Kontrollrummet

JT & eq - jazzgossarna

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: gubbvisjazz
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: gubbvisjazz
LÅTLÄNGD: 1:30
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e & JT
EV. MEDVERKANDE: JT
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3


(Testade midi-fabriken återigen. Ville ha en refräng som bröt av mot versen, skall väl till ett stick också. Arret är ju i sin linda. Tacksam synp på komposition och spel. Är spelet stelt? Refrängen kanske blev för sockersöt åt Disney-hållet? Ofta tycker jag det är OK versen är tuffare. Vad säger ni?)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

110824: JT skickade över en total makeover-version. Saknar själv alla dessa synthljud Jay hade med utan fick hålla mig till basic jazztrio. Impades av J:s harmonier i det som blev mellanpartiet i mellanpartiet (=slutdelen i JT: d:o). Byggde om här en del och försökte haka på J:s melodiska utkast. Pluggar refrängen tre gånger, vilket är mycket. Kunde jag improvisera skulle jag gjort det utifrån grundackorden men förhoppningen är att det skulle bli sång på denna. Försökt liva/leva upp spelet så att det inte skall låta så stelt. Kanske är det för många toner ibland, mitt och inte JT:s fel. Han har inte hörts av sen jag skickade denna version av co-labbet men hoppas att jag kan tolka denna tystnad som GK?  :o

JT:s version   

eq:s version, som även finns i spelaren här nedan. Nån fördel skall man väl ha av att ha startat tråden.  -_- :D

« Senast ändrad: 25.08.2011, 04:10:40 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Avigt och oförutsägbart. Iite psalm över det också. Bra detta!

Kanske lite lägre tempo?

Följer med spänning.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja den kom ut lite överraskande känns lite som att det saknas en ingridiens för att motivera det raka arret - kanske sång? Jag får lyssna fler ggr tror jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Somrig svensk melankoli på nåt sätt detta tycker jag. Lite avigt som sagt vilket är bra.   Intressant och bra, det enda jag reagerade på var vispningen som är för stel. 
Kanske vispa lite mer dynamiskt tillsammans med melodin?   Bara en tanke.    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Jay Thomas

  • Gäst
Håller med om att det är lite psalm över det hela! :)

Dock tycker jag att pianospelet är för odynamiskt i förhållande till rytm och bas, skulle vilja ha lite mer dynamik och möjligen lite off-beat här och var.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra, inte nödvändigtvis stelt men jag saknar svänget från basen som vandrar i takt på flera ställen. Jag skulle vilja att den på dessa partier skulle hitta alternativt sätt att spela - inte hålla sig på ettan hela tiden, ex vid 45-60. Jag tror samtidigt att det är bra om pianot fortsätter spela på ettan men vet inte förrän jag hör't. Det låter som kompetenta jazzmusiker och jag tror enbart det är bassisten som behöver ändra sig lite för att öka svänget.
« Senast ändrad: 21.07.2011, 12:39:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Titeln roar mig och låten låter bra! :)
Jag gillar att det är olika "stämningar" (inte för instrumenten, utan för känslan) i delarna.
Det låter luftigt och behagligt.
Lätt att lyssna på flera gånger... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för många goda idéer (återkommer med bättre svar). Ja det fattas nåt för det rätta svänget. Lite knepigt när man inte ser skogarna för allt svamp s a s. Mer polyrytmiskt kanske.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Försökt att svänga till den. Fortfarande lika tungfotad? Av nån konstig anledning tror jag det fattas en halvtakt  :blink: :lol: (förlakt den) viket innebar en jäddra konstig oording på vispar och taktlinjalen i Sonar. Kanske hörs detta? Den vanliga knorrbasen knorrade utav ... testade en annan kontra (Trilogy) som inte låter lika bra. Ny version högst upp.

Wernborg: Kul att du tycker det! Har förlångsammat den något, bra tips!
Eddi: Sång? Gärna! Skriver du en text och sjunger?  :) Ska väl till ett stick också. 
Fuzzbub: Dynamik är ordet. En riktig trummis vore nåt. Kul att den somrig. Tack.
MaxB: Ändrat en massa även i basen men svårt att undvara den på ettan väl? Försökt variera den så mycket jag förmår. Tack för tips!
JT: Önskar jag hade dina fingrar. Har inte spelat piano på länge och det märks. Peta med midit är inte så kul. Mer brutna ackord vore kanske grejen.  Nåväl hoppas det är åtminstone något  bättre nu annars struntar jag i denna. Thnx.
Emlan:
Hade väl någon idé om en refräng som bröt av rejält mot versen. Kul att läsa hur du uppfattar den. Tack.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har inte så mycket att säga.

Jag tycker kompositionen som helhet är njutbar. Du skulle kunna slänga på ett lätt ölbar-reverb på hela skiten ;) Iaf på pianot.
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Inte dum alls! Men jag skulle vilja testa lite ideer... Slå en pling.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Är det inte avigt så är det slätstruket. Så avigt ska det va.
Ingen psalm hos mig. Kanske dom raka ackorden får en att tänka så.
En fin melankolisk visa är det.
Basen rör sig bra, kanske slår över lite i låga frekvensen men inte så farligt.
Vad som gör att det inte svänger - om det nu ska göra det - är att det saknas variation i visparna.
Men antar visparna är fastlåsta i en loop?
Gott hantverk!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Startar spelaren och även "sågen".  :D

Introt annars bra men .... the midi ... lirandet somm annars e snyggt lider storeligen av Mr Midi. Vet ju att du själv lirar piano och då finns känslan med, men Mr Midi borde programmeras så att crecendon, staccaton o legaton o vad det nu finns för greijer som uttrycker musikerns känslor och det är ju jäkligt jobbigt småpetande. Rätt bra sitter pianot tillsammans med övriga instrument här, basen klämmer till med riktig feeling. Vispeln med sitt " tjuu tjitt tji duu" låter bra, men tror det som gör att det inte ändå riktigt svänger är att pianot lirar i lite annan takt, inte lixåm jazz direkt... 1-2-1-2-1-2-1-2 typ.
Hur som helst, innan förklarar mig sjön så är ju stycket värt att jobba vidare med.
Midi e jättekul, men oj så jobbigt! :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Igår efter att ha klippt gräset några timmar och ätit en god middag lyssnade jag igen. Tyckte jag inte hörde någon melodi alls i verserna! Märklig upplevelse, där jag förut tyckt mig höra ganska klara melodier lät det nu som en enda tonsörja!  :blink: Jag tänkte att låta den vara kvar som ett avskräckande (midi-)exempel men sen tog jag bort skiten. Lite pinsamt. Trodde inte det var så knepigt att bygga nåt från början i midi. Jag brukar alltid utgå från gitarr och sedan lägga på bas och lite piano som jag spelar in nån strof i taget och sedan korrigerar i midit men från början med midi... utan att spela nåt alls? Nej jag skall aldrig göra om'et.
NU tänkte jag att det är melodin som skall höras och då valde jag i brist på bättre fantasi och omodernt samplingsbibliotek elpianot igen. Kanske döljer det något av de helt inhumana pianotonerna?

Dividend: Jag hoppas du hörde mer än jag igår iaf. Känner mig ljusår från vettig mix så här och ville i första hand få fason på komposition och det är ju alltid kul om den funkar. Tack Per!
JT: Jag ringer jazzakuten idag. Dina fingrar som sagt...vore nåt!
mahan: Se ovan skulle jag vilja säga! Du har så rätt, så rätt. Nej jag skall inte göra musik <_< på det sättet. Tack för de kloka påpekandena!
Tokai: Tror det är nåt plusackord som gör det lite avigt och nåt med takten, fast den är nog mer till nackdel. Första versionen var nog mer psalmlik. Eq.at basen något. Skall skaffa en annan midibas och funderar på Jamstix som lär kunna spela varierat trumkomp utan färdiga midi-loopar, hur nu det går till? Thnx Tokai, blev uppmuntrad av ditt inlägg!
 
« Senast ändrad: 23.07.2011, 07:17:28 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu är det ju mer flyt i den och melodin är ju helläcker kan nästan höra Monica Z där. Visst lite psalm finns kvar men också en antydan till gospel. Och jag saknar ingen halvtakt heller. Nä bara plus härifrån får hör vad Jaaken kan hitta på.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tycker om det hela, få ingredienser är fint, lite åt Jan Johansson, ett mellanting mellan folkvisa o jazz.
Kan du inte spela in på ett riktigt piano?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eddi: Tack broder! Monika hade varit nåt (RIP) med en bra text! Konstiga var att det som jag räknade som etta i takten efter ett tag hamnade på trean på taktlinjalen.  :o JT har något avant gardistiskt på gång tror jag om jag inte sabbar hans midispår i tråkkonventionell riktning.
Håkan: Visst, måste lära mig den utantill då vilket tar tid men säkert blir mer uttrycksfullt än nu. Tack Nilsson!
« Senast ändrad: 25.07.2011, 22:50:24 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
OJ!

