of spades".

To be continued....





Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Oj oj oj vad mycket bra det finns från 80-talet, det årtionde som jag växte upp med och utvecklade mest musikaliskt med.  Några axplock:

The Church - Starfish (-88)                                                                                     
John Mellencamp - Scarecrow(-85), The Lonesome Jubilee(-87)                                 
Madness  - Absolutely (-80), 7 (-81) m.fl.                                                               
Lloyd Cole - Rattlesnakes (-84), Easy Pieces (-85), Mainstream (-87)                         
The Cure - The Head on the door (-85), Kiss me kiss me kiss me (-87) m.fl.               
XTC - Skylarking (-86), Oranges & Lemons (-89)                                                     
John Hiatt - Riding with the King (-83), Bring the family (-87), Slow Turning (-88)     
The Alarm - Declaration (-84), Strength (-85)                                                         
Stone Roses - The Stone Roses (-89)                                                                       

/JEH



"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
80-talet har i min snabbanalys två sidor! Dels den melodibaserade, utseendefixerade strömningen (pudelrock, boy george, madonna, dansartister typ Jackson) dels den riffbaserade  machobetonade motströmningen som exemplifieras av thrash och deathmetal, hiphoppens o rappens gryning osv :D

Skulle kunna skriva spaltkilometer men orkar inte just nu :) Känns ändå som om t ex metallica på nåt sätt var bättre än den glam som gjordes :D Mer långlivat intryck liksom..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Mina två 80's låtar säger väl allt. Har en ny på gång ej klar än, mycket Harold Faltermeyer inspirerat.

Psyeric Hybrid
[mp3=200,20,0,left]http://psyerichybrid.com/Psyeric%20Hybrids.mp3[/mp3]

Atmospheric Triumph
[mp3=200,20,0,left]http://psyerichybrid.com/Atmospheric%20Triumph.mp3[/mp3]

Finns mycket bra från 80-talet.

Helloween: Keppers skivorna 1 och 2.

Metallica. Kill, Ride, Master....And Justice.

Huey Lewis and the News

Journey

Toto - Några bra låtar

All bra movie music.

Harold Faltermeyer

Plus många fler.



« Senast ändrad: 28.07.2011, 17:22:46 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Mycket bra som sagt, finns en massa kategorier överlevare också som inte nämns här inom Jazz och Rock och avant-garde som här i Zappa's version av I'm the Walrus från 88' turnen, dom var i Sthlm oxå och det var sista gången jag såg en av mina husgudar spela live med ett jävligt tight band, interna spänningar fanns dock x10 och e. Barcelona sprack skiten...
Lite cross-over fr. Beatles tråden/festivalen ;-)





Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ett par gamla hjältar till då:







OBS inga Melodyne/Autotune här inte  :P


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Van Halen - "1984".

ZZ Top - "Eliminator" och "Afterburner".

Dead Kennedys - "Fresh Fruit for Rotting Vegetables" och "Plastic Surgery Disasters".

Nuclear Assault - "Game over". "Critical Mass" är en höjdare. John Connelly och Dan Lilker som bäst.

Siouxsie and the Banshees - "Kaleidoscope".

Plasmatics - "New Hope for the Wretched". Kult!!!

Artillery - "Terror squad". Grym teknisk thrash... :P

Annihilator - "Alice In Hell ".

 B)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Annihilator var gulliga! :D

Bästa 80-talshårdrockslåten i mitt tycke (med Cliff Burton och ett ungt metallica):

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Och sen får jag, eftersom andra nämnt dem, nämna Depeche bästa skiva (i mitt tycke); Black celebration från '82 (?) eller nånting och låten:



Och i synthträsket, är ingen diskussion värd att fortsätta utan att nämna Jarres skiva Equinoxe ;) :



Mysko ljudbilder som inte existerat tidigare, även om det där supersimpla blev lite jobbigt senare i karriären han fortfarande har. Och idag förstår man ju inte varför folk köper skiten han ger ut :lol:
« Senast ändrad: 29.07.2011, 12:08:52 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo Div!

Black Celebration släpptes så sent som -86  :)

Här e en annan underbar låt från deras Some Great Reward platta från -84

Underbar text.

 blasphemous rumours


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag har alltid tyckt att 80-talet var det sämsta årtiondet inom musik. Men nu när jag ser alla namn på artister och grupper dyka upp, och som jag inte kände till då när det hände, men gör det nu, inser jag att jag har fel. Alla olika decennier har både bra och dåligt musik. Då, under 80-talet, tyckte jag att jag bara såg grupper i kostym och slips som såg ut som yuppies, eller löjligt utklädda som t.ex Adam & the Ants.
Och jag tyckte att många grupper från 70-talet, som man gillade hade blivit sämre, t.ex 10cc, McCartney, Springsteen, S Wonder och många fler. Sen var ju Lennon död. Tänk att det ska 30 år innan man fattar att 80-talet överlag var ett bra decennium.

