Om man har ett grundsystem med 3×4 Gb minne för ca 650 kr och en i5 2500k för 1700 kr och vill expandera. Vad ger mest effekt för flytet och snabbheten i, säg, Reaper? 700 kr på att upgradera till i7 2600, 400 kr på att utöka till 16 Gb minne eller en tusenlapp på att gå upp i 24 Gb minne?
Utmärkt fråga. Jag funderar också på vad som ger mest bang for the buck's vid en uppgradering av PC'n.
Det finns väl ytterligare en parameter som är viktig, hur viktigt är jag osäker på. FSB hastigheten, alltså med vilken hastighet data kan läsas och skrivas till RAM.
En snabb processor måste vara att föredra före mer RAM. Man vill ju att CPU'n ska skyffla undan så mycket data (effekter/realtids syntar) som möjligt på kort tid. Latency på mer än 10ms känner jag av. speciellt om det är gitarr via nån amp simulator i realtid. Mer RAM skapar inte något bättre latency förhållande men är naturligtvis användbart när man börjar ladda in sample bibliotek. (jag = 2 gig's proletär

)
Å andra sidan är det inte mycket nytta av en 4 kärnig kobrasnabb cpu om RAM minnet inte kan leverera data tillräckligt snabbt. Det är väl här busshastigheten (FSB) och RAM'ens prestanda spelar roll.
VÄL? Rätta mig om jag har fel vilket inte är helt otroligt

Reaper förresten. utmärkt val. Kolla prestanda testerna på webben. Reaper sparkar alla andra DAW's stjärt prestandamässigt för en tiondel av priset.
« Senast ändrad: 20.07.2011, 23:44:23 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist