Kul uttryck "snacka skit" och hedning och nästan som om ni syftar på mig.
Yes - Close to the edge är och förblir en av de bästa plattor jag vet! Den här CD:n är Digitalt remastrad tror jag så jag antog att de här två låtarna också digitaliserats och sen mixats. Det var därför jag antog att de två missarna borde fixats till.
Det är härligt att höra Close to the edge, hur den gamla analoga tekniken har använts så bra! Och samtidigt intressant att lägga märke till om det finns några övergångar där man kan föreställa sig att minst fyra händer trycker på knappar och drar i reglar samtidigt för att få till det.
Ett litet exempel är en minut in i "And you and I", där man kan höra att det är "få-spårs-teknik som används: Den första akustiska gitarren i stereo blir en kort stund i mono 73sekunder in i låten. Bribedant och Mr Artrock, ni som också älskar Yes, har ni lagt märke till den lilla detaljen i originalinspelningen av låten "And you and I" på Close to the edge? Precis innan gitarren hunnit klinga ut i stereo, läggs den plötsligt i mitten (i mono) inför nästa del i låten. Troligen behövdes dessa två spår till några andra instrument.
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/2-Yes-CloseToTheEdge-AndYouAndI.mp3[/mp3]
Skulle kunna vara basen som behövde det ena spåret och ett pling till vänster det andra? Det är härligt att höra hur de jobbat med plattan och vilka fantastiska saker de lyckas med, med underbara musiker och begränsad teknik. Det är det ena av två ställen på originalplattan, där jag kan märka av teknikens begränsningar. Allt, jag menar allt(!) annat på plattan är perfekt.
Det andra är i titellåten 1-Yes-CloseToTheEdge, där det låter som om Rick Wakeman inte hinner med att spela det han ska. Men en bekant (keyboardisten i den gamla svenska gruppen Änglagård) säger att det är keyboarden som inte hinner med Rick Wakeman

Man kan höra det partiet 23-28 sekunder in i klippet här:
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/1-Yes-CloseToTheEdge-CloseToTheEdge.mp3[/mp3]
Är det nån annan än jag som tycker att det här är en av de bästa plattor som gjorts?
Minns hur man fick mupptrixa då man själv gjorde inspelningar med Tascam PortaStudio 244