Här är en låt som jag gillade då och gör det än. The Specials: Ghost town. (sorry för dålig bildkbalitet)


å så denna förstås: Whip it med Devo



« Senast ändrad: 29.07.2011, 18:17:01 by Tokai »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
När jag som en liten sparvel såg denna snubben framföra den här låten på Måndagsbörsen (med Jonas Hallberg som programledare vill jag minnas), så var mitt öde för evigt förseglat. Där stod en snubbe med världens coolaste frisyr omringad av synthar och spelade vad som då var den bästa låt jag någonsin hört. Att jag skulle bli synthare fanns det inga tvivel om. Min moster tog senare mig med på en konsert med honom på Olympen i Lund. Det var min första konsert någonsin och lyckan var obeskrivlig.  :wub: Jag älskar fortfarande denna låten och Howard Jones.  Såg honom på Munchenbryggeriet för några år sen och det var en euforisk lycka och ett kärt återseende.  :wub: :wub:



Som du säger Tokai så har alla årtionden sin styrka. Personligen så har jag aldrig varit speciellt förtjust i 70-talet, tycker det mest består av en massa gitarrgnideri och flum.
80-talet var mitt musikaliska uppvaknande och är ett decenium som ligger mig varmt om hjärtat. Det gjordes så sjukt mycket bra musik då, om man bara tar sig tid att titta bakom den pastellfärgade fasaden.



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
...  och det var en euforisk lycka ...

Ungefär som när vi såg Alan Wilder på Storan.

- JAJA! Jag vet att vi står två meter från honom.  :lol:


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo jag vet,denna låt kom 79,fast Dag Vag är 80:o tal för mig. ;)


Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
...  och det var en euforisk lycka ...

Ungefär som när vi såg Alan Wilder på Storan.

- JAJA! Jag vet att vi står två meter från honom.  :lol:

Ja du...de va FETT!!!  :) :wub:


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil








De här gillade jag i hemlighet på 80-talet, jag var ju en råkker-tjej och sjöng i band då där Rush, Whitesnake, Patti Smith m fl, var influenser:lol: ^_^

Finns många gobitar från det decenniet :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jonnerstone, jo jag gillar/gillade också den låten med Howard Jones när det begavs sig. Snygga harmisar.
Vad gäller Depeche Mode har jag länge inte ens vetat vad sångaren heter. Men har nu lyssnat igenom nästan allt, dessutom läst en biografi och vet numera det mesta.

Men jag tror det handlar mycket om i vilket årtionde man är uppvuxen. Är man som jag uppvuxen på 60-talet så präglar det ens musiksmak resten av livet. Likadant om man är det på 70 eller 80-talet. När man sen lyssnar på ny musik så relaterar man det till ens ungdomsmusik, som satte ett sånt stort intryck. Jag gillar att lyssna på ny indie, men gillar bara de som har kopplingar till 60-talet (ock många har det)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men! Vi får inte glömma att bakom Diana Ross och Michael Jackson florerade fröet till den här musikstilen: :lol:



Låten är från 88!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Åttiotalet, när alla försökte överträffa varandra i storlek på virveltrumman.  :)  Inte hunnit lyssna på alla låtarna i tråden men noterar med glädje namn som Nick Kershaw, Steve Winwood, The Church.
Naturligtvis måste jag boasta Dylan som blixtrar till med något i varje årtionde. Sweetheart like you med den suveräna textraden "Steal a little and they throw you in jail, steal a lot and they make you a king och det snygga gitarrsolot.




En annan låt som dök upp i huvudet talar för sig själv:



'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Boeves är en bra "psalm", känns liksom (och jag har ägnat mycket teoretisk tid åt det!) som den kan utvecklas vidare på alla möjliga och omöjliga sätt. I sin enkelhet är den underbar. Snubben dog ju häromåret dessutom. Vet dock inte om den är särskilt "80-tal". Fick tänka ett bra tag men kom till slut på, att den här låten fan är så "80" som är möjligt 2011 :lol: :


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bob Dylan - A sweetheart like you - skön låt och skönt solo!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google