Kontrollrummet

Forumfestival 19 Sgt Pepper ..., the lost 2nd album?!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Carlys låt gillade jag. Vilket snyggt stråkarr! Mina favvo med henne är annars You're so vain och I get along without you. Grodlåten var inget vidare, Skulle möjligen patsat i nån Disney. Många rejäla bottennapp efter Beatlestiden vad gäller Macca men han omgav sig väl bara med "ja"-sägare till skillnad från de stingsliga Harrison och Lennon. 

Det går inte att diskutera Beatles utan att dissikera medlemmarna! Det gick en slinga på "Rockklassikerkanalen" vid jul. Med en seg låt där Beatles sjunger "It's Christmas-time" till några olika ackord. Sedan önskar Beatlarna "Merry Chrstmas" en i taget. Med Ringo först (om jag minns rätt) sedan George Harrisan som följs av Paul McCartney och sist John Lennon som säger "This is John Lennon and on the behalf of the Beatles and my self do I wish everybody a Merry Christmas"!
Jag reagerar på att dels är det John och Paul som är sist. Deras låtar dominerade skivorna, Harrison fick ha med en. På en enda skiva har Ringo också en låt. Man ser en viss hackordning där! The Beatles är Johns band och han är bandledaren! Han markerar det väldigt tydligt här. Revirpinkande, skulel vi kalla det idag. Troligen en del av slitningen mellan Paul och John.
John såg sig nog mer som en konstnär och gjorde som han själv ville och tyckte om att få folk att reagera. Paul var mer mainstream och ville göra karriär. När Beatles sprack gjorde John sina exepriment med Apple Records (där vem som helst som ville fick komma och spela in) och bildade Plastic Ono Band, med musik där vem som ville fick delta. Paul bildade Wings och gav sig ut på de stora scenerna igen för att göra pengar. Ringo hade nog lite av den sidan också? Han gav ut ett eget album, där trummorna framgick mycket tydligt! Medan George ville odla sina inre styrkor. Det är han som vill få Beatles att utvecklas. När gruppen spricker ger han sig ut i det inre sökandet, (Om man kan säga så?) Han skriver sånger som "My Lord". Av kristna betraktas den som en hyllning till "deras" Gud. George ordande också galan till Bangladesh, efter översvämmningarna som drabbade dem straxt efter sin självständighet. Osjälvisk! Han engagerade sin kompis Eric Clapton och "Beatlen" Ringo till den konserten samt Donovan. Vet inte Georges koppling till Donovan? Men Eric Clapton spelade gitarr på en av Georges låtar på det vita albumet. Den enda utomstående gitarristen som har spelat på ett Betles-album.
Men som dokumentären gav ytterligare bränsle till var att Beatles var ett kompisgäng hemma i Liverpool som ville spela Rock'n Roll! Grundaren som samlade folk runt sig var från början John Lennon med sin kompis Stuart Sutcliffe. Paul kom med i bandet för han kunde en massa ackord och stämma gitarrer. Paul var bekant med George Harrison som fick vara med. Pete Best spelade trummor. Innan gruppen slog igenom hade Stuart Sutcliffe dött i stroke och Pete Best fick kicken 3 veckor innan första skivan spelades in för EMI, för att han var för dålig enligt skivbolaget. (Han spelar dock på "My Bonnie" som Beatles gav ut runt 1960). Killarna föreslog då att fråga Ringo Starr som ersatt Pete några veckor i Hamburg då Pete tvingats resa hem ett tag.  :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Var ska man skicka mp3:an? Någon bild kan man väl fixa till men utan uniform får det ju bli. Så bilden vet jag vart jag skickar men inte låten?

VA!!!!!! Har du ingen uniform?????

Det "Vita albumet" kom väl mellan Revolver och Sgt Pepper också? I all fall har jag dem i den ordningen sen jag köpte/fått dem. Vita Albumet fick jag i julklapp (kan det ha varit 67?)

