Kontrollrummet

Någons barn

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En låt jag joxat med ett tag. Texten handlar om såna som det gått taskigt för, tex alkisarna på Kortedala torg. Fick den här texten, och innan jag var nöjd var det bra nog invecklat med ackord, hoppas ändå det är lättlyssnat.
Först hade jag ett gäng akustiska gitarrer, men tyckte de lät skit så jag strök dem och la två skitiga el i stället. Det var skitsvårt att kompa vettigt till basen o trummorna, tyckte jag fick ihop det ändå till slut.
Allt är inspelat hemma hos mig.
Den här gången använde jag bara lite lätt av portans egen kompressor på sången...

Någons barn
Text Eva Ohlsson, musik Håkan Nilsson
Se där vandrar dom,
alla trasiga människor
Som ingen tycks vilja ha
Alla trasiga människor
Som ingen tycks orka lyssna på

Alla trasiga människor
Som en gång varit någons smp
oskyldiga barm - säg.......
Vems är dom nu?
Vems är dom nu?

Se där sitter dom
alla ensamma människor
Vars blick ingen möta vill
Alla ensamma människor
Med längtan till någonting

Alla ensamma människor

Som en gång varit någons smp
oskyldiga barm - säg.......
Vems är dom nu?
Vems är dom nu?

Se där drömmer dom
alla bortglömda människor
om ett liv med en mening i
Alla bortglömda människor
Som en gång varit någons barn

Alla bortglömda människor

Som en gång varit någons små
oskyldiga barm - säg.......
Vems är dom nu?
Vems är dom nu?

Solo

repeat vers ett
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nånstans låter det här som en svensk version av Mark Knoppfler.
Många plus för en spelglädje och positiv melodi trots det sorgliga innehållet i texter.

Bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du har ett härligt uttryck i din musik och ett ganska så eget sätt att sjunga men det är helt ok och rätt så skönt med dialekt och allt. Jag går igång på låten och allt men tycker att texten är för mycket tycker inte det går ihop med den glada musiken på något sätt - så för min del hade jag nöjt mej med en betydligt ytligare text. Men det är ju jag det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nånstans låter det här som en svensk version av Mark Knoppfler.
Många plus för en spelglädje och positiv melodi trots det sorgliga innehållet i texter.

Bra!

Knopfler!? Inte gitarrerna väl?  :blink:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du har ett härligt uttryck i din musik och ett ganska så eget sätt att sjunga men det är helt ok och rätt så skönt med dialekt och allt. Jag går igång på låten och allt men tycker att texten är för mycket tycker inte det går ihop med den glada musiken på något sätt - så för min del hade jag nöjt mej med en betydligt ytligare text. Men det är ju jag det.

Utan att ha varken mitt förord eller själva texten framför sig tänker man nog inte på hur sorgligt det är med alla ensamma stackare. Om musiken var lika deppig vore det nog för segt. Fast deppig, kanske texten är mer eftertänksam än deppig? De trasiga har i alla fall "en längtan till någonting"... Drömmar kan ju slå in även på Kortedala torg.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Föresten... Det här med dialekt... Kan man över huvud taget sjunga utan dialekt? Finns det nåt som kallas rikssvenska, och vad är det egentligen? Nåt man kan programmera datorer att prata? Själv har jag på 55 år aldrig träffat någon som inte pratar dialekt.

Ibland tror jag att när man snackar att det kan vara rätt just att sjunga på dialekt, så är det en stockholmare som säger det. Och samtidigt inte fattar att stockholmska oxå är en dialekt. Det finns väl kanske några nyhetsuppläsare i Tv som pratar nån sorts rikssvenska, men i verkliga livet har jag aldrig träffat en enda människa som inte har en dialekt. Inte engelsmän eller amerikaner heller... Ändå är det okej att jag sjunger på dialekt? Jag som flyttat runt ocj inte ens har nån äkta dialekt.
Vore kul med ett exempel på nån som inte har dialekt. Jag har som sagt aldrig hört nån, och jag har nog pratat med tusentals människor.  B)
Edit: Inte sagt som kritik mot Eddi, det här är bara nåt jag inte fattar. Svenska, och alla  språk består av en samling olika dialekter. dialektfritt kan det väl bara bli i skriftspråk?
« Senast ändrad: 25.07.2011, 00:50:02 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Föresten... Det här med dialekt... Kan man över huvud taget sjunga utan dialekt? Finns det nåt som kallas rikssvenska, och vad är det egentligen? Nåt man kan programmera datorer att prata? Själv har jag på 55 år aldrig träffat någon som inte pratar dialekt.

