Kontrollrummet

Forumfestival 19 Sgt Pepper ..., the lost 2nd album?!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Men så fel att skriva att mellotronen "used tape loops".
Det finns inga tapeloopar i mellotronens rack med band  <_<

Nej, naturligtvis inte... :D :D :D :D Det vet ju alla.... :D :D :D



:unsure: Psst, Max, säg inte till nån annan att jag inte visste, men om det inte är magnetband som går i slinga (tape loop) vad är det då? :unsure:

If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men så fel att skriva att mellotronen "used tape loops".
Det finns inga tapeloopar i mellotronens rack med band  <_<

Nej, naturligtvis inte... :D :D :D :D Det vet ju alla.... :D :D :D
:unsure: Psst, Max, säg inte till nån annan att jag inte visste, men om det inte är magnetband som går i slinga (tape loop) vad är det då? :unsure:

Tack för att du frågar!  B) Det är magnetband som är c:a 8 sekunder långa, ett under varje tangent. Då man trycker ner en tangent möter bandet ett tonhuvud och en roterande capstanaxel, som gör att bandet rör sig i en riktning och det inspelande ljudet därmed hörs via tonhuvudet. Då man släpper upp tangenten finns en konstruktion som "drar" tillbaka bandet. Alltså inte några loopar.


Nån som har tillgång till Svenska Nationalencyklopedin får gärna kolla om de har rätt info.
Jag har för mig jag kontaktade dem så de också kunde korrigera sin tidigare desinformation.
« Senast ändrad: 22.07.2011, 18:12:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil

Tack för att du frågar!  B) Det är magnetband som är c:a 8 sekunder långa, ett under varje tangent. Då man trycker ner en tangent möter bandet ett tonhuvud och en roterande capstanaxel, som gör att bandet rör sig i en riktning och det inspelande ljudet därmed hörs via tonhuvudet. Då man släpper upp tangenten finns en konstruktion som "drar" tillbaka bandet. Alltså inte några loopar.


Tack för klargörandet. Detta visste jag ju naturligvis, men alla kan ju inte vara lika välinformerade, så bra att du förklarar! ;)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om nu nån har funderat så har jag kommit fram till att det är fantastiskt svårt att låta som Beatles :blink:
« Senast ändrad: 23.07.2011, 14:16:24 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om nu nån har funderat så har jag kommit gram till att det är fantastiskt svårt att låta som Beatles :blink:

Nej, nej, nej, tvärtom.  :lol:
Och igår hörde jag att grannens tupp har tittat för mycket på spaghetti-westernfilmer.
Förhoppningsvis kommer tuppen med på ett hörn i mitt bidrag, som förklaring till varifrån Ennio Morricone fick sitt uppslag till en mycket känd filmmelodi, som vi hört många gånger. Han hade förstås hört the lost 2nd album...

Kul tema i festivalen och hoppas att det blir tid att förverkliga idéer som poppar upp då jag städar. Men idag är en arbetsdag. 
« Senast ändrad: 23.07.2011, 12:15:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Fan så jävla lysande festival sixties & arocker, äntligen en riktigt vettig och intressant idé, jag har faktiskt en låt på lager som passar som handen i handsken här vart skickar jag den?

Om någon sen skall mastra materialet så vill jag inte att denne någon petar i annat än n på mixen i mitt fall, dvs inget eq/komp eller annat då den redan är mastrad och klar ok!!!

En mycket intressant och bra bok som är högst relevant och läsvärd i ämnet Beatles och deras sound etc är "Here there & everywhere" av Geoff Emerick som var deras ljudtekniker fr. Revolver och framåt och kom att revolutionera deras sound, där finns en mängd roliga historier och framförallt förstår man att George Martin i all sin storhet inte alls spelade en så stor roll som man tror fr.o.m. Sgt pepper osv utan grabbarna själva tog rodret och tänjde på gränserna, med eller utan LSD och gräs mest med ha ha men historiens bästa plattor kom ur denna process, personligen håller jag Abbey Road som största favorit*

PS känner man inte till Beatles eller påstår att dom är ointressanta etc så har man verkligen missat något fundamentalt viktigt för hela popmusikhistoriens utveckling, men nu har ni som hittills vandrat genom livet både blinda och döva chansen till frälsning DS

 :)



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja och det var en rar efterkonstruktion i filmen i första inlägget om hur låten Lucy in the sky with diamonds, hade kommit till, ett barns teckning...

- We all stick to the story!  ;)

Människan kan inte acceptera det som var sanning för Beatles, då.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja och det var en rar efterkonstruktion i filmen i första inlägget om hur låten Lucy in the sky with diamonds, hade kommit till, ett barns teckning...

- We all stick to the story!  ;)

Människan kan inte acceptera det som var sanning för Beatles, då.
Jo men de har väl vidgått att det fanns med både gräs och LSD och som en äldre arbetskompis till mig säger: vad vore popmusiken utan droger? Han är inte drogliberal utan snarare realist-  de flesta listettor under 60/70 talen tillkom under ett rus menar han - och tja han kanske har rätt dessutom drar han en slutsats av det: därför kommer vi aldrig att få höra så bra musik igen. Vi har alltså en betydligt "renare" miljö inom rock o pop till skada för krativiteten då kanske?

Själv tror jag faktiskt att Julian har gjort en sådan teckning som lär finnas kvar och håller det för troligt att han även uttryckte "Lucy in the sky with diamonds" som en förklaring till vad teckningen föreställde.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad therocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Hehe, fan vilket coolt tema:) Kanske dags för en "bortamatch" snart??


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Läste i morse den utmärkta Beatlesboken "En revolution i huvudet" där det står om titellåten: "McCartney ersatte ett Harrisonsolo som tagit sju timmar att spela in"
Om Good morning Good morning: "De till synes slumpmässiga lantliga ljuden under nedtoningen är i själva verket, vilket Lennon yrkade på, infogade i en följd där varje djur skall förmå att äta upp det närmast föregående."
Det är ganska klart att det var Pålle som styrde och ställde. Lennon bara hakade på. Dessutom var Lennon negativ till fler av sina låtar. Being for the benefit of mr Kite ansåg han som "billig". Om Good morning Good morning: "en utfyllnadslåt, rena skräpet"

Ska det vara naturtroget ska det spelas in på fyra spår. Möjligtvis mixa ner det på ytterligare 4 spår. Tror det bara var på A day in the life som det gjordes så.
Och sen en hel del LSD och speedballs.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tokai: Jag är nödgad att käka en hel del LSD och speedballs för att vara med i den här tävlingen :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tokai, tror inte riktigt det var så "Lennon bara hakade på"...att Paul var idog och flitig och ofta stannade i studion nattetid för att finslipa och lägga på prylar låg i hans natur och enl. Geoff Emerick var han outtröttlig så Geoff missade väl många pubrundor vid såna lägen, det står en hel del läsvärt i hans bok som jag nämnde och detta är ju från en som stått dom väldigt nära inget hype eller båg alltså, Lennon var en riktig idéspruta han med, såklart vad annars???!!!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mr Artrock, visst, det tror jag säkert också att Lennon var. Och Geoff Emerick borde ju veta. Har bara ovannämda bok att referera till där det bl. a står: "LSD-n gjorde honom passivt tolerant, och han var nöjd med att luta sig tillbaka och låta McCartney"... "sköta ruljangsen".


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för youtubeklippen Sixties. Även om det mesta var känt för mig, hittar man några guldkorn. Kul också att lära sig hur en mellotron verkligen funkar. Trodde också det var loopar. (Man kan inte lita på NE allstå?) På tal om loopar tejapade jag ihop 40 cm-band (BAFS var det nog) och spelade jag in min farmor på brorsans Philipsbandspelare. Hon fick säga hårtork tre ggr. Sedan lät jag slingan gå som en evighetsmaskin tills föräldrarna höll på att slänga ut både mig och bandspelare.
Pauls solo på Good Morning är ju briljant liksom det på Taxman. Pålle betydde mer för Johns låtar än vice versa och Johns självförtroende var nog inte alltid på topp men tar man in en McCartney i sitt band så...
Nog OT. Skall bli intressant att följa denna festival. Gjorde nån McCartney-20-tals-pastisch men den är nog förverkad eftersom det skall vara nyskrivet material. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Om nu nån har funderat så har jag kommit fram till att det är fantastiskt svårt att låta som Beatles :blink:
Njae...dom är ju karaktäristiska med många ljudtrademarks.
Jag tycker nog Bjork är knivigare för min del,hehe!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om nu nån har funderat så har jag kommit fram till att det är fantastiskt svårt att låta som Beatles :blink:
Njae...dom är ju karaktäristiska med många ljudtrademarks.
Jag tycker nog Bjork är knivigare för min del,hehe!
Jo men jag menar dom har ju gjort alla låtar/melodier redan som låter som Beatles - men jag har hittat en dom har missat - tror jag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hårtork, hårtork, hårtork.  :lol:

Där har du ju ett perfekt insnöat Beatlesintro från deras okända svensktagningar. Efter sin resa till Indien åkte dom ju till Sverige och sniffade hö och lärde sig spela nyckelharpa på delsbostämman.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Superbra tema på en Forumfestival!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Superbra tema på en Forumfestival!

kul att många verkar gilla ideén! och bra respons itråden!
 kanske var det en trippel lp beatles ville göra (om det blir många bidrag!! :lol:)

hoppas det rullar på med inlägg och utbyten av tips, info mm. under hela festivalen så slipper man bumpa tråden med jämna mellanrum.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ska väl inte vara något problem det här. Jag sjunger ju som Ringo, spelar trummor som Paul, piano som John och bas som George. :)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ska väl inte vara något problem det här. Jag sjunger ju som Ringo, spelar trummor som Paul, piano som John och bas som George. :)