Revolver är en skön platta! Kom ihåg när jag köpt den och en kompis syrra, lånade den till sitt party hemma. Fick tillbaks den då de inte gillade plattan!
Eleanor Rigby och Yellow Subarine är väl de mer kända från den?
Kan ju skriva ner hela låtlistan, det är bara att hämta konvolutet:
Sida Ett
1 Taxman
2 Eleanor Rigby
3 I'm only sleeping
4 Love you to
5 Here, there and everywhere
6 Yellow Submarine
7 She said she said
Sida två
1 Good day sunshine
2 And your bird can sing
3 For no one
4 Dr Robert
5 I want to tell you
6 Got to get you in to my life
7 Tomorrow never knows

Jag får väl låna din taxiuniform :lol:
Av låtarna så gillade/gillar jag bäst:
2 Eleanor Rigby
5 Here, there and everywhere

1 Good day sunshine
6 Got to get you in to my life
7 Tomorrow never knows
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Var ska man skicka mp3:an? Någon bild kan man väl fixa till men utan uniform får det ju bli. Så bilden vet jag vart jag skickar men inte låten?
Ok nu vet jag:
Skicka in ditt bidrag senast söndag morgon kl.8.00 den 18 september.
Som mp3 i max 256 kbps i bitrate till: krister.dahlberg at gmail.com

Varför max 256 kbps förresten?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Var ska man skicka mp3:an? Någon bild kan man väl fixa till men utan uniform får det ju bli. Så bilden vet jag vart jag skickar men inte låten?
Ok nu vet jag:
Skicka in ditt bidrag senast söndag morgon kl.8.00 den 18 september.
Som mp3 i max 256 kbps i bitrate till: krister.dahlberg at gmail.com

Varför max 256 kbps förresten?

det har varit max 256 kbps i tidigare festivaler, om det blir för stora filer tar det så lång tid för de som har sämre uppkoppling att ta hem låtarna.

men och nån ska mastra alla låtar så kanske detär bättre att ta dem i Wav.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag föreslår att alla följer ovan givna/uppsatta regler och kör i mp3 256 kb/sec för enkelhetens skull, även om jag själv föredrar wav att lyssna på i ett bra system så är ju detta på skoj, kommer lyssnas på datorn=sunk osv och var och en får göra bäst han/hon kan så blir det enklast, om någon skall till att mastra andras låtar hejvilt så blir garanterat vissa inte nöjda om de redan anser sig ha gjort ett ultimat arbete...easy does it!!!

 B)



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Brukar strunta i den regeln ;)

Samma här men jag kör VBR runt 193 kbs
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
om någon skall till att mastra andras låtar hejvilt så blir garanterat vissa inte nöjda om de redan anser sig ha gjort ett ultimat arbete...easy does it!!!

 B)



Mastra dem, inte mixa dem! En jäkla skillnad!
Ingen artist har väl något emot att någon annan mastrat dem för ett album som t.ex. "Absolute Music X"?
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
om någon skall till att mastra andras låtar hejvilt så blir garanterat vissa inte nöjda om de redan anser sig ha gjort ett ultimat arbete...easy does it!!!

 B)



Mastra dem, inte mixa dem! En jäkla skillnad!
Ingen artist har väl något emot att någon annan mastrat dem för ett album som t.ex. "Absolute Music X"?

Vad vet du om det??? (på tal om ingen artist bla bla bla)

Klart jag fattar vad skillnaden på mixa och mastra är men du ska veta att saker kan bli helt fel om fel snubbe mastrar, inget nytt alls har hänt många gånger speciellt på senare år...sen är det också skillnad på artist och artist ser du*


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
om någon skall till att mastra andras låtar hejvilt så blir garanterat vissa inte nöjda om de redan anser sig ha gjort ett ultimat arbete...easy does it!!!

 B)



Mastra dem, inte mixa dem! En jäkla skillnad!
Ingen artist har väl något emot att någon annan mastrat dem för ett album som t.ex. "Absolute Music X"?