Ibland tror jag att när man snackar att det kan vara rätt just att sjunga på dialekt, så är det en stockholmare som säger det. Och samtidigt inte fattar att stockholmska oxå är en dialekt. Det finns väl kanske några nyhetsuppläsare i Tv som pratar nån sorts rikssvenska, men i verkliga livet har jag aldrig träffat en enda människa som inte har en dialekt. Inte engelsmän eller amerikaner heller... Ändå är det okej att jag sjunger på dialekt? Jag som flyttat runt ocj inte ens har nån äkta dialekt.
Vore kul med ett exempel på nån som inte har dialekt. Jag har som sagt aldrig hört nån, och jag har nog pratat med tusentals människor.  B)
Jag har fått rejält på skallen tidigare för att jag lyft upp dialekten i en annan låt. Så även om det nu råkade vara jag som drog upp din dialekt (i positiv mening) så ska jag nog hålla näbben :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Inte fick du på skallen nu? Tycker bara det är intressant att fundera på.

Är det möjligen så att du är stockholmare, Eddi?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inte fick du på skallen nu? Tycker bara det är intressant att fundera på.

Är det möjligen så att du är stockholmare, Eddi?

Si, si!  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nånstans låter det här som en svensk version av Mark Knoppfler.
Många plus för en spelglädje och positiv melodi trots det sorgliga innehållet i texter.
Bra!
Knopfler!? Inte gitarrerna väl?  :blink:

Vet inte vad, lyssnar igen för att kolla. Det är en salig blandning av känsla från tidiga punkgrupper,
"Sultans of swing"-driv ibland, "Tie a ribbon round the old oak tree"-sväng. Bra munspelande, du hittar tonerna!  :rolleyes: Det gör inte Dylan! B)
« Senast ändrad: 25.07.2011, 07:45:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Håkan.

Bra låt med fin eftertänksam text,bra driv i stycket också.Hittar inga uppenbara mix missar,tycker allt ångar på fint och det svänger så in i h-e..Munspelet krossar allt Dylan har fått ur sig under 50 år  :D
Killen har ju inte utvecklats ett dugg som munspelare,det är nästan pinsamt att höra honom lira.

Sen har vi det här med dialekter,jag håller fullständigt med dig.Det engelska talet är väldigt olika beroende av vilken del av världen man befinner sig i.
Texas slang te.x.. är ju diametralt skilt från cockney engelskan fastän det är samma språk..Jag får nog sjunga in nån låt på just Cockney eller varför inte på Lidingöö dialekt för att lysa upp mörkret lite grann,skojade lite där.

Min norrländska dialekt skiner igenom vad jag än sjunger,och det är jag stolt över.Tänk om man lät som en stockholmare från Lidingööö,hur trovärdigt skulle det bli i våran genre..?  :lol:

Sjung från hjärtat och skit i hur det uppfattas,det har funkat för mig under 25 år av live uppträdande.Jag kanske skulle ha startat en tråd om detta istället för att belasta din låt/tråd med mina funderingar..

Nåväl,peace brother and thanks for the music

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar alla för fin kritik på både låtar sång och ljud. Jag är glad för att jag törs och kan sjunga med min egen röst, det är inte alla som varken vågar eller kan det, troligen beroende på att man tror att ens egen röst, ja kanske hela ens musikalitet är alldles för dålig för at andra ska godta det, säkrast att försöka härma nån annan man vet lyckats. Och det är ju lite sorgligt. Min dotter, 25 år, sa nyss när hon hörde min medverkan på cd´n "Söderhamn för alla" en stödskiva med rockiga o bluesiga versioner av psalmer, att det hörs direkt att det är du som spelar eller sjunger. Och i det massflöde av musik som finns nu är ju det ett gott resultat!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hade väntat mig helt annan musik till texten men det funkar. Refrängen tycker jag är stark. Framförandet med bra feeling. Några småsura sångtoner men det skulle inte vara du om man korrigerade med Melodyne eller liknande.
Dylans munspelande har det f ö aldrig varit något fel på!  -_-





'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Spelade in tre elgitarrer till den här igår, med min nya mick en AT AE3000. I dag tänkte jag testa att sjunga i den och lyfte upp den med stativ o allt. När jag tittade på baksidan tänkte jag att de var värst vad mebranets baksida blänker... Vände på den och kollade baksidan. Där var det grått typ... O shit! Jag hade spelat in elgitarr till två låtar med mickens baksida mot högtalaren! Det blir att göra om och göra rätt.

Jag tycker också Dylan är grym på munspel. Det är faktiskt snudd på omöjligt att härma hans munspelslir.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
halloj
Skönt driv med punkstuk får lite Nationalteatern / Ebba grön  vibbar
bra jobbat.

mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker också Dylan är grym på munspel. Det är faktiskt snudd på omöjligt att härma hans munspelslir.

Ja, de som kommer närmast är små barn som för första gången spelar munspel
och Ulf Lundell förstås.  :rolleyes:  :)  :D  :P  :lol:
« Senast ändrad: 27.07.2011, 21:18:03 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
halloj
Skönt driv med punkstuk får lite Nationalteatern / Ebba grön  vibbar
bra jobbat.

mvh Ola
Sjöng om den här nyss och satt själv o tänkte att den har en liten touch av progg. Mitt emellan progg o punk.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har inga invändningar mot något längre utom en sak och jag fattar inte riktigt hur du gör för att mixa in munspelet i nederkant till höger vilket för mig blir helt fel jag skulle vilja ha munspelet i överkant till vänster. Hoppas att jag gjort mig begriplig med de få orden.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har inga invändningar mot något längre utom en sak och jag fattar inte riktigt hur du gör för att mixa in munspelet i nederkant till höger vilket för mig blir helt fel jag skulle vilja ha munspelet i överkant till vänster. Hoppas att jag gjort mig begriplig med de få orden.
Munspelet ligger på en regel till höger om sologitarren, den som spelar unisont med munspelet. Om jag ser reglarna så, men panorerar om de två så munspelet kommer till vänster känns det mysko för mig. Fast det går, ska testa det!
Lyssnade nyss på det jag sjöng genom nykompressorn igår kvällst och tyckte det lät bra nu oxå. Oftast brukar jag vilja kräkas när jag lyssnar på sångtagningarna dan efter.

Passa på att köpa en sån burk medans de ännu finns. De tillverkas inte längre.
Billigt här, otroligt billig för den grejen:
http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=tc%20300&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=14904#
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Två nya elgitarrer, raderat de tidigare, o lagt även två akustiska, hade inga såna alls förut.
Det närmar sig en cd...
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-n-gons-barn-14
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättefin låt igen Håkan. Har ofta också tänkt på alla utslagna när man ser dem (och det finns många här i Stockhom) att de har varit små aningslösa och kärlekstörstande barn allihop, utan en aning om vad som väntar. Vad viktigt att vi vuxna tar hand om dem och ger en trygg och stabil anknytning för framtiden.  :mellow:
Det är nåt med rytmen och tempot som gör att det blir en dragning åt Dire Straits och Sultans of swing, helt ok. Bra lirat som vanligt.
Om dialekter...visst finns de överallt, även här i storstan. Folk tänker kanske bara inte på det. Några ex: Tjenare, hur´e leget! Hej hur står det till! Goddagens, hur mås det! Mors,mors! Tjäna! Fridens! osv.  :lol:
Jag blev uppmärksammad på att även en sketen stockholmare har dialekt när jag var lite yngre och oerfaren och vi köpte landställe i västernärke, för många år sedan. En granne (svartåbo) skojade med mig och min dialekt och härmades med lite överdrift. Han sa: - Tjenare Roffe, huré leget, ska ´ru klippa greset. Då hörde jag ju tydligt hur mitt snack lät i hans öron. Länge leve dialekterna.  :D :D :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil