Kontrollrummet

Sladdproblem

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Trodde att mitt ljudkort var paj eftersom två olika mickar hade samma grova störning. Testade sen ett headset SOM HADE EGEN SLADD och då var det ingen störning (förutom att headset-micken låter fördjäva dåligt och inte går att använda till nått vettigt). Slutsats: problemet är i sladden som jag kopplar in mikrofonerna till datorn. Det är klassiska mikrofoner med "tre hanar" i en triangel som utgång. Sladden är "tre honor" till stor-mono-tele-hane-plugg. och sen en plugg från stor-stereo-tele-hona till liten-stereo-tele-hane som går in i ljudkortet.

Ska jag köpa ny kabel?. eller plugg? Gör det något att MONO!-tele-hane går in i en STEREO!-tele-hona?

Eller är det något jag missat helt?
« Senast ändrad: 21.07.2011, 18:31:29 by bow35 »


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Trodde att mitt ljudkort var paj eftersom två olika mickar hade samma grova störning. Testade sen ett headset SOM HADE EGEN SLADD och då var det ingen störning (förutom att headset-micken låter fördjäva dåligt och inte går att använda till nått vettigt). Slutsats: problemet är i sladden som jag kopplar in mikrofonerna till datorn. Det är klassiska mikrofoner med "tre hanar" i en triangel som utgång. Sladden är "tre honor" till stor-mono-tele-hane-plugg. och sen en plugg från stor-stereo-tele-hona till liten-stereo-tele-hane som går in i ljudkortet.

Ska jag köpa ny kabel?. eller plugg? Gör det något att stor-tele-MONO!-hane går in i stor-tele-STEREO!-hona?

Eller är det något jag missat helt?
En billig test är ju att skaffa en ny kabel hos t.ex. Kjell & Company. Dom är billiga men dom funkar.
Om du vill ha högre kvailtet så vet du ju om det funkar efter en billig test via Kjell:e.
Alternativt om du kan låna en kabel av någon.

Kan ju va pluggen från stor till liten också men inte lika sannolikt.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Tack för svar. Funderar på att åka till Kjell och company i Handen (Har varit där förrut) Men en sak jag fortfarande undrar är: Gör det något att MONO!-tele-hane går in i en STEREO!-tele-hona?
« Senast ändrad: 21.07.2011, 18:31:53 by bow35 »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tack för svar. Funderar på att åka till Kjell och company i Handen (Har varit där förrut) Men en sak jag fortfarande undrar är: Gör det något att MONO!-tele-hane går in i en STEREO!-tele-hona?



Ja


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Ok. Då är det det jag ska fixa. Tack!


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Hejsan.
För att kunna vägleda dig rätt i denna felsökning så behöver man veta vad du har för grejjor och hur störningen låter.

Låter som att du vill koppla in en mikrofon med xlr-kontakt till ett ljudkort med liten teleingång. Stämmer detta?
Det kan tex skilja på vilken signalnivå ingångar har även om de ser liknande ut.

Ang störningen,tex är störningen högfrekvent eller lågfrekvent, eller brusar det?


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Vet inte om det heter xlr men det är möjligt. Det är ett brusknaster som sköljer fram och tillbaka och ibland blir ett hejdundrande sprak


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hela tiden (sladd eller mikrofonproblem?) eller bara då du spelar in (möjliga prestandaproblem i datorn?)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Det verkar ha varit sladden. Lånade en av en kompis och nu funkar det bra (hitills, ta i trä)