Forum > Demolåtar

Någons barn

<< < (2/5) > >>

Håkan Nilsson:
Föresten... Det här med dialekt... Kan man över huvud taget sjunga utan dialekt? Finns det nåt som kallas rikssvenska, och vad är det egentligen? Nåt man kan programmera datorer att prata? Själv har jag på 55 år aldrig träffat någon som inte pratar dialekt.

Ibland tror jag att när man snackar att det kan vara rätt just att sjunga på dialekt, så är det en stockholmare som säger det. Och samtidigt inte fattar att stockholmska oxå är en dialekt. Det finns väl kanske några nyhetsuppläsare i Tv som pratar nån sorts rikssvenska, men i verkliga livet har jag aldrig träffat en enda människa som inte har en dialekt. Inte engelsmän eller amerikaner heller... Ändå är det okej att jag sjunger på dialekt? Jag som flyttat runt ocj inte ens har nån äkta dialekt.
Vore kul med ett exempel på nån som inte har dialekt. Jag har som sagt aldrig hört nån, och jag har nog pratat med tusentals människor.  B)
Edit: Inte sagt som kritik mot Eddi, det här är bara nåt jag inte fattar. Svenska, och alla  språk består av en samling olika dialekter. dialektfritt kan det väl bara bli i skriftspråk?

Eddi:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 25.07.2011, 00:46:06 ---Föresten... Det här med dialekt... Kan man över huvud taget sjunga utan dialekt? Finns det nåt som kallas rikssvenska, och vad är det egentligen? Nåt man kan programmera datorer att prata? Själv har jag på 55 år aldrig träffat någon som inte pratar dialekt.

Ibland tror jag att när man snackar att det kan vara rätt just att sjunga på dialekt, så är det en stockholmare som säger det. Och samtidigt inte fattar att stockholmska oxå är en dialekt. Det finns väl kanske några nyhetsuppläsare i Tv som pratar nån sorts rikssvenska, men i verkliga livet har jag aldrig träffat en enda människa som inte har en dialekt. Inte engelsmän eller amerikaner heller... Ändå är det okej att jag sjunger på dialekt? Jag som flyttat runt ocj inte ens har nån äkta dialekt.
Vore kul med ett exempel på nån som inte har dialekt. Jag har som sagt aldrig hört nån, och jag har nog pratat med tusentals människor.  B)

--- Slut citat ---
Jag har fått rejält på skallen tidigare för att jag lyft upp dialekten i en annan låt. Så även om det nu råkade vara jag som drog upp din dialekt (i positiv mening) så ska jag nog hålla näbben :P

Håkan Nilsson:
Inte fick du på skallen nu? Tycker bara det är intressant att fundera på.

Är det möjligen så att du är stockholmare, Eddi?

MaxB:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 25.07.2011, 00:57:39 ---Inte fick du på skallen nu? Tycker bara det är intressant att fundera på.

Är det möjligen så att du är stockholmare, Eddi?

--- Slut citat ---

Si, si!  ;)

MaxB:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 25.07.2011, 00:21:24 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 25.07.2011, 00:16:20 ---Nånstans låter det här som en svensk version av Mark Knoppfler.
Många plus för en spelglädje och positiv melodi trots det sorgliga innehållet i texter.
Bra!

--- Slut citat ---
Knopfler!? Inte gitarrerna väl?  :blink:

--- Slut citat ---

Vet inte vad, lyssnar igen för att kolla. Det är en salig blandning av känsla från tidiga punkgrupper,
"Sultans of swing"-driv ibland, "Tie a ribbon round the old oak tree"-sväng. Bra munspelande, du hittar tonerna!  :rolleyes: Det gör inte Dylan! B)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion