Carlys låt gillade jag. Vilket snyggt stråkarr! Mina favvo med henne är annars You're so vain och I get along without you. Grodlåten var inget vidare, Skulle möjligen patsat i nån Disney. Många rejäla bottennapp efter Beatlestiden vad gäller Macca men han omgav sig väl bara med "ja"-sägare till skillnad från de stingsliga Harrison och Lennon.
Det går inte att diskutera Beatles utan att dissikera medlemmarna! Det gick en slinga på "Rockklassikerkanalen" vid jul. Med en seg låt där Beatles sjunger "It's Christmas-time" till några olika ackord. Sedan önskar Beatlarna "Merry Chrstmas" en i taget. Med Ringo först (om jag minns rätt) sedan George Harrisan som följs av Paul McCartney och sist John Lennon som säger "This is John Lennon and on the behalf of the Beatles and my self do I wish everybody a Merry Christmas"!
Jag reagerar på att dels är det John och Paul som är sist. Deras låtar dominerade skivorna, Harrison fick ha med en. På en enda skiva har Ringo också en låt. Man ser en viss hackordning där! The Beatles är Johns band och han är bandledaren! Han markerar det väldigt tydligt här. Revirpinkande, skulel vi kalla det idag. Troligen en del av slitningen mellan Paul och John.
John såg sig nog mer som en konstnär och gjorde som han själv ville och tyckte om att få folk att reagera. Paul var mer mainstream och ville göra karriär. När Beatles sprack gjorde John sina exepriment med Apple Records (där vem som helst som ville fick komma och spela in) och bildade Plastic Ono Band, med musik där vem som ville fick delta. Paul bildade Wings och gav sig ut på de stora scenerna igen för att göra pengar. Ringo hade nog lite av den sidan också? Han gav ut ett eget album, där trummorna framgick mycket tydligt! Medan George ville odla sina inre styrkor. Det är han som vill få Beatles att utvecklas. När gruppen spricker ger han sig ut i det inre sökandet, (Om man kan säga så?) Han skriver sånger som "My Lord". Av kristna betraktas den som en hyllning till "deras" Gud. George ordande också galan till Bangladesh, efter översvämmningarna som drabbade dem straxt efter sin självständighet. Osjälvisk! Han engagerade sin kompis Eric Clapton och "Beatlen" Ringo till den konserten samt Donovan. Vet inte Georges koppling till Donovan? Men Eric Clapton spelade gitarr på en av Georges låtar på det vita albumet. Den enda utomstående gitarristen som har spelat på ett Betles-album.
Men som dokumentären gav ytterligare bränsle till var att Beatles var ett kompisgäng hemma i Liverpool som ville spela Rock'n Roll! Grundaren som samlade folk runt sig var från början John Lennon med sin kompis Stuart Sutcliffe. Paul kom med i bandet för han kunde en massa ackord och stämma gitarrer. Paul var bekant med George Harrison som fick vara med. Pete Best spelade trummor. Innan gruppen slog igenom hade Stuart Sutcliffe dött i stroke och Pete Best fick kicken 3 veckor innan första skivan spelades in för EMI, för att han var för dålig enligt skivbolaget. (Han spelar dock på "My Bonnie" som Beatles gav ut runt 1960). Killarna föreslog då att fråga Ringo Starr som ersatt Pete några veckor i Hamburg då Pete tvingats resa hem ett tag.