Dyra fina Digitalfabriken som det hette här i Gbg tidigare förstörde ett spår fullständigt för mig en gång. Som sen hamnade i press utan att jag hörde det först. Fast GP gillade det ändå  :)

Sen kan det såklart vara en vits med att mastra alla låtar på en gång som ska vara med på en skiva, men jag kan tycka att det är att skjuta högt över målet att mastra över huvudtaget i en forumfestival. Låt musiken och mixen vara det viktiga tycker jag. Om festivalen av någon anledning blir ovanligt bra och alla bidrag håller för en platta så, visst....  :ph34r:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
om någon skall till att mastra andras låtar hejvilt så blir garanterat vissa inte nöjda om de redan anser sig ha gjort ett ultimat arbete...easy does it!!!

 B)



Mastra dem, inte mixa dem! En jäkla skillnad!
Ingen artist har väl något emot att någon annan mastrat dem för ett album som t.ex. "Absolute Music X"?

Dyra fina Digitalfabriken som det hette här i Gbg tidigare förstörde ett spår fullständigt för mig en gång. Som sen hamnade i press utan att jag hörde det först. Fast GP gillade det ändå  :)

Sen kan det såklart vara en vits med att mastra alla låtar på en gång som ska vara med på en skiva, men jag kan tycka att det är att skjuta högt över målet att mastra över huvudtaget i en forumfestival. Låt musiken och mixen vara det viktiga tycker jag. Om festivalen av någon anledning blir ovanligt bra och alla bidrag håller för en platta så, visst....  :ph34r:

Vår första platta (med korea) mastrades i gamla anrika polarstudios. Den mastringen blev inte heller så lyckad, trots deras svindyra outboards, program, monitorer och  vägg full med skivor med alla stora artister dom mastrat till. Så visst ska man vara petig med vem som mastrar och hur. En mastring kan lyfta ditt material och få det att låta fett och lyxigt, men det kan också förstöra det.
« Senast ändrad: 10.08.2011, 14:26:29 by jonnerstone »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Var ska man skicka mp3:an? Någon bild kan man väl fixa till men utan uniform får det ju bli. Så bilden vet jag vart jag skickar men inte låten?
Ok nu vet jag:
Skicka in ditt bidrag senast söndag morgon kl.8.00 den 18 september.
Som mp3 i max 256 kbps i bitrate till: krister.dahlberg at gmail.com

Varför max 256 kbps förresten?
Kanske denna test kan vara till vägledning?
http://www.noiseaddicts.com/2009/03/mp3-sound-quality-test-128-320/
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
För att återvända till diskussionen om vad som liknar Beatles och inte.

När jag första gången hörde denna låt på radion så slogs jag av likheten med Paul McCartneys röst, sätt att frasera och även hans gitarrspel vid tiden runt vita dubbeln. Kompositionen låter mer som vår tid, och jag trodde faktiskt det var en ny låt av honom. Hörde den igen i morse på radion och kom att tänka på den.

(Jag valde med avsikt en video där man inte ser sångaren)

Men nu undrar jag, är det någon mer än jag som tycker att detta låter som McCartney?
DON'T PANIC


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Men nu undrar jag, är det någon mer än jag som tycker att detta låter som McCartney?

jag tycker inte det låter likt McCartney alls.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men nu undrar jag, är det någon mer än jag som tycker att detta låter som McCartney?

jag tycker inte det låter likt McCartney alls.
Nej, inte ett dugg faktiskt.  :unsure:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Några låtar jag tycker har lite Beatles i sig utan att någon sångare eller så är särskilt lik.

Vad är det egentligen som gör att det låter Beatles. Lite fler ackord än vanligt och lite dimpassager? Sedan ett Imaginepiano på det så är man hemma? Lite kromatiska gångar på basen hör nog till också? :D