Shit vilken mixup, tur att ni alla är multiinstrumentalister!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Klart man är sugen på att göra en låt med detta tema, fattas bara annat. Är dock inte så förtjust i att tävla med musik. Gör kanske nåt utom tävlan i så fall.
Kom att tänka på tre viktiga detaljer:
1. Två av Beatles kanske främsta låtar var menat att hamna på skivan, men eftersom de var utgivna som singlar gick det inte, sådan var lagen då, nämligen Strawberry fields forever och Penny Lane. Kan vara att bra att tänka på när det gällar att göra låten.
2. ADT. En uppfinning som Abbey Roads studio gjorde för att fejka en monosignal till stereo. Finns att ladda ner som en vst plugg gratis.
3. Varispeed. Dvs att spela in något i en högre alt lägre hastighet och sen spela upp i normal hastighet. Ringos trummor i sista låten, A day in the life, antas ha spelats in med högre hastighet, och sen upp normalt. På så sätt låter hans trummor djupare och tyngre, speciellt pukorna. Gär väl att återskapa med timestreching?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Regler är till för att brytas gör ett undantag vet ja :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nä va fan jag ger upp på innan tävlingen startat. Inte en chans att jag når upp till nåt som giganterna beatles presterat!

Ska bli kul att höra bidragen dock.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä va fan jag ger upp på innan tävlingen startat. Inte en chans att jag når upp till nåt som giganterna beatles presterat!

Ska bli kul att höra bidragen dock.
Nä håll dig till dom där lite enklare gubbarna Beethoven, Bach, Stravinski :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Grym festival! Ska göra mitt yttersta för att försöka spotta ut ngn låt!

Tack för YT-klippen, det var intressant.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Om det Sgt Pepper hade varit ett dubbelalbum så hade sannolikt denna låt kommit med, inspelad till största delen under Sgt Peppersessionerna.



Så det här är måttstocken på hur festivallåtarna ska låta!  ;)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dom var ju totalt insane! Precis som musiker ska vara.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det var väl tur att dom ratade denna otroligt dåliga låt och visar på deras sinnesnärvaro när det gällde viktiga beslut hursomhelst, den håller ju inte alls måttet och är enbart en enda lång eskapad sannolikt gjord under ett rejält flum/syrarus som så ofta under denna epok, finns mer material som man inte bör gräva fram och som dom valde bort av naturliga skäl, klippen har ju inget som helst med låten att göra...nej bättre kan några av oss här i så fall så låt inte detta vara en måttståck!!!

 :P


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker nog den har sina poänger ändå, jämfört med "What's the new Mary Jane" som förtjänar bli outgiven. McCartney har sagt vid något tillfällen att You know my name är "probably my favourite Beatles' track!:

-It's so insane. All the memories ... I mean, what would you do if a guy like John Lennon turned up at the studio and said, 'I've got a new song'. I said, 'What's the words?' and he replied 'You know my name look up the number'. I asked, 'What's the rest of it?' 'No, no other words, those are the words."

Brian Jones i Stones spelar saxofon, och låten blev ju faktiskt utgiven så småningom utgiven på singel som baksida på "Let it be", dock i nedklippt form.
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: :lol: Ytterligare en merit på Beatles CV dom startade Monte Phyton-eran med den här låten.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
:lol: :lol: Ytterligare en merit på Beatles CV dom startade Monte Phyton-eran med den här låten.
Har funderat en del på det där, och inte riktigt fått det hela att gå ihop. Monty Python slog ju igenom 1969 med buller och brak, medans You know my name spelades in 67-69, men släpptes 1970. Alltså kan inte MP har inspirerats av den.

Lyssnar man på denna skiva, gjord 3 år före Python, så slås man också av vissa Pythoneska inslag:


Har denna inspirerat Python? Ja, kanske, men det mest troliga är väl att de har en gemensam förebild i 50-talsradioserien "The Goon Show". Länkar inte, men det finns hur mycket Goon som helst att lyssna och titta på Youtube! (Lyssnade nyss på "Napoleon's Piano" :lol:)

För att runda av denna off-topic-odyssé, så spelades ovan nämnda julskiva för år 1966 i den 25 november 1966, och inspelningssessionerna för Strawberry Fields Forever började dagen innan! Och Strawberry Fields var ju som sagt först tänkt som ett albumspår till Sgt Pepper.  :)

DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
The Goon Show; Peter Sellers, Marty Feldman med flera  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
:lol: :lol: Ytterligare en merit på Beatles CV dom startade Monte Phyton-eran med den här låten.
När Cleese var arbetslös hängde han en hel del på Apple och snappade upp humorn från the fab4.

Nä min kommentar innehöll inget fakta mer ett konstaterande att den engelska myllan skapar urskön humor av någon anledning.

Tror jag berättat det här förut men här kommer den igen: Jag satt och pratade med en engelsk snubbe på en stor båt på väg till england 1975 när ett engelskt par kommer förbi och frågar oss "Have you seen a couple walking by here? A man and a woman?" Mannen gör en gest med handen framför hakan "Had a beard" Varpå min polare frågar "Which one?"

Jag är en absolut beundrare av engelsk humor och tycker det var kul att få se/höra Beatles i den genren.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se