Det här var en nice lyssning Micke,gillade detta.Bra lirat å mixat på alla plan..Ser att det blir en liten fortsättning Jaakanske,så jag tittar in igen.J

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
JayT: Jo tror jag får lite tid nu att mickla med denna.
HM: Fortsättning skall det kunna bli. Tack Micke!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst

Burnin Sven

  • Gäst
Det här var fint som snus, finns det lust och idéer om text men brist på utförare så anmäler jag härmed mitt intresse  :D .


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Att kalla det gubbvisjazz är att göra ner den tycker jag....den hade varit en klassiker om den legat på Jazz på Svenska ;) ...nice, soft, underbara melodier...du får komma hit så kan vi spela in den på flygeln ...Allt gott O.k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Härligt oförutsägbara harmonier! Riktigt bra detta!  :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Den är för kort!   :)      /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
JT: Har ju dina midispår. Måste rensa som f-n i musikdatorn som är överfull med allt möjligt krams. Kommit till hälften. Vill ju gärna få in dina fina tillägg. Skall försöka samla mig till detta.
BS: Tack. Inget som hinrar fler versioner om du vill göra nåt med denna.
karl: Jag har så jädra svårt att namnge låtar på ett tidigt stadium. Glad att du tycker så ändå. Behöver ju förlängas och stickas till (nytt verb?). Stort tack!
Clemens: Kul att den verkar funka hos dig! Thnx Cl!
Fuzzbub: Förlängning finns och felet är mitt att den inte blir klar. Tusen tack FB!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härliga harmonier och skön melodi i Jan Johanssons anda.
Jag har inget att anmärka på bas och trummor, möjligen lite mer variation på trummorna...
Fin mix och ljudbild som alltid från dig.
Som övriga varit inne på skulle man vilja ha lite mer liv i pianospelet, mer variation i styrka
och anslag. Ska bli intressant att följa utvecklingen av denna!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Asti: Har du stor bokstav nu?  :) Ursäkta sent svar. Försökt liva upp pianospelet men vet inte om jag lyckats. Thnx!

Co-lab med jazz- och ljudprofessorn JT med länk och mer beskrivning i första rutan.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Jodå, det tar sig sa inte Esa-Pekka Salonen, utan undertecknad!  ;)  :)
PMade dig länken till originalremixen med fungerande trummor.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Förstod aldrig vad som var jt:s  bidrag (????) hör inga syntpads eller arpeggios :D spela lite på din ståbad JT så är succén given! :)


Njutbart.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar Per. Nu finns JT:s version också i första rutan och de sista 30 sek är hans till 100%. Jag gjorde en del ändringar och lade in det som ett stick i min version.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker fortfarande att introt är lite stelt. Men när låten kommer igång med trummor och bas är det mycket njutbart!
Fin melodi och sköna harmonier. Sticket är snyggt, men känns inte som det hänger ihop riktigt med låten i övrigt.
Känns inte heller lika "nära" i rummet.......
Avslutningen skulle jag vilja ha ett helt ackord i stället för en ton på pianot!
Skön jazzmusik helt i min smak. Vad är det förresten för bas-plugg?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för lyssning igen Asti! Fördelen att kalla något för "jazz" är att det ger frihet att  göra lite som vill med harmonier och låtstruktur :rolleyes:. Jag håller med om att breaket är kanske en annan låt och funderade på om återgången till refrängen var lite krystad men om man lyssnar massor av gånger gör hjärntvätten att man inte märker av detta :P. En dåres försvarstal kanske och slutet kan diskuteras. Basen är Spectrasonics Trilian. Thnx Asti!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Asti: Har du stor bokstav nu?  :) Ursäkta sent svar. Försökt liva upp pianospelet men vet inte om jag lyckats. Thnx!

Co-lab med jazz- och ljudprofessorn JT med länk och mer beskrivning i första rutan.

Känner mig inte längre så gemen..... B)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Asti: Har du stor bokstav nu?  :) Ursäkta sent svar. Försökt liva upp pianospelet men vet inte om jag lyckats. Thnx!

Co-lab med jazz- och ljudprofessorn JT med länk och mer beskrivning i första rutan.

Känner mig inte längre så gemen..... B)
Du e så versal å verbal
;)
Kör hårt - så länge det ryker!