Stonecake - Tuesday afternoon


Soundgarden - Black hole sun


Jet - Look what you've done


Oasis - Don't look back in anger


« Senast ändrad: 11.08.2011, 21:15:28 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jet var en trevlig bekantskap. Har inte sett eller hört dem tidigare men gillar. Nära Beatles på flera sätt är det också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jet var en trevlig bekantskap. Har inte sett eller hört dem tidigare men gillar. Nära Beatles på flera sätt är det också.
Cold heart bitch är en höjdare med Jet.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
När jag hörde Tuesday afternoon första gången tänkte jag f-n det skulle kunna vara en McCartney-hit runt 68, 69. Hans röst är Macca och den kraftfulla refrängen är typisk, nedgången i versen och nåt dim- eller plusackord där likaså, liksom den originella ackordgången i introt som återkommer mellan verserna. Perfekt hitlåt som borde ha slagit England så det stänker om det men Tuesday afternoon...kanske slagit bättre med Saturday, som en kompis föreslog men funkar ju inte med alla stavelser. Dessutom gitarrsolot är lite klent. Harrison var duktig på att klura ut självständiga, snygga melodier i solona. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Var ska man skicka mp3:an? Någon bild kan man väl fixa till men utan uniform får det ju bli. Så bilden vet jag vart jag skickar men inte låten?
Ok nu vet jag:
Skicka in ditt bidrag senast söndag morgon kl.8.00 den 18 september.
Som mp3 i max 256 kbps i bitrate till: krister.dahlberg at gmail.com

Varför max 256 kbps förresten?

det har varit max 256 kbps i tidigare festivaler, om det blir för stora filer tar det så lång tid för de som har sämre uppkoppling att ta hem låtarna.

men och nån ska mastra alla låtar så kanske detär bättre att ta dem i Wav.
I denna festival. måste vi lämna in dom först och främst som 256...sedan i WAVE filer för mastering!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Några låtar jag tycker har lite Beatles i sig utan att någon sångare eller så är särskilt lik.

Vad är det egentligen som gör att det låter Beatles. Lite fler ackord än vanligt och lite dimpassager? Sedan ett Imaginepiano på det så är man hemma? Lite kromatiska gångar på basen hör nog till också? :D

Stonecake - Tuesday afternoon


Soundgarden - Black hole sun


Jet - Look what you've done


Oasis - Don't look back in anger

Och ett udda trummspel...vad det gäller SGT Pepper...Black Hole sun försvinner duktigt...inget där som är Beatles, jo, lite...tror jag vet vad det äer du känner!







Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja f-n!  :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja f-n!  :lol:

Fast traderalänken leder ändå till något som kan vara intressant om man inte har boken.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
När jag hörde Tuesday afternoon första gången tänkte jag f-n det skulle kunna vara en McCartney-hit runt 68, 69. Hans röst är Macca och den kraftfulla refrängen är typisk, nedgången i versen och nåt dim- eller plusackord där likaså, liksom den originella ackordgången i introt som återkommer mellan verserna. Perfekt hitlåt som borde ha slagit England så det stänker om det men Tuesday afternoon...kanske slagit bättre med Saturday, som en kompis föreslog men funkar ju inte med alla stavelser. Dessutom gitarrsolot är lite klent. Harrison var duktig på att klura ut självständiga, snygga melodier i solona. 


När jag hörde den första gången var jag helt säker på att det var en ny McCartney låt. Den kom ju 1991 och kändes som en naturlig utveckling till en uppföljare till mästerverket "Flowers in the Dirt" från -89. Men så var ju som bekant inte fallet  :(
istället så släpptes ytterligare två år senare den lite mer mediokra "Off the ground" plattan. Inte en dålig platta men man trodde ju att han efter "Flowers in dirt" skulle vara lite inspirerad och kunna leverera något bättre på fyra(4) år.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
När jag hörde Tuesday afternoon första gången tänkte jag f-n det skulle kunna vara en McCartney-hit runt 68, 69. Hans röst är Macca och den kraftfulla refrängen är typisk, nedgången i versen och nåt dim- eller plusackord där likaså, liksom den originella ackordgången i introt som återkommer mellan verserna. Perfekt hitlåt som borde ha slagit England så det stänker om det men Tuesday afternoon...kanske slagit bättre med Saturday, som en kompis föreslog men funkar ju inte med alla stavelser. Dessutom gitarrsolot är lite klent. Harrison var duktig på att klura ut självständiga, snygga melodier i solona. 

När jag hörde den första gången var jag helt säker på att det var en ny McCartney låt. Den kom ju 1991 och kändes som en naturlig utveckling till en uppföljare till mästerverket "Flowers in the Dirt" från -89. Men så var ju som bekant inte fallet  :(
istället så släpptes ytterligare två år senare den lite mer mediokra "Off the ground" plattan. Inte en dålig platta men man trodde ju att han efter "Flowers in dirt" skulle vara lite inspirerad och kunna leverera något bättre på fyra(4) år.

Och jag sprang och köpte Stonecakes album, men det var inte ens i närheten av samma still som Tuesday...


Utloggad acghovia

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
När jag hörde Tuesday afternoon första gången tänkte jag f-n det skulle kunna vara en McCartney-hit runt 68, 69. Hans röst är Macca och den kraftfulla refrängen är typisk, nedgången i versen och nåt dim- eller plusackord där likaså, liksom den originella ackordgången i introt som återkommer mellan verserna. Perfekt hitlåt som borde ha slagit England så det stänker om det men Tuesday afternoon...kanske slagit bättre med Saturday, som en kompis föreslog men funkar ju inte med alla stavelser. Dessutom gitarrsolot är lite klent. Harrison var duktig på att klura ut självständiga, snygga melodier i solona. 


När jag hörde den första gången var jag helt säker på att det var en ny McCartney låt. Den kom ju 1991 och kändes som en naturlig utveckling till en uppföljare till mästerverket "Flowers in the Dirt" från -89. Men så var ju som bekant inte fallet  :(
istället så släpptes ytterligare två år senare den lite mer mediokra "Off the ground" plattan. Inte en dålig platta men man trodde ju att han efter "Flowers in dirt" skulle vara lite inspirerad och kunna leverera något bättre på fyra(4) år.
Refrängen är McCartney på pricken - verserna däremot inte lika likt! Skön låt i Beatles-/Wings anda!
/Anders


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja f-n!  :lol:

Fast traderalänken leder ändå till något som kan vara intressant om man inte har boken.

Tyvärr är Beatles Complete-böckerna en stor besvikelse när det gäller ackordanalyser. Många av de karaktärgivande plus- och dimackorden urvattnades till platta trioler. Låtarna återges i fel tonarter, etc. Redan på 60-talet gavs tre böcker i serien 50 Hit Songs composed by John Lennon and Paul McCartney ut. Jag hade två av dessa. Den med Stg Pepper-låtarna fick jag aldrig igen när jag lånade ut den. Jag hade en snäll pianolärarinna, en kantor, som lät mig få dessa låtar i spelläxa i stället för de tråkiga klassiska styckena  som var legio på den tiden . Tror hon blev impad av de snillrika harmisarna i Lennon-McCartney-låtarna som hon nog aldrig lyssnat på tidigare (förutom She loves you och Yesterday som alla älskade). T o m Billy Prestons pianosolo i Get Back fanns noterat i en av dessa böcker (den jag har kvar). Tror att utgivarna till Complete-böckerna inte var intresserade av exakt vilka ackord som kompositionerna berikats med. De ville inte inte ge ut "för svåra" Beatlesnoter som ingen kunde spela utan det blev en kompromiss mellan vad som kunde säljas och vad som kunde spelas/sjungas. Guldkalvarnas genialitet förflackades och vi som ville åt själva kvintessensen i låtarna fick stå där med lång näsa eller lita på gehöret.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
När jag hörde Tuesday afternoon första gången tänkte jag f-n det skulle kunna vara en McCartney-hit runt 68, 69. Hans röst är Macca och den kraftfulla refrängen är typisk, nedgången i versen och nåt dim- eller plusackord där likaså, liksom den originella ackordgången i introt som återkommer mellan verserna. Perfekt hitlåt som borde ha slagit England så det stänker om det men Tuesday afternoon...kanske slagit bättre med Saturday, som en kompis föreslog men funkar ju inte med alla stavelser. Dessutom gitarrsolot är lite klent. Harrison var duktig på att klura ut självständiga, snygga melodier i solona. 

När jag hörde den första gången var jag helt säker på att det var en ny McCartney låt. Den kom ju 1991 och kändes som en naturlig utveckling till en uppföljare till mästerverket "Flowers in the Dirt" från -89. Men så var ju som bekant inte fallet  :(
istället så släpptes ytterligare två år senare den lite mer mediokra "Off the ground" plattan. Inte en dålig platta men man trodde ju att han efter "Flowers in dirt" skulle vara lite inspirerad och kunna leverera något bättre på fyra(4) år.

Och jag sprang och köpte Stonecakes album, men det var inte ens i närheten av samma still som Tuesday...

Ja jag köpte också albumet när jag fick reda på vad gruppen hette :) Men där blev man ju lite besviken, för precis som du säger så var det bara låten Tuesday Afternoon som var riktigt bra och i viss mån låt nr.1 (The Nations On Your Side).


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
När jag hörde Tuesday afternoon första gången tänkte jag f-n det skulle kunna vara en McCartney-hit runt 68, 69. Hans röst är Macca och den kraftfulla refrängen är typisk, nedgången i versen och nåt dim- eller plusackord där likaså, liksom den originella ackordgången i introt som återkommer mellan verserna. Perfekt hitlåt som borde ha slagit England så det stänker om det men Tuesday afternoon...kanske slagit bättre med Saturday, som en kompis föreslog men funkar ju inte med alla stavelser. Dessutom gitarrsolot är lite klent. Harrison var duktig på att klura ut självständiga, snygga melodier i solona. 

När jag hörde den första gången var jag helt säker på att det var en ny McCartney låt. Den kom ju 1991 och kändes som en naturlig utveckling till en uppföljare till mästerverket "Flowers in the Dirt" från -89. Men så var ju som bekant inte fallet  :(
istället så släpptes ytterligare två år senare den lite mer mediokra "Off the ground" plattan. Inte en dålig platta men man trodde ju att han efter "Flowers in dirt" skulle vara lite inspirerad och kunna leverera något bättre på fyra(4) år.

Och jag sprang och köpte Stonecakes album, men det var inte ens i närheten av samma still som Tuesday...

McCartney är klossalt ojämn. Den stingslige Lennon och säkert Harrison på slutet, var de filter som McCartney slapp när han blev solo. De hade aldrig gått med på att medverka på Ebony and Ivory, Uncle Albert, Silly Love Songs m fl. Om Maxwell's Silver Hammer sa Lennon: "He made us sing that a thousand times..."  När han sen skrek på "Mother" något år senare kan man ju förstå att de var på väg åt helt olika håll och splittringen var oundviklig.
Han tålde inte heller att McCarrtney hade tagit över ledarrollen. "Jag grundade och upplöste bandet" var hans kommentar kort efter splittringen.  
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tyvärr är Beatles Complete-böckerna en stor besvikelse när det gäller ackordanalyser. Många av de karaktärgivande plus- och dimackorden urvattnades till platta trioler. Låtarna återges i fel tonarter, etc. Redan på 60-talet gavs tre böcker i serien 50 Hit Songs composed by John Lennon and Paul McCartney ut. Jag hade två av dessa. Den med Stg Pepper-låtarna fick jag aldrig igen när jag lånade ut den. Jag hade en snäll pianolärarinna, en kantor, som lät mig få dessa låtar i spelläxa i stället för de tråkiga klassiska styckena  som var legio på den tiden . Tror hon blev impad av de snillrika harmisarna i Lennon-McCartney-låtarna som hon nog aldrig lyssnat på tidigare (förutom She loves you och Yesterday som alla älskade). T o m Billy Prestons pianosolo i Get Back fanns noterat i en av dessa böcker (den jag har kvar). Tror att utgivarna till Complete-böckerna inte var intresserade av exakt vilka ackord som kompositionerna berikats med. De ville inte inte ge ut "för svåra" Beatlesnoter som ingen kunde spela utan det blev en kompromiss mellan vad som kunde säljas och vad som kunde spelas/sjungas. Guldkalvarnas genialitet förflackades och vi som ville åt själva kvintessensen i låtarna fick stå där med lång näsa eller lita på gehöret.


This is the shit! :wub: Varenda låt baggarna gav ut noterade i fulla arrangemang  :blink: inkl tabulatur för gitarr och bas!


If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Exakt. Fick den i 50-årspresent av jobbarpolarna. Två nitiska japanare som skrivit rena partitur. Hell of a